In het huidige digitale tijdperk is een goed ontworpen en effectieve website essentieel voor bedrijven die online aanwezig willen zijn. Tegenwoordig is een website meer dan enkel en alleen een online visitekaartje. Een website speelt een cruciale rol door bedrijven een online aanwezigheid te geven en hen in staat te stellen hun producten, diensten en informatie met een wereldwijd publiek te delen.
Aangezien de online wereld snel verandert, bezoekers steeds meer eisen stellen en ook de concurrentie niet achter blijft, is het daarom zeer belangrijk dat jouw website er niet alleen aantrekkelijk uitziet, maar ook voldoet aan een aantal essentiële onderdelen die de gebruikerservaring verbeteren en uiteindelijk het succes van jouw bedrijf zullen vergroten. Maar waar voldoet een goede website aan?
In dit artikel gaan we dieper in op waar een goede website aan moet voldoen en welke best practices kunnen helpen bij het creëren van een succesvolle online aanwezigheid.
- 1. Een goede website heeft een duidelijke branding
- 2. Een goede website is gebruiksvriendelijk
- 3. Een goede website is snel
- 4. Een goede website heeft een responsief webdesign
- 5. Relevante en kwalitatieve website
- 6. Een goede website bevat heldere call to actions
- 7. Een goede website voldoet aan een goed werkende zoekfunctie
- 8. Een goede website heeft een goede hostingpartij
- 9. Een goede website bevat een SSL-certificaat
- 10. Een goede website heeft een goede interne linkstructuur
- 11. Een goede website is veilig en je doet regelmatig back-ups en updates
- 12. Een goede website is goed vindbaarheid
- Tot slot
1. Een goede website heeft een duidelijke branding
Een website is een krachtig marketinginstrument om jouw branding en merkidentiteit naar buiten te brengen aan een breed publiek. Merkidentiteit gaat over merkbeleving en waar jij je op onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Weet jij nog niet goed wat jouw merkidentiteit is? Lees dan eerst onze blog over merkherkenning.
2. Een goede website is gebruiksvriendelijk
Een website die gebruiksvriendelijk is, heeft een duidelijke structuur waardoor de bezoeker snel vindt waar hij naar op zoek is. Een soort “regel” die je in je achterhoofd kan houden, is dat een bezoeker binnen 3 klikken de gewenste informatie kan vinden. Een logische websitestructuur zal ook ten goede komen van je conversies. Wanneer mensen snel vinden wat ze zoeken, zal de kans op conversie namelijk toenemen.
3. Een goede website is snel
Een goede website heeft een snelle laadtijd. Dit is belangrijk omdat het conversiepercentage afneemt naar mate jouw site trager is. Er niet zeker van of jouw website snel genoeg is? Controleer jouw websitesnelheid met de tool pagespeed. Is jouw website momenteel te traag? Lees snel in onze blog hoe jij jouw website versneld!
4. Een goede website heeft een responsief webdesign
Met de opkomst van de mobiele telefoons, het aantal mobiele gebruikers ieder jaar groeien. Het is dus van cruciaal belang dat een website zich aanpast aan verschillende schermformaten, zodat gebruikers gemakkelijk toegang hebben tot de inhoud, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt.
5. Relevante en kwalitatieve website
Zorg verder dat jij met jouw website de juiste content aanbiedt voor jouw doelgroep. Een goede relevante inhoud omvat niet alleen tekst, maar ook bijpassende afbeeldingen en video’s. Direct bij de eerste oogopslag moet een bezoeker het gevoel hebben dat hij op de juiste website is beland. Door ervoor te zorgen dat de inhoud aansluit bij de behoeften en interesses van jouw doelgroep, verhoog je de kans dat bezoekers langer op jouw website blijven en hiermee neemt de kans op een conversie toe.
6. Een goede website bevat heldere call to actions
Een goede website bevat duidelijke en effectieve call to actions. Hierbij is het heel erg belangrijk dat je goed voor ogen hebt wat je doel is, zodat je kan sturen op dit doel. Onder een call to actions worden onder andere knoppen, formulieren of links verstaan die gebruikers aansporen om een specifieke actie te ondernemen, zoals het kopen van een product of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Goed geplaatste en aantrekkelijke CTA’s kunnen de conversieratio’s van een website verhogen. Een zeer belangrijk facet dus als het gaat om waar een goede website aan moet voldoen.
7. Een goede website voldoet aan een goed werkende zoekfunctie
Een goed werkende zoekfunctie kan de gebruikerservaring aanzienlijk verbeteren. Met een goed werkende zoekfunctie komen gebruikers meteen bij het product of de informatie uit die zij zoeken. Dit bespaart tijd en maakt het navigatieproces sneller en gemakkelijker. Verder kan een zoekfunctie ook de conversiekansen vergroten. Wanneer gebruikers makkelijker vinden waar ze naar op zoek zijn, kunnen ze sneller actie ondernemen.
Een zoekfunctie is ook voor jou als website beheerder erg handig zijn. Op deze manier krijg je namelijk inzicht waar mensen naar zoeken. Aan de hand hiervan kan je vervolgens jouw website optimaliseren.
8. Een goede website heeft een goede hostingpartij
Bij het hebben van een goede website is het belangrijk dat je website wordt gehost bij een goede hosting partij. Dit vanwege verschillende redenen. Een betrouwbare hostingprovider biedt snelle laadtijden en goede prestaties, schaalbaarheid om aan de groeiende behoeften te voldoen, beveiligingsmaatregelen om je website te beschermen en technische ondersteuning voor eventuele problemen.
9. Een goede website bevat een SSL-certificaat
Een essentieel onderdeel van een goede website is het hebben van een SSL-certificaat. Een SSL-certificaat zorgt voor een veilige verbinding tussen de website en de bezoeker. Het voorkomt dat verkeerde partijen de gegevens kunnen onderscheppen en de gegevens kunnen lezen. Voor e-commerce websites, die natuurlijk betalingen verwerken, is het hebben van een SSL-certificaat zelfs verplicht.
10. Een goede website heeft een goede interne linkstructuur
Een goede interne linkstructuur is belangrijk voor een website om verschillende redenen. Het verbetert de gebruikerservaring door bezoekers gemakkelijk door de inhoud te laten navigeren. Het helpt ook zoekmachines om de structuur van de website te begrijpen en pagina’s beter te indexeren.
11. Een goede website is veilig en je doet regelmatig back-ups en updates
Een goede website wordt regelmatig bijgewerkt met nieuwe inhoud en functionaliteiten. Verouderde informatie of gebroken links kunnen afbreuk doen aan de geloofwaardigheid en bruikbaarheid van de website zelf.
12. Een goede website is goed vindbaarheid
Tot slot is een goede website ook goed vindbaar. Een goede online vindbaarheid zorgt ervoor dat jouw website zichtbaar is bij een breed publiek. Een goede vindbaar vergroot de online aanwezigheid en hiermee ook jouw merkbekendheid. Hoe meer mensen jouw website vinden, hoe groter de kans dat ze geïnteresseerd raken in jouw producten, diensten of inhoud. Verder creëer je ook concurrentievoordeel wanneer jouw website beter vindbaar is dan die van jouw concurrenten.
Tot slot
Een goede website voldoet dus aan een aantal zaken. Allereerst is het hebben van een goed ontworpen en effectieve website essentieel. Bezoekers moeten snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
Verder moet de site niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook voldoen aan een aantal essentiële onderdelen voor een optimale gebruikerservaring. Allereerst is een responsief webdesign dat zich aanpast aan verschillende schermformaten erg belangrijk. Verder is de gebruiksvriendelijkheid van de website en het hebben van een duidelijke structuur en snelle laadtijden ook erg belangrijk. Zorg er verder voor dat jouw website relevante en kwalitatieve inhoud heeft die aansluit bij de doelgroep. Om de doelgroep vervolgens het juiste doel te laten voltooien is het hebben van duidelijke call to actions ook erg belangrijk.
Verder is het voor de veiligheid van jouw bezoekers erg belangrijk dat je een SSL-certificaat hebt. Tot slot is een goede online vindbaarheid om de online aanwezigheid en merkbekendheid te vergroten ook belangrijk.
Wij snappen dit best lastig is om je website zo te krijgen. Maar geen paniek! Wij helpen je hier graag bij en gaan graag voor je aan de slag!
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier