Google is de afgelopen jaren flink bezig geweest zichzelf te ontwikkelen. Ook op het gebied van het advertentienetwerk Google Ads heeft Google de laatste jaren grote stappen gezet. Onder andere de introductie van de Performance Max campagne, ook wel PMax genoemd, was een grote verandering voor adverteerders.
PMax kwam als vervanging van de slimme shopping campagne. De campagnestrategie van Performance Max is gebaseerd op machine learning. Hierbij geef je een hoop controle uit handen. Belangrijk om alle ins en outs van dit campagnetype te kennen dus!
- Performance Max, wat is het?
- Voordelen van performance max
- Nadelen van performance max
- Effect op e-commerce
- Rol van machine learning
- Hoe zet je een Performance Max campagne op?
- Performace Max optimalisatie en automatisering
- Hoeveel tijd kost het runnen van een Performance Max?
- Een paar handige tips voor jouw Performace Max campagne
- Bereik maximale impact met Performace Max
Performance Max, wat is het?
Performance Max is niet zomaar een nieuwe campagnevorm; PMax is een geheel nieuwe benadering. Deze manier van zoekmachine adverteren laat de traditionele methoden zoals responsieve search ads en handmatige biedingen achter zich. Performance Max is gebaseerd op machine learning en is in staat zichzelf bij te sturen en zichzelf bepaald gedrag aan te leren.
Multi Channel strategie
Performance Max is gebaseerd op een Multi Channel strategie. Dat wil zeggen dat de advertenties op verschillende plaatsen getoond worden. Denk hierbij aan YouTube, Gmail, Google shopping, Google Display netwerk, Google Search etc. Hierdoor bereik je met 1 campagne een breed publiek op verschillende locaties.
Voordelen van performance max
De PMax campagnes hebben een aantal voordelen. Zo zijn er bijvoorbeeld meer assets beschikbaar dan ooit. Op deze manier kan je makkelijk variëren met omschrijvingen tussen de 30 en 90 tekens. Verder verbetert Google aan de hand van AI de prestaties voor de campagnes door patronen in data te identificeren en voorspellingen te doen. Dit scheelt jou dus weer tijd in het beheren van de campagne.
Nadelen van performance max
Helaas hebben Performance Max advertenties ook een aantal nadelen. Zo heb je bijvoorbeeld minder directe controle over de campagnes. De vele automatiseringen en het gebruik van machine learning betekenen dat je een stuk minder aanpassingen kunt maken dan voorheen. Zo kan je bijvoorbeeld geen zoekwoorden toevoegen en is het aantal inzichten minder geworden.
Effect op e-commerce
In 2022 zijn alle Smart Shopping campagnes al gemigreerd naar een Performance Max campagne. De komst van de Performance Max campagne heeft dus al een groot effect op SEA voor e-commerce.
Vergelijkbaar met Smart Shopping, werden Shopping-advertenties op basis van een feed enkel weergegeven binnen Google Shopping. Echter, er is met Performance Max ook dynamische distributie buiten Google Shopping mogelijk. Naast de Shopping-output kan een Performance Max-campagne ook onder andere videoadvertenties en display advertenties verspreiden via andere kanalen zoals bijvoorbeeld YouTube of via Search campagnes.
Rol van machine learning
Een sleutelelement van een Performance Max campagne is de integratie van machine learning, het automatiseren van marketing werkzaamheden op basis van campagne input. Bijna alles in de campagne is geautomatiseerd. Je kunt bijvoorbeeld niet handmatig bieden; de volledige campagne gebruikt smart bidding. Daarbij kun je geen zoekwoorden toevoegen. Google gebruikt het Merchant Center en je landingspagina als informatiebronnen. Je kunt hier in Google Ads zelf niks meer aan toevoegen.
Geautomatiseerde targeting door Performace Max
Een Performance Max campagne maakt gebruik van geautomatiseerde targeting om advertenties te tonen aan relevante doelgroepen op verschillende kanalen. Hierdoor wordt nog sneller de juiste doelgroep gevonden. Ook hier heb je dus minder invloed op dan voorheen.
Hoe zet je een Performance Max campagne op?
Het opzetten van een Performance Max campagne is niet heel moeilijk, maar een aantal stappen zijn belangrijk:
- Definieer je doelen en doelgroepen.
- Lever de vereiste creatieve elementen, zoals adcopy, afbeeldingen en video’s.
- Stel je budgetten in op basis van je strategie.
Je kunt er ook voor kiezen de Performance Max campagne als Shopping campagne te laten lopen. We adviseren om dit te doen wanneer het budget lager is dan €10 per dag. Op deze manier geef je PMax een duidelijkere richting en wordt er geen budget verspilt aan irrelevante clicks.
Verder kun je het beste werken in assets groepen. Dat wil zeggen dat je per productgroep een aparte campagne inricht.
Performace Max optimalisatie en automatisering
Ondanks dat er bij Performance Max veel gebruik wordt gemaakt van machine learning en dus veel optimalisatie automatisch gaat, is het wel belangrijk om de campagnes zelf te blijven optimaliseren. Denk hierbij aan het voeden van het algoritme en het bijsturen van First Party Data.
Algoritme voeden
Je weet nu dat PMax werkt op basis van machine learning. Door producten goed aan te vullen met relevante informatie zorg je er voor dat het algoritme de producten beter begrijpt. Dit kun je doen in Google Merchant Center. Zorg dat je de producten in Merchant Center zo goed mogelijk aanvult met zoveel mogelijk details over het product. Een handige tool om je feed te optimaliseren is bijvoorbeeld Channable.
First party data
Je conversies binnen Google Ads kun je op verschillende manieren meten. We adviseren om dit via zoveel mogelijk via First Party data te doen. Op deze manier haal je vaak veel zuiverdere data binnen omdat mensen voor het verzamelen van deze data geen cookies hoeven te accepteren. Hiernaast zal het verzamelen van Third Party data in de loop van 2024 veranderen. Meer hierover lees je in onze blog over het verdwijnen van third party cookies.
Hoeveel tijd kost het runnen van een Performance Max?
Ondanks dat Google zichzelf veel leert door middel van machine learning, zul je als marketeer je campagnes scherp in de gaten moeten houden. Vooral in het begin zul je veel moeten testen wat wel en niet werkt. Neem hiervoor wel uitgebreid de tijd en zorg dat je geen overhaaste beslissingen neemt.
Een paar handige tips voor jouw Performace Max campagne
Blijf testen! Test en meet voortdurend om de prestaties te optimaliseren. Verder blijven Google Ads en Perfomance Max continu in ontwikkeling. Belangrijk is dus om op de hoogte te blijven van wat er speelt. Bij Anglers helpen we je graag om jouw Performance Max campagnes tot een succes te brengen.
Bereik maximale impact met Performace Max
In de dynamische wereld van digitale marketing kan een Performance Max campagne ontzettend goed werken. Prioriteit geven aan geavanceerde strategieën, van advertentieontwerp tot branding, helpt bij het opvallen met krachtige koppen en boeiende content. Het volgen van best practices zorgt ervoor dat campagnes niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar ook optimaal presteren in leadgeneratie. Het integreren van datafeeds en het zorgvuldig selecteren van zoektermen versterkt de relevantie van de campagne, terwijl automatisering helpt bij het efficiënt beheren en optimaliseren van de advertentie-uitgaven.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier