Shoppen via je smartphone. Een brandende vraag stellen aan een bedrijf via de chat. Het zijn allemaal verschillende digitale mogelijkheden, die niet meer zijn weg te denken. Deze digitale verandering heeft het online ondernemen nog meer op de kaart gezet. Een verandering die ondernemers in laat inzien dat een digital marketeer nodig is om te overleven.
Maar wat kan een digitale online marketeer voor je bedrijf betekenen? In een notendop helpt deze specialist je onderneming met het bouwen van een merk, het binden van klanten en het creëren van en loyaliteit via digitale kanalen.
Lees het hele artikel en ontdek wat een digital expert nog meer kan en waarom het slim is om deze expert nu al in je team te hebben!
- Wat betekent een digital marketeer?
- Wat doen digital marketeers?
- 4 competenties die nodig zijn om een digital marketeer te zijn
- Waarmee houdt een digital marketing specialist zich vooral bezig?
- Het analytisch vermogen van een digital marketeer
- Google Analytics en online marketeers
- Digital marketeer vs. marketeer
- Digital marketeer vs. andere afdelingen
- Junior vs medior vs senior online marketeers
- Salaris van een digital marketeer
- Hoe helpt een digitale marketeer jouw bedrijf groeien?
We kunnen wel stellen dat digitale marketing belangrijker is dan ooit tevoren. Er word meer tijd online doorgebracht dan ooit, daardoor is het cruciaal dat je bedrijf goed vertegenwoordigd is op de online platformen. We kunnen ons goed voorstellen dat dit een uitdaging is, of je nou al geïnvesteerd hebt in digitaal ondernemen of nog helemaal niet.
Waar haal je opeens de tijd en kennis zo snel vandaan? Goede vraag, want digitale marketing is een relatief nieuw gebied waar je toch wat uitleg bij nodig zal hebben. We helpen je graag met dit artikel het beroep ‘online marketeer’ beter te begrijpen.
Wat betekent een digital marketeer?
Voordat we inzoomen op de taken van een digital marketeer, gaan we terug naar het begrip. Want wat is de betekenis van een ‘online marketeer’ eigenlijk?
Een digital marketeer of online marketeer is iemand die tools en technologieën gebruikt om een publiek te werven en te binden.
Hij of zij is als het ware een digitale duizendpoot. Een die zich als een vis in het water voelt bij het uitvoeren van slimme strategieën. Deze strategieën richten zich op het vergroten van zichtbaarheid, stimuleren van verkoop en het genereren van leads. Allemaal doelen waar je als ondernemer volmondig ja op zegt.
Wat doen digital marketeers?
Nu je weet wat het beroep betekent, vertellen we je meer over zijn werkzaamheden. De digitale wereld is op dit moment een ontzettend breed domein. Digitale marketing is dan ook overal terug te zien en maakt deel uit van verschillende branches. Denk bijvoorbeeld eens aan reclame, branding en PR.
In de basis richten digital marketeers zich dan ook op het online laten groeien van een bedrijf. Maar digitale marketing beperkt zich echt niet alleen tot wat je ziet op social media. Nee, het gaat verder! Alles wat je ziet op een website, Google, app of in je e-mail, is het werk van een marketeer, een copywriter, email marketeer, content marketeer en ga maar door. Digital marketeers zijn het allemaal in één. De breedte van een online marketeer helpen je om goede resultaten te halen op meerdere vlakken, waardoor je voor je algemene online marketing dus goed door kan met een online marketeer. Van website optimalisatie, naar social ads en social media management, naar het maken van blogs en het optimaliseren van de on-page SEO. Een online marketeer kan je helpen vanaf het begin tot het einde met je online aanwezigheid.
Het doel van deze middelen kan zijn meer website bezoekers te realiseren, conversies te behalen of beter zichtbaar te worden in Google.
4 competenties die nodig zijn om een digital marketeer te zijn
Misschien ben jij wel die ondernemer met digitale groeiambitie en overweeg je een expert in te huren. Dan wil je de juiste specialisten om online beter zichtbaar en vindbaar te zijn. Met de juiste mensen aan boord is dit zeker te realiseren. Bij het maken van je keuze is het goed om te weten welke belangrijke skills een digital marketeer moet bezitten.
Digitale marketeers moeten verschillende disciplines van het vak beheersen om succesvol te zijn.
Het DNA van een digital marketing specialist bestaat dus uit:
- Sterke communicatieve vaardigheden: Ze moeten effectief kunnen communiceren met andere leden van een organisatie, maar ook met klanten. Klantcontact is een essentiële vaardigheid die een marketeer moet beheersen. Is hij of zij in staat om een relatie op te bouwen? Dan heeft dit ook weer invloed op de alghele samenwerking.
- Analytische vaardigheden: Ze moeten in staat zijn om gegevens te analyseren en deze te gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen. Ze zijn verantwoordelijk voor het bijhouden en bepalen van marketinginspanningen die werken of juist verbeterd moeten worden. Het gaat dus om het begrijpen van marketing data om uiteindelijk de online marketing campagnes bij te sturen
- Creativiteit: Ze moeten in staat zijn om unieke marketingcampagnes te creëren.
Naast analytisch vermogen, mag creativiteit zeker niet missen. Aan de slag gaan met foto en video programma’s of het opmaken van campagne-uitingen. Dit moet een online marketeer enthousiast maken. Verder komt het schrijven van social media posts en blogs regelmatig terug. Uitstekende schrijfvaardigheden mogen daarom ook niet ontbreken. - Technische vaardigheden: Ze moeten om kunnen gaan met verschillende online marketing tools om campagne visuals te maken, maar ook te analyseren. Ze moeten deze softwareprogramma’s kunnen gebruiken en begrijpen hoe digitale marketing werkt.
Waarmee houdt een digital marketing specialist zich vooral bezig?
Gezien de activiteiten van een digital marketeer worden online kansen benutten steeds gemakkelijker. De digital expert zal het toverwoord “data” misschien wel meerdere keren op een dag laten vallen. Het verzamelen en begrijpen van deze informatie is belangrijk om uiteindelijk die kansen te creëren en ze met beide handen aan te grijpen.
Als deze basis er is, wordt het super eenvoudig om te bouwen aan de online presentatie van het bedrijf via verschillende online middelen.
Het analytisch vermogen van een digital marketeer
Zoals gezegd is het verzamelen van data een erg belangrijke vaardigheid voor een digital marketeer, maar hoe gaat dit precies te werk? In een wereld waar gegevens bijna overal beschikbaar zijn is het vermogen om deze gegevens te verzamelen, analyseren en er inzichten uit te halen ontzettend belangrijk. Digital marketeers zijn constant bezig met het verzamelen en analyseren van data uit verschillende tools om zo de campagnes, content en effectifiteit van advertenties te optimaliseren. Het analytisch vermogen stelt digitale marketeers in staat om veranderende omstandigheden te overzien, zwakke punten te analyseren en strategische beslissingen te nemen op basis van de gegevens. Dit word allemaal gedaan met de doelen die zijn afgesproken zo goed en snel mogelijk te behalen.
Google Analytics en online marketeers
Een van de belangrijkste (of misschien wel de belangrijkste) tool die digitale marketeers gebruiken om data te analyseren is Google Analytics. Google Analytics geeft zeer gedetailleerde gegevens over websiteverkeer, zoals de apparaten waar bezoekers mee op je website komen, demografische gegeevens, gedrag op je website en nog veel meer. Verder kan je er je doelen en conversies mee tracken wanneer het goed ingesteld is, om zo de effectiviteit van je campagnes te meten. Ook laat het realtime gegevens zien, waardoor je kan zien wat er op dit moment gebeurt op jouw website. Het meest handige is misschien nog wel dat het kan worden geïntegreerd met andere Google tools zoals Google Ads, Google Tag Manager en Google Search Console.
Digital marketeer vs. marketeer
Hoewel een digitale marketeer in principe alle competenties van een traditionele marketeer heeft, is er toch een verschil. De focus van een Online digital expert ligt vooral bij het doen van onderzoek naar de koopmotieven en de klantreis. Nadat dit in kaart is gebracht, bepalen ze de online marketing strategie. Het doel hiervan is online zichtbaarheid te behalen, een sterker merk neer te zetten of juist meer verkopen te behalen.
Zoals je ziet, ligt hun focus nog iets meer op branding en het opbouwen van een dialoog. Dit wordt dan ook wel “conversatiemarketing” genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat er veel tijd geïnvesteerd wordt in samenwerkingen met sociale media community managers en digitale public relations deskundigen.
Digital marketeer vs. andere afdelingen
Steeds meer consumenten gebruiken hun mobiele telefoon om op het internet te surfen, shoppen en online contact te leggen. Doe je hier niet aan mee of haken klanten snel af? Dan loop je de kans om omzet mis te lopen. Ai, dat wil je natuurlijk niet! Heel kort door de bocht betekent dit dat bedrijven digitale marketeers nodig hebben om te overleven.
Nu hoor ik je al denken… “Wat doen digitale marketeer anders? En hoe verhoudt de rol van deze expert zich binnen het bedrijf?”
Om effectief aan de slag te gaan met het behalen van de organisatie doelstellingen werken de digitale professionals veel samen met de sales afdeling. Leads zijn namelijk afkomstig van doorverwijzingen. Samen wordt er nagedacht over nieuwe lead strategieën en het ontwikkelen van lead magnets. Ook zijn zij als twee teams verantwoordelijk voor het afstemmen van de marketingplannen op sales funnel.
Meer grip op je sales?
Krijg een beter inzicht in je sales met het SPANCO sales systeem voor CRM.
> Download hier jouw template
Junior vs medior vs senior online marketeers
Net zoals in elke sector met bijna elke baan zijn er verschillen in niveaus van online marketeers. Er zijn drie algemene digitale marketeer rollen, met elk zijn eigen karakterestieken:
Junior marketeer
Een junior marketeer staat meestal aan het begin van zijn of haar carriére, ze hebben meestal 2 tot 3 jaar ervaring en hebben daardoor nog iets meer aandacht en hulp nodig dan medior en senior marketeers. Hun verantwoordelijkheden zijn meestal basis taken zoals het beheren van social media accounts, het maken en plannen van advertenties en het genereren van basis rapporten. Ze hebben wel kennis en vaardigheden in de verschillende digitale marketing tools, maar moeten nog ook nog veel leren.
Medior marketeer
Een medior marketeer hebben tussen de 3 en 5 jaar aan ervaring in digitale marketing. Ze kunnen complexere marketingtaken aan en hebben daardoor meer verantwoordelijkheden. Ze kunnen digitale marketingstrategieën ontwikkelen, beheren content marketingcampagnes, kunnen Google Ads advertenties opzetten en optimaliseren en kunnen goed data analyseren. Ze hebben door hun ervaring meer kennis en vaardigheden in digitale marketingtools vergeleken met een junior marketeer.
Senior marketeer
De oude rot in het vak zou je kunnen zeggen, kijkend naar ervaring. Een senior marketeer heeft doorgaans 5 tot 10 jaar ervaring in de digitale marketing en hebben een zeer uitgebreide kennis van digitale marketingstrategieën en -tactieken. Ze kunnen verder leidinggevende functies innemen en zijn betrokken bij ontwikkelingen in de algehele digitale marketingstrategie van de organisatie.
Er zijn verder ook nog gespecialiseerde online marketeers zoals een social media specialist, SEA specialist, SEO specialist en ga maar door.
Salaris van een digital marketeer
Het salaris van een digitaal marketeer kan variëren, afhankelijk van hun functie en ervaring. Het gemiddelde salaris ligt echter rond de 43.425 euro per jaar.
Salarissen kunnen oplopen tot 60.322 euro of meer voor degenen die een senior positie bekleden of veel ervaring hebben. Voor degenen die in senior posities of digital marketing manager is, gaan onderstaande skills op:
- Sterk begrip van digitale marketing concepten
- Uitstekende schrijf- en communicatievaardigheden
- Vermogen om inhoud van hoge kwaliteit te creëren
- Kennis van SEO en web analytics
- Ervaring met social media platforms en advertenties
- Strategisch denk- en planningsvermogen.
Hoe helpt een digitale marketeer jouw bedrijf groeien?
De ham vraag van dit artikel was natuurlijk al duidelijk. “Hoe helpen een digitale marketeers je bedrijf groeien? En waarom is het slim om een digitale marketeer in te huren?”
Om hier antwoord op te geven, kijken we naar de vraag vanuit de markt. We merken zelf de snelle digitale groei in de wereld zorgt dat bedrijven het belang van een sterke online aanwezigheid steeds meer inzien. Dit is waar digitale marketeers om de hoek komen kijken. Vanuit hun rol zijn zij de aangewezen personen om jouw onderneming een digital boost te geven. Door online zichtbaarheid te vergroten, leads binnen te halen of meer conversies te genereren. You name it!
Ben jij ondernemer en heb je de ambitie om online te groeien? Schakel de hulp in van een professional! Zij zijn goed geïnformeerd over de laatste veranderingen en trends in de digitale wereld. Bovendien profiteer je niet alleen van zijn/haar kennis, maar ook die van het specialistische team. Een top voordeel als je kiest voor de optie inhuren. Hier mee win je tijd en haal je direct kennis in huis! Verdiep je ook in de andere voordelen van inhuren.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier