Heb jij wel eens goed gekeken naar de snelheid van jouw website? Een langzame site is niet fijn voor je bezoekers en nog minder voor je vindbaarheid in Google. Je herkent van jezelf waarschijnlijk ook wel dat je geduld snel op is als een webpagina niet laadt…?
Externe cookies (ook wel third-party cookies genoemd) zijn snelheidskillers! Dat komt doordat ze op een andere website draaien en veel intelligentie (script) in zich hebben. Maar je hebt die cookies ook nodig. In dit artikel vertellen we je hoe je de snelheid van je website verbetert met het gebruik van een Tag Manager.
Met een langzame website vis je achter het net
Diverse onderzoeken laten zien dat de elke seconde extra laadtijd je business direct beïnvloed! De vuistregel is dat met elke seconde extra laadtijd je conversie met minimaal 7% afneemt.
In een recent onderzoek claimt Google dat het effect op je bounce ratio (het aandeel bezoekers dat je site direct weer verlaat) enorm is. Zeker bij mobiele gebruikers. Ter info: de meeste websites hebben minimaal (!) dan 6 seconden nodig om te laden.
Het nut van externe cookies
Terug naar de externe cookies. Deze cookies – of scripts – gebruik je bijvoorbeeld om website analyses te maken (Google Analytics), resultaten van campagnes te meten (Google, Facebook, Linkedin) of functies op je website beschikbaar te maken (Chatbots, lead generators, etc). Sommige zijn noodzakelijk voor het gebruik van je website, anderen een must-have om je resultaten te verbeteren. Verwijderen is dus geen optie.
Website snelheid verbeteren met Google Tag Manager
Gelukkig is er een oplossing. De snelheid van je website is vrij makkelijk te verbeteren als een een Tag Manager gebruikt. Bijvoorbeeld de Google Tag Manager. Met een Tag Manager beheer je al die externe cookies (en nog veel meer). Heel handig!
Met een Tag Manager kun je ook instellen wannéér de cookies geladen moeten worden. Dus welke “trigger” moet worden gebruikt. Bij de Google Tag Manager, wordt standaard “All Pages” gebruikt. Met deze instelling worden de cookies direct afgevuurd als de pagina wordt geopend. Zelfs nog voordat je content wordt getoond.
Het enige dat je hoeft te doen, is de trigger zo aanpassen dat hij afvuurt als de pagina-inhoud al geladen is. In Google Tag Manager is dat de trigger “alle vensters geladen”. Zo wordt eerst de inhoud van je pagina zichtbaar voor de gebruiker. Dat is voor de gebruikerservaring wel zo prettig!
Nog makkelijker met een cookiemelding
Als je voldoet aan de privacyregelgeving, heb je op je website waarschijnlijk een tool als Cookiebot om de cookie-toestemming te regelen. Dit is je cookiemelding of cookiebar. Dat is goed nieuws, want nu kun je de aanpassing extra makkelijk maken!
Je hoeft alleen maar de trigger van Cookiebot in Google Tag Manager aan te passen naar “alle vensters geladen”. Natuurlijk moet Cookiebot goed zijn ingesteld. De cookies worden dan pas geactiveerd als de cookie melding is geaccepteerd. En alle externe cookies moeten in Cookiebot zitten.
Als je deze aanpassingen maakt, merk en zie je het verschil meteen! Om de proef echt op de som te nemen, doe je eerst een nul-meting met een tool als Pingdom of Lighthouse. Deze tools geven je direct inzicht in je sitesnelheid en in alle verbeterpunten. Pas de tags aan en zie dan het verschil.
Ook anglers.nl is merkbaar sneller
Op onze nieuwe website gingen we van 78 – wat al niet slecht was – naar 90! En dat is voor een WordPress site echt heel goed.
Wil je ook een snellere website en heb je hulp nodig? Gooi even een lijntje uit.
Kies je voor sitesnelheid of voor meetverschillen?
Hoe zit het dan met meetverschillen? Als je al wat ervaring hebt met Google Analytics en andere statistische programma’s, dan weet je dat er snel meetverschillen ontstaan. Natuurlijk waren wij ook benieuwd of deze aanpassing gevolgen had voor meetverschillen. Daarom hebben we een test gedraaid op onze eigen website. En wat bleek: de meetverschillen waren overzichtelijk. De snellere laadversie meet slechts 2,8 procent minder unieke gebeurtenissen. Voor onze site is dat acceptabel. En waarschijnlijk voor de meeste andere sites ook. Zolang je maar weet dat je niet naar de absolute waarheid kijkt.
We hebben de test uitgevoerd door een aparte Google Analytics Property op onze site te plaatsen. Met behulp van Google Tag Manager lieten we 3 gebeurtenissen afvuren.
- een gebeurtenis zodra de pagina wordt geladen (de tragere versie)
- een gebeurtenis zodra alle vensters zijn geladen (de snellere versie)
- een gebeurtenis zodra de cookies worden geaccepteerd
Waarom die laatste gebeurtenis? Omdat we ook wel nieuwsgierig waren wat op dit moment de impact is van de cookie-regels voor onze business. Die is best groot! We meten 19% minder unieke gebeurtenissen. Dus slechts iets meer dan 80% accepteert onze cookies. En dat terwijl de drempel om het gebruik van cookies goed te keuren heel laag is op onze site.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier