Je hebt een nieuwe lead. En die lead wil je opwarmen. Dan is het inzetten van een drip campaign een aantrekkelijke mogelijkheid. Een drip campagne is een vorm van e-mail marketing. Net als nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven hebben echten een nadeel. Nieuwe abonnees ontvangen namelijk alleen nieuwe nieuwsbrieven, en missen alle informatie die je eerder verstuurde. Om de nieuwe inschrijvers beter te bedienen, kun je naast het versturen van reguliere nieuwsbrieven gebruikmaken van drip campaigns.
Wat is een drip campaign?
Drip campaigns zijn een vorm van marketing automation. Een drip campaign of drip-campagne is een geautomatiseerde set van e-mails waarmee je druppelsgewijs informatie verstuurd om prospects door de Buyer Journey te loodsen.
Een drip- campagne kan je op verschillende manieren inzetten. Voorbeelden hiervan zijn: de conversie verhogen of de onboarding van nieuwe klanten of producten extra onder de aandacht brengen. In dit artikel leggen we uit waar je allemaal op moet letten wanneer je een drip campaign maakt.
Hoe maak je een drip-campagne
Wat wil je eigenlijk bereiken met een drip-campagne? Dit is het eerste wat je jezelf moet afvragen wanneer je begint. Bepaal wat je wilt bereiken en wees hierin specifiek. Als je dit doet kan je achteraf beter beoordelen of de campagne een succes is geweest of niet. Het is hierdoor ook beter mogelijk om je campagne bij te sturen, als dit nodig is.
Nadat je jouw doel van de campagne hebt bepaald vraag je jezelf af:
- Wie is mijn klant?
- Wat zijn de behoeftes van mijn klant?
- Wat zou mijn klant nou graag lezen?
De gemakkelijkste manier om hier achter te komen is, door een persona te maken. Vanuit deze persona ga je vervolgens bedenken: “Waar heeft mijn klant nu echt behoefte aan?” Maak een shortlist met onderwerpen waarvan jij denkt dat jouw klant hier echt iets aan kan hebben.
Als je iets relevants geeft is de kans ook groter dat je iets terug krijgt, toch? Trek de prospect met je e-mails door de sales funnel. Dit doe je door hem de juiste informatie op het juiste moment te sturen.
Stel je voor jouw persona is Kevin. Hij heeft als doel: “Gezonder eten en drinken”. Het zou goed kunnen dat Kevin geïnteresseerd is om informatie te ontvangen over hoe hij dit het beste zou kunnen doen. Voorbeelden van onderwerpen in de drip-campagne kunnen zijn:
- Tips om beter te eten
- Casestudy van iemand die tegen hetzelfde probleem aanliep en dit heeft opgelost
- Afbeeldingen met motivatie quotes
- Aanbiedingen voor kant-en-klaar maaltijden
Marketing automation inzetten voor een drip-campagne
Er zijn verschillende (gratis) tools beschikbaar om een drip-campagne mee te maken. Mailchimp en ActiveCampaign zijn bekende voorbeelden. In beide tools is het mogelijk een geautomatiseerde set van e-mails te verzenden. Ook kun je data uit de verzonden mailcampagnes halen. Hierdoor krijg je inzicht in de resultaten en is het mogelijk je campagne bij te sturen.
De inhoud van e-mails die je stuurt moet kort, bondig en relevant zijn. Tegenwoordig zit niemand meer te wachten op lange e-mails waarin niks wordt verteld. Werk binnen je e-mail toe naar één duidelijke Call-to-Action. Dit kan bijvoorbeeld het downloaden van een infographic zijn. Deze Call-to -Action speelt altijd in op de behoefte van een prospect.
Om deze e-mails een extra boost te geven is het mogelijk in Mailchimp e-mails vorm te geven. Probeer dit persoonlijk te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een foto van jezelf erin te verwerken.
Vergeet de Trigger niet!
Waar je tot slot rekeningen mee moet houden is, de Trigger. Een Trigger is dé actie die de automation in gang zet. Per e-mail is het mogelijk verschillende triggers in te stellen. Zo kun je de frequentie tussen de mails bepalen, maar ook de verschillende acties die de automation in gang moeten zetten. Alleen hoe weet je nu eigenlijk wat het juiste moment is en wat de juiste trigger is? Hier kan je alleen achterkomen door het te meten en testen. Test welke momenten het beste werken bij je prospect.
Dus denk je erover om een drip-campagne te lanceren? Realiseer je dan dat je wel wat tijd moet investeren in het beginproces. Heb je de campagne onder de knie? Dan zal het je een hoop tijd en moeite besparen.
Kortom, blijf relevant, meet je resultaten en al het harde werk zal worden beloond!
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier