Wat doet een growth hacker?

wat doet een growth hacker

In dit artikel gaan we in op wat het betekent om een ​​growth hacker te zijn. Want welke werkzaamheden verricht hij of zij dan? Goede vraag!

We leggen je uit waarom deze expert belangrijk is voor je bedrijf. Ook nemen je mee door enkele succesvolle growth hacking-technieken en delen tips over hoe je je eigen strategie kunt creëren.

Wat betekent growth hacker?

De term ‘growth hacker’ werd in 2010 bedacht door een startup om een ​​persoon te beschrijven wiens primaire taak het is om de groei van een bedrijf te stimuleren. 

Growth hackers hebben over het algemeen uitgebreide kennis van online marketing. Deze experts begrijpen hoe de psychologie achter de consumentenervaring kan worden gebruikt om een ​​merk of product te laten groeien. Ze zijn vaak betrokken bij marketing, maar ze kunnen ook onafhankelijk van de rest van het team werken.

Wat is een growth hacker?

Een growth hacker, wat doet zo iemand nu eigenlijk? Een growth hacker is een specialist die op zoek is naar nieuwe en creatieve manieren om data te gebruiken om meer sales en leads te genereren. Hij of zij kan deel uitmaken van jouw marketing- of communicatie team. Dat niet alleen, deze data driven experts werken ook vaak zelfstandig om creatieve strategieën te vinden die resultaten opleveren.

Growth hackers zijn doorgaans bedreven in het gebruik van data. Dat helpt weer om precies te weten hoe consumentenbetrokkenheid eruitziet en hoe deze effectief te gebruiken is. Het gaat dus bij growth hacking voornamelijk om het begrijpen van de psychologie achter de consumentenervaring.

Als je bijvoorbeeld een nieuw product lanceert, is het belangrijk om te weten welke elementen het meest aantrekkelijk zijn voor consumenten, wat hen ertoe aanzet om actie te ondernemen en waardoor ze terugkomen voor meer. Een mooi voorbeeld hiervan is Dropbox.

Zodra je weet hoe deze principes voor je bedrijf kunnen werken, zal het gemakkelijker zijn om te zien welke growth hacking technieken en strategieën het meest waardevol voor je bedrijf zijn!

Online Marketing vs. Growth Hacking

Growth hacker vs. online marketeer

Een growth hacker hoeft niet altijd een online marketeer te zijn. Eerder schreven we al een artikel over wat een online marketeer eigenlijk allemaal doet.

Sommige growth hackers met marketing ervaring nemen misschien lead marketing en verkoop op zich. Binnen dit domein kunnen ze creatiever nadenken over hoe ze hun vaardigheden effectief inzetten om een ​​product of dienst te pushen voor maximale impact. 

De vaardigehden van een growth hacker komen wel veelal overeen met die van een online marketeer. Ze zijn analytisch en creatief. Ook richten zij zich op automatiseren en testen van online marketing campagnes om doelstelling te behalen.

Het verschil zit vooral in het productontwikkelingsproces waar zij aan bijdragen. Daarnaast doen ze vaak een uitgebreid marktonderzoek en zijn ze ook betrokken bij de gebruikerservaringen van consumenten en testen van bijbehorende hypotheses.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier

Een ​​growth hacker in je team?

Een growth hacker zal je helpen je bedrijf en marketing te laten groeien.

Naarmate de technologie binnen je bedrijf geavanceerder wordt, is het belangrijk om een ​​growth hacker in je team te hebben om de snelle veranderingen bij te houden. Bedrijven moeten zich in deze situaties snel aanpassen, anders lopen ze potentiële inkomsten mis. 

Technologie evolueert voortdurend en bedrijven hebben iemand nodig die weet wat er gaat komen, zodat ze voorop kunnen lopen. Een growth hacker is misschien geen developer, maar hij heeft wel grondige kennis van de technologische industrie nodig om snel in te kunne spelen op evoluties.

Wat is growth hacking? Twee technieken uitgelegd

Lean startup

Een voorbeeld van een growth hacking techniek is ‘lean startup’. Deze methode gebruikt een cyclisch proces om verschillende strategieën te testen, meten en bijsturen. De lean startup-strategie omvat vijf fasen:

  1. Klantontdekking is de eerste fase van de Buyers Journey ofwel sales funnel, waarin een growth hacker de behoeften van een potentiële klant leert kennen.
  2. Klantvalidatie is de fase waarin een growth hack expert feedback van klanten gebruikt om het product te verbeteren en hun waarde te meten.
  3. Klantcreatie markeert wanneer hij alles samenvoegt. Dit is inclusief hun product en de gebruikersfeedback. Deze fase is de basis voor een growht hacker om het product op de markt te brengen door er vraag naar te creëren in de markt.
  4. Dit is het moment waarop theorie er ervaring ingezet worden om meer verkopen en leads te genereren. Hoe ze dit doen? Nou door het product te verbeteren en er verkeer naar toe te leiden.
  5. Deze fase is het einde van een project waarin alles wordt samenvoegt wat tijdens dit proces is geleerd. Deze informatie deelt hij/zij met anderen die er mogelijk iets van moeten weten, en de nodige wijzigingen aanbrengt in het product of de strategie.

Door deze cyclus van het testen van verschillende strategieën te gebruiken kunnen ze waardevolle content leveren die leidt tot meer omzet.

A/B testen

Een andere growth hacking-techniek wordt A/B-testen genoemd. Dit is wanneer een bedrijf twee verschillende versies van een advertentie maakt om te zien welke beter presteert.

De growth hacker houdt vervolgens bij welke advertentie beter presteert door statistieken te meten. Denk bijvoorbeeld aan het aantal klikken op elke advertentie en hoe lang mensen op de pagina blijven. Maar waarom zou je dit doen?

A/B-testen is handig voor bedrijven die adverteren op sociale media. Je kunt bijvoorbeeld heel goed adverteren op LinkedIn. Facebook en Instagram vallen hier uiteraard ook onder.

Met A/B testen wordt het makkelijker om de advertentie die meer betrokkenheid genereert waar te nemen en te optimaliseren.

Deze growth hacking techniek stelt marketeers in staat om erachter te komen op welke social media advertenties hun doelgroep reageert en maakt het voor hen mogelijk om te leren wat deze doelgroep werkelijk van het bedrijf wil.

whitepaper

Meer grip op je sales?
Krijg een beter inzicht in je sales met het SPANCO sales systeem voor CRM.
> Download hier jouw template

Kies wat bij je past

De beste tip die we je mee kunnen geven is dat je keuze baseert op de doelstelling die jij wilt behalen. Als je stappen wilt maken en daarbij externe hulp nodig hebt, wil je een specialist die gericht is op kwaliteit en resultaat. Je beoordeelt of hij/zij past binnen je marketing afdeling of de cultuur van het bedrijf. Let dus op dat als je een online marketeer inhuurt, je niet alleen afgaat op een titel.