Heb je ook weleens zo’n moment gehad dat je dacht: “YES!!! Dit is de deal van ons leven!”
Dat moment hadden Joeri en ik begin juli 2018. We waren net in de lift gestapt op de 46e verdieping van de Rotterdam en we hadden akkoord gekregen van één van de grootste retailers in Nederland. We zouden een team van 20 van hun online marketeers gaan overnemen. Een langetermijn deal waarmee we echt in één klap een briljante start van Anglers zouden hebben.
Zodra de deuren van de lift dicht waren, keken we elkaar aan en sprongen we een gat in de lucht! Spreekwoordelijk dan, want springen in een lift met iemand zo groot als Joeri vind is een erg groot risico.
Na een paar dagen buffelen hadden we een prachtige raamovereenkomst gemaakt. Die werd positief ontvangen en “voor akkoord” doorgestuurd naar de juridische afdeling.
En toen… bleef het stil…
Het was vakantieperiode. Dus we dachten dat het wel daarmee te maken had.
Een week later werd de stilte verbroken. Onze beoogde opdrachtgever belde. “Ik heb slecht nieuws”, zei hij. “We hebben een nieuwe directie. Die heeft alles on hold gezet en ik lig eruit”.
De grond zakte onder mijn voeten vandaan. Die kans, al dat werk…
Na flink wat vergeefse pogingen, kwam het plan nooit meer van de grond. Ook niet via een opvolger, waar we nooit meer contact mee hebben gekregen.
Achteraf is het maar goed dat het niet door is gegaan. We hadden namelijk een paar grote fouten gemaakt.
- We gingen voor de “big fish”
- We gaven alle aandacht aan de “big fish”
Van big fish naar no go
We zijn Anglers gestart met de visie dat we MKB-bedrijven willen helpen met online marketing: “Vanaf 1 dag in de week een online marketeer inhuren met een plan.” Zo konden we doen waar ons hart lag én tegelijkertijd ons risico mooi spreiden.
Helemaal niks aan deze gigantische retailer sloot aan bij deze visie:
- Het was bepaald geen MKB-er
- Alle 20 mensen werkten fulltime bij dit bedrijf
- We hadden niks te vertellen over de marketingstrategie van de retailer
- En we zouden 100% wedden op één paard
Maar ja… Deze vis was zo groot, dat we wel gek waren geweest als we het net niet hadden opgehaald.
De knop omzetten
De rest van de zomer waren we gedesillusioneerd. We hadden al ons kruit verschoten. Veel te veel aandacht aan één lead gegeven. Daardoor hadden we geen andere serieuze leads. En commercieel gezien is de zomer toch al een loze tijd. Dus we deden niks en de energie liep er hard uit.
In de derde week van augustus hebben we toch samen de knop omgezet. Full focus op het oorspronkelijke idee. We hadden inmiddels Daan en Senna – de eerste Anglers – aangenomen, dus we moesten ook we. We hadden twee monden om te voeden. De beste stok achter de deur!
We hebben alle veilige “nevenklussen” aan de kant gezet en zijn er vol voor gegaan. En nu zijn we 6 jaar verder:
- Met een prachtig team van gedreven mensen
- Hele mooie MKB klanten waar we vol overgave voor werken
- Een geweldig kantoor op een heerlijke plek in Rotterdam
- Een waardevolle academy om online marketeers op te leiden
- Een bewezen online marketing aanpak die echt anders is
Dit klinkt natuurlijk allemaal fantastisch, maar zoals eigenlijk alle ondernemers wel weten: het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. We leren nog vrijwel dagelijks van onze fouten én van die van anderen.
Dankbaar dat we deze les mochten leren en voor iedereen die heeft meegeholpen aan het succes.