Wat is display advertising en hoe werkt het?

Wat is display advertising

Alle bedrijven die ook maar online te vinden zijn willen groeien, bijvoorbeeld webshops. Om dit te bereiken worden diverse (online) marketingkanalen ingezet. Te vaak is display advertising er gek genoeg niet een van. Zonde wat ons betreft! Want het bereik van display advertising is enorm groot waarmee je de naamsbekendheid van je bedrijf behoorlijk kan verhogen, zo blijf je aangehaakt ten op zichten van de concurrentie.

Wat is display advertising nu eigenlijk?

Display advertising is het tonen van banners op verschillende websites zoals nu.nl. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een displayadvertentie op nu.nl. Display advertising wordt in de volksmond ook wel ‘banner advertising’ genoemd.

Volgens cijfers van het CBS neemt het internetgebruik van Nederlanders toe. In 2018 maakt 96% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder gebruik van internet. Dit is waarom display advertising een heel interessant marketingkanaal is.

Dit is een voorbeeld van een displayadvertentie op nu.nl met toto. Wat is display adverteren?

Waarom display advertising gebruiken?

Zoals hierboven benoemt, zijn veel Nederlanders al verbonden met het internet en kunnen dus bereikt worden met displayadvertenties. Daarnaast denkt men dat display advertising alleen ingezet kan worden voor het behalen van veel ‘awareness’ of met andere woorden, een groot bereik. Maar dit is een veel gemaakte vergissing. Als we kijken naar bijvoorbeeld het See, Think, Do, Care- model van Google zijn er verschillende fases. Waarbij elke ‘fase’ haar eigen doel en KPI heeft. Hier later meer over. 

Wat zijn de voordelen van display advertising?

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos te noemen van display advertising. Zo kun je op verschillende websites op verschillende apparaten zoals mobiel en desktop, maar ook in verschillende apps adverteren. Daarnaast kunnen de banners die gemaakt worden voor je display advertenties in veel verschillende formaten worden ingezet, hierdoor is er altijd een geschikte positie waardoor je banners geplaatst kunnen worden. Bovendien kun je je doelgroep gericht bereiken en draagt het bij aan je customer journey. Ook zijn de resultaten van display advertising goed meetbaar. Hieronder vind je een lijstje met nog enkele voordelen van display advertising:

Visueel aantrekkelijk maken van je merk;
Retargeting of remarketing;
Gericht adverteren;
Display advertising kan op elk moment van de customer journey worden ingezet;
Verhoogt het zoekverkeer op je merknaam;
Maak je gebruik van een DMP-systeem? Dan kan je je display advertenties geheel personaliseren.

Remarketing met displayadvertenties

Met remarketing bereik je een groep die al eens interactie gehad heeft met je site. Bij Anglers zijn we overtuigd dat; mocht je een start willen maken met displayadvertenties, dat remarketing het begin is. Dit kan namelijk op verschillende niveaus, See, Think, Do en Care. 

Note: er wordt vooral uitgegaan van B2C in dit artikel, maar het is uiteraard ook goed te gebruiken voor B2B.

See ThinkDoCare
Bekendheid creëren, het eerste contact.Overweging, klant erkent behoefte.De aankoop vindt plaats.Je blijft in contact met je converterende klanten.

De See fase

Focust zich op het bereik: Met bijvoorbeeld een webshop wil je je doelgroep bereiken met een boodschap die gedragsverandering teweeg brengt (hier kan een e-commerce specialist bij helpen). Je wil dat mensen aan je producten denken, maar ook de voordelen die het product biedt. En als mensen aan je denken vergroot het de kans op verkoop als ze geïnteresseerd raken.

De Think fase

In deze fase bereik je mensen met enige commerciële intentie: je moet beslissen welke signalen je beschouwt als in aanmerking komend voor de commerciële intentie en de data verzamelen in een remarketing lijst. Bijvoorbeeld, mensen die op je site zijn geweest, ervoor kiezen een video te bekijken, een app downloaden, enzovoort.

Wanneer mensen met enige commerciële intentie beginnen ‘rond te kijken’, wil je niet dat ze op zoek gaan naar de concurrentie, maar juist naar jou. Als mensen direct naar je zoeken ben je altijd beter af, bijvoorbeeld in Search Engine marketing (SEM) om je aandeel in branded searches te vergroten.

De Do fase

Net als in de Think fase beslis je hier ook welke signalen je beschouwt als in aanmerking komend voor mensen met veel commerciële intentie. Ook deze data verzamel je in een remarketing lijst. Bij deze mensen kan het gaan die iets in het ‘winkelmandje’ leggen, maar het achterlaten zonder uit te checken of mensen die zoeken naar “kopen” + iets enzovoort.Belangrijke KPI’s voor displaycampagnes

De Care fase

In de Care fase zitten alleen maar klanten, zij zijn al eens geconverteerd (het is hierbij van belang om een CRM-systeem te hebben zoals ActiveCampaign). Zodat je op basis van bepaalde aankopen je al bestaande klanten kan targeten. Een mooi voorbeeld hiervan is Dyson, na de aankoop van dit apparaat komt Dyson dus met een gerichte display advertentie: (nu weliswaar op Instagram, maar you get the point ;)) “Krijg ondersteuning en andere voordelen als je onlangs Dyson haartechnologie hebt gekocht, activeer dan je garantie om deskundige informatie op maat te krijgen.”

display advertentie op instagram in de care fase

Belangrijke KPI’s voor displaycampagnes

Zoals in het vorige hoofdstuk misschien al duidelijk is geworden zijn er voor bepaalde fases in het See, Think, Do en Care model ook belangrijke KPI’s die je zou willen meten.

Bij de See fase is awareness heel belangrijk, hierbij kijk je vooral naar het aantal zichtbare vertoningen. Je wilt namelijk weten hoeveel mensen jouw displayadvertentie hebben gezien, zo blijf je dus top-of-mind. 

Binnen de Think fase kan een belangrijke KPI zijn dat er meer gezocht wordt naar je merknaam of bedrijfsnaam. Dit is dan weer te meten door de hoeveelheid branded searches er gedaan worden in een bepaalde periode.

In de Do fase zit misschien wel één van de belangrijkste KPI’s: Het financiële plaatje. Elk bedrijf heeft één of meerdere eigenaren waarmee is afgesproken wat de belangrijkste financiële KPI is. Vaak is dat ofwel omzetgroei of winst, of een combinatie van die twee. Belangrijk hierbij is dat alle acties die je onderneemt, op basis van je (online) marketing inclusief communicatie-inspanningen, geoptimaliseerd zijn voor je belangrijkste financiële KPI. 

Veel bedrijven optimaliseren hun zoekmarketing nog steeds in de richting van een Cost per Acquisitie (CPA)-doelstelling. Hierbij zou de financieel directeur de KPI voor de Do fase moeten vaststellen, omdat hij of zij weet wat de belangrijkste financiële KPI is. 

In de Care fase benader je je bestaande klanten, een belangrijke KPI is hier bijvoorbeeld: Het aantal herhalingsaankopen, die je klanten bij je doen. En dat is een goed teken want dat betekent dat ze het product waarden.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier

Wat is een displaynetwerk?

Display advertising kan op verschillende displaynetwerken, denk bijvoorbeeld aan het Google Display Netwerk (GDN) of DPG Media netwerk. Dit netwerk bestaat uit bekende nieuws- en entertainment websites. Daarnaast kan je ook op YouTube banners vertonen. Deze vind je dan terug in de video’s die dagelijks worden afgespeeld, dit is dus ook een interessant kanaal. Een displaynetwerk is dus simpel gezegd een verzameling van websites waar display (c.q. banners) op geplaatst en getoond worden aan de bezoekers van die site.

Waarom het Google Display Netwerk gebruiken?

Google Ads is de overkoepelende naam voor de zoek- en displayadvertenties van Google. Voor de displayadvertenties maken ze gebruiken van het ‘Display Netwerk’, dit is een verzameling van ongeveer twee miljoen websites en apps waar advertenties getoond kunnen worden. Het Display Netwerk van Google is dus heel groot en dat kan jou helpen om met gerichte displayadvertenties (banners en video) de juiste doelgroep te bereiken. 

Wat is Programmatic display advertising?

In displaymarketing is dit een veel voorkomende term en staat voor het inkopen en optimaliseren van online advertising via verschillende veilingen (display netwerken). De bekendste (hierboven al beschreven) Het Google Display Netwerk. Inmiddels zijn er veel verschillende exchanges. Hieronder een ‘klein’ lijstje van verschillende displaynetwerken of exchanges:

Het Google Display Netwerk (GDN)
Microsoft Audience Netwerk (MSAN)
Demand-side platforms bijvoorbeeld DV360
Social media kanalen zoals Facebook en Instagram (tegenwoordig Meta)
DPG Media
En nog veel meer!

Wat kost display advertising?

De kosten van display advertising worden in vaak op basis van impressies berekent. Dit wordt vaak omschreven in CPM, wat staat voor Cost per Mille, je betaald dan dus per 1.000 views. De kosten verschillen en lopen uiteen tussen 1 en 5 euro bij het Google display netwerk, tot 20 of 30 euro per CPM bij gespecialiseerde websites. Het hoeft dus helemaal niet duur te zijn!

Hoe maak je een displayadvertentie?

Als eerste moet je rekening houden met de verschillende soorten displayadvertenties die er zijn. Je kan namelijk niet zomaar een afbeelding uploaden en klaar… Hiervoor heeft Google verschillende richtlijnen gemaakt. 

Responsieve displayadvertenties

Deze vorm van displayadvertentie is één van de meest voorkomende. Het formaat en de indeling van responsieve displayadvertenties passen vrijwel in elke beschikbare advertentieruimte. Dat is mooi, want dit leidt tot betere prestaties van de displaycampagnes.

Voor een responsieve displayadvertentie kan je verschillende items uploaden, denk hierbij aan bijvoorbeeld afbeeldingen, logo’s video’s en beschrijvingen. Dit zorgt ervoor dat er altijd een zo goed mogelijke combinatie te maken is en dat deze items worden vertoond op websites, apps, youtube en mogelijk in Gmail.

Hou er rekening mee dat als je een displaycampagne opzet het 12 – tot 24 uur kan duren voordat je displayadvertenties worden weergegeven.

Afbeeldingen

Binnen displayadvertenties zijn afbeeldingen het belangrijkste element. Gebruik daarom altijd afbeeldingen van hoge kwaliteit, een afbeelding geeft namelijk potentiële bezoekers inzicht in je bedrijf, producten en je merk. Het is dus niet de bedoeling om wazige of onduidelijke afbeeldingen te gebruiken. Google keurt deze ook gewoon af, dus daar kom je snel genoeg achter.Met responsieve displayadvertenties kun je tot en met vijftien afbeeldingen uploaden in twee beeldverhoudingen, namelijk vierkant (1:1) of liggend (1.91:1).

Display advertenties maken

Vaak worden tools als Adobe Photoshop, Illustrator of Canva gebruikt om om de banners op te maken. Maar er zijn ook cloud diensten die gemakkelijk te gebruiken zijn om zelf advertenties te maken. Enkele voorbeelden zijn Bannerwise en Bannersnack. Natuurlijk zijn er ook diverse (online) bureaus en freelancers die gespecialiseerd zijn in het maken van (display) advertenties. Uiteraard heeft Google zelf ook een tooltje waarmee je kan vormgeven, dit is Google Web Designer. Heb je even geen inspiratie voor het maken van banner ads? Gebruik dan de Rich Media Gallery van Google, hier staan talloze voorbeelden van display advertisements.

Succes met display advertising, enkele tips!

De ideale displayadvertentie, er is veel mogelijk met display advertising. Het is dus belangrijk om te experimenteren met verschillende templates, kleuren en content om de beste resultaten te behalen. Je advertentie moet opvallen! Hieronder enkele tips die je kunt gebruiken bij het maken van displayadvertenties:

Maak gebruik van teskt, afbeeldingen en kleurencombinaties
Wees zeker niet bang om te experimenteren met verschillende type displayadvertenties
Zorg voor een duidelijke call-to-action
Target je advertenties op de juiste doelgroep
Maak displayadvertenties die aansluiten op je tekstadvertenties/zoekadvertenties

Wil jij weten wat de voordelen zijn om een Search Engine Advertising (SEA) Specialist in te huren? Lees dan het artikel voordelen SEA Specialist.