Dat je als bedrijf ook online je stempel achter moet laten, dat is inmiddels wel bekend. Toch zitten veel organisaties met dezelfde vraag: Wat zijn de kosten voor online marketing en hoe beïnvloedt dit mijn omzet en winst?
Misschien heb je al een aantal stappen gezet in de digitale marketing wereld en heb je een aardig idee wat je nu uitgeeft, maar vraag je je af of jouw geld wel naar de juiste plek gaat. Misschien sta je nog in de startblokken, maar wil je eerst graag weten wat marketing je gaat kosten en opleveren.
Om een goed marketingbudget te bepalen zul je eerst in kaart moeten brengen wat jouw gemiddelde marketingkosten zijn. In deze blog nemen wij jou mee langs een aantal belangrijke kostenposten om mee te nemen in jouw online marketing kostenplaatje. We geven je ook een voorbeeld om zelf aan de slag te gaan, handig!
- Online marketingkosten in een startup
- Content marketing kosten
- Kosten online marketing tools
- Social media marketing kosten
- Rekenvoorbeeld kosten social media marketing
- Search engine advertising (Google Ads) kosten
- Online marketingbudget voorbeeld
- Wil je marketing uitbesteden? Dan wil je natuurlijk weten wat een online marketeer kost
Online marketingkosten in een startup
Als eigenaar of werknemer van een startup is het misschien wel het meest belangrijk om goed na te denken over wat je uitgeeft om jouw doelgroep online te bereiken. Je hebt niet direct enorme bedragen te besteden, maar wilt wel zo efficiënt mogelijk gebruik maken van je marketing budget. Het belangrijkste is dat je zorgt voor een plan. Veel MKB bedrijven zetten marketing ad hoc in en maken niet gebruik van een strategisch plan. Zonde! Een strategisch plan helpt om onnodige kosten te vermijden en je advertentiebudget efficiënt in te zetten, waardoor je uiteindelijk je omzet kunt verhogen.
Content marketing kosten
Jouw kosten bestaan voor een deel ook uit content marketing kosten. Deze kosten post omvat voor het grootste deel de arbeidsuren die je erin stopt. Daarnaast kun je natuurlijk een hele hoop verschillende tools gebruiken om jouw content bij te houden. Er zijn bijvoorbeeld tools om jouw content kalender te maken, om content in te plannen voor later en om visueel aantrekkelijke content te maken. Dit kun je zoveel laten kosten als jijzelf wilt.
Gelukkig zijn er ook genoeg tools beschikbaar om kosten te besparen! Een tool als Trello helpt bijvoorbeeld bij het maken van een content kalender én heeft een prima gratis versie.
Voor het mooi opmaken van jouw social posts kun je een duur abonnement op een photoshop programma. Je kunt ook kiezen voor een tool als Canva. Canva heeft een gratis versie, maar ook de betaalde versie is sowieso goedkoper dan photoshop. Daarbij is Canva erg handig voor social media posts, omdat je jouw content direct in de juiste afmetingen kan maken. Ook kan je met Canva makkelijk video’s bewerken. Dit zijn alvast wat handige tips om jouw content kosten laag houden.
Zelf aan de slag met jouw online strategie?
Dit slimme canvas helpt je om de online marketing strategie voor jouw ondermening strak in kaart te brengen?
> Download het Online Ondernemen Canvas
Kosten online marketing tools
Het aanbod aan tools die je kan gebruiken voor je online marketing is enorm. Je ziet al snel door de bomen het bos niet meer! Daarbij zijn veel van deze tools betaald en ook echt niet goedkoop. Daarom is het extra belangrijk om een scherpe afweging te maken welke tools daadwerkelijk nodig zijn en welke niet.
Daarbij kun je ook eens kijken welke gratis tools je allemaal kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld voor het maken van je website aan WordPress en voor je data en analyses kun je verschillende gratis Google tools gebruiken.
Marketing tools
Betaalde tools kunnen zeker uitkomst bieden. Het is aan jou om een afweging te maken of de tool in kwestie het geld waard is. Ik geef je alvast een paar persoonlijke favorieten:
- Leadinfo helpt je naar de volgende stap bij het genereren van leads. Het is een bezoekersherkenning tool die erg handig is bij het uitzoeken welke bedrijven mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
- Ahrefs is een SEO tool die erg handig is bij het doen van een zoekwoorden onderzoek en bekijken hoe jouw website ervoor staat wat betreft vindbaarheid. Je krijgt ook een beeld van de concurrentie en kunt op basis daarvan strategische keuzes maken.
- Yoast is ook een SEO tool. Het is een plugin die je kan gebruiken in WordPress om je blogs en pagina’s op SEO te beoordelen. Yoast heeft ook een gratis versie.
- Webinargeek is een (what’s in a name) webinar tool. Webinars hebben een enorme groeispurt gemaakt sinds corona. Een goede tool is belangrijk om de juiste interactie met je deelnemers tot stand te brengen.
- Optinmonster helpt je met het opzetten van pop-ups op jouw website. Pop-ups worden veel ingezet voor leadgeneratie. De korte formulieren stimuleren website gebruikers om hun gegevens achter te laten in ruil voor bijvoorbeeld een kortingscode.
- Typeform maakt van het invullen van een formulier een feestje. Je maakt hiermee visueel aantrekkelijke en gepersonaliseerde formulieren met een hoge invul ratio.
- ActiveCampaign biedt een gebruiksvriendelijke oplossing voor marketing automation. Het is een ideale tool voor automatiseringen, e-mailmarketing en CRM.
Social media marketing kosten
Social media platformen hebben zo hun eigen aanpak nodig als het gaat om kosten in kaart brengen. In social media marketing is er niet één vast bedrag wat voor ieder bedrijf werkt. Adverteren op social media werkt namelijk met dagelijkse budgetten en biedingen.
Kort door de bocht doet elke advertentie mee aan een super snelle veiling. De advertentie met het hoogste bod en de beste relevantie komt voorbij op de tijdlijn van jouw doelgroep. Welk bod nodig is om jouw advertentie te laten zien aan de doelgroep hangt af van heel veel verschillende factoren. Daarom is het lastig om zonder vooronderzoek te bepalen wat jouw social media kosten voor een bepaalde campagne zullen zijn.
Elk social media platform heeft eigen specificaties rondom het instellen van een budget. Zo kun je op Facebook kiezen voor een dagelijks budget of een looptijd budget voor de totale duur van de campagne. Ook kun je op de platformen kiezen waar je precies voor betaalt. Zo kun je betalen per klik of per 1000 vertoningen, afhankelijk van het doel van jouw campagne.
Het hoogste bod op een advertentie wordt uiteindelijk het meest en hoogst vertoond op de tijdlijn van de doelgroep. Goed om te weten is dat je meestal niet je precieze bod betaalt. Je betaalt het bod van diegene die het tweede bod had, plus € 0,01.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Bij het instellen van je social media campagne kun je kiezen tussen automatische biedingen waarbij het platform je bod bepaalt op basis van de andere biedingen en je doel. Je kunt ook handmatig bieden waarbij je zelf je bod bepaalt. Het is wel slim om al wat kennis te hebben over social media marketing voor je zelf biedingen gaat doen.
Mijn advies voor handmatig bieden? Begin een campagne met een dagelijks budget van €10,- en een handmatig bod van €2,50 en houdt dit minstens twee weken vol. Zeker als je meerdere advertenties naast elkaar test is het slim om eerst te kijken welke advertentie het goed doet voordat je hoge kosten maakt.
Na twee weken evalueer je de resultaten en kun je, op basis van jouw totale budget, jouw bod en dagelijkse budget verhogen.
Rekenvoorbeeld kosten social media marketing
Het volgende rekenvoorbeeld geeft een idee hoe de kosten voor een social media campagne werken:
Mariam wil een campagne maken voor de promotie van een nieuwe collectie lippenstiften. Zij heeft twee advertenties gemaakt: één met een video en één met een foto. Voor beide advertenties schrijft ze twee teksten die ze naast elkaar wil testen, wat haar vier advertentie opties geeft. Ze kiest voor Facebook Ads, omdat ze daarmee makkelijk advertenties kan laten zien op zowel Facebook als Instagram. Op deze kanalen zit de doelgroep die mogelijk interesse heeft in het product. Ze stelt haar doelgroep in, kiest waar de advertentie geplaatst moet worden en zorgt ervoor dat al haar content geüpload is.
Dan komt het kostenplan. Ze wil dat haar advertenties voor zes weken draaien met als doel zoveel mogelijk mensen op haar website-link laten klikken. Ze betaalt dus per klik. Hierom kiest ze voor een dagelijks budget van €10 met een bod van €2,50. Voor de eerste twee weken betaalt ze daarom nooit meer dan 10 x 14 dagen = €140.
Voor de overige vier weken maakt ze een keuze tussen de verschillende teksten. Ze houdt daarom twee advertenties over. Ze ziet dat haar advertenties nog niet vaak genoeg vertoond worden, dus verhoogt ze haar dagelijkse budget naar €15 en haar bod naar €3,50. Dit verandert ze niet meer in de loop van de campagne, omdat haar resultaten nu beter zijn. Ze betaalt voor deze vier weken daarom niet meer dan 15 x 28 dagen = €420 aan kosten voor haar marketing campagne. In totaal heeft ze nu maximaal €560 euro aan social media kosten voor deze campagne. Omdat zij het bod van de tweede bieder plus €0,01 betaalt, kunnen de totale kosten iets afwijken van dit bedrag.
Grip op je marketing kosten?
Wil je meer inzicht in waar die kostbare centen heen gaan? Deze whitepaper geeft je de inzichten die je nodig hebt om marketinguitgaven efficiënter in te zetten.
> Download nu
Search engine advertising (Google Ads) kosten
De vraag: ‘wat kost dat dan?’ is een ingewikkelde, omdat het er (irritant genoeg) vanaf hangt. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat een zoekwoord als ‘autoverzekering’ meer concurrentie heeft dan een heel specifiek zoekwoord zoals ‘blauwe champagneglazen’. Meer concurrentie betekent in de regel ook een duurder zoekwoord, omdat er veel gezocht wordt op dit woord. Zeker zoekwoorden met een aankoopintentie zijn populair. Welke advertenties zichtbaar zijn bij een zoekopdracht wordt door een ingewikkeld algoritme bepaald. Dit algoritme houdt onder andere rekening met de context van het zoekwoord, hoe aannemelijk het is dat er geklikt wordt op het woord, het bod van de adverteerder en de relevantie en kwaliteit van de landingspagina.
In search engine advertising betaal je per klik. Iedere keer dat iemand klikt op jouw advertentie betaal je een bepaald bedrag. Je kunt zelf invloed uitoefenen op dit bedrag door een dagelijks budget en een maximaal bod op het zoekwoord in te stellen. Het bedrag dat je daadwerkelijk betaalt voor een klik, ja daar komtie weer: hangt er vanaf. In een razendsnelle veiling wordt bepaald welke advertentie bovenaan komt te staan. Daarin is zowel het hoogste bod als de relevantie van de advertentie belangrijk. Uiteindelijk betaal je altijd het bod van de bieder met het bod onder jou, plus €0,01. Als je nog niet zeker bent van welke biedstrategie zal werken bij jouw gekozen zoekwoord, begin dan bij een bod van €1,- en pas het aan als dat nodig is. Google biedt meerdere tips aan om jou te helpen bij het optimaliseren van jouw biedstrategie.
Meer weten over het berekenen van de kosten van online adverteren? Lees dan: Bereken de kosten van online adverteren.
Online marketingbudget voorbeeld
Ik hoor je denken: dat is leuk al die informatie, maar hoe ga ik dat praktisch gezien nou aanpakken? Geen stress! We hebben de eerste stap alvast makkelijk gemaakt voor je. Tip: download gratis het “Grip op je marketing” whitepaper voor een winnende kosten strategie.
Wil je marketing uitbesteden? Dan wil je natuurlijk weten wat een online marketeer kost
Als je online marketing wilt uitbesteden bij een derde partij, dan hangt daar natuurlijk ook een prijskaartje aan. Je zult moeten afwegen wat voor aanpak het beste bij jouw organisatie past.
Goed om te beseffen bij het maken van jouw keuze is dat het aanbod aan allround online marketeers schaars is. Voor elke zeven vacatures is er ongeveer één online marketeer in de markt. Daarbij is het kostbaar en tijdsintensief om een inhouse online marketeer op te leiden, uit te betalen, en te zorgen dat kennis up to date blijft. Benieuwd naar redenen om een online marketeer in dienst te nemen? Lees dan: 5x Waarom een online marketeer inhuren juist nu beter is dan er in dienst nemen.
Het is dus helemaal geen gek idee om te overwegen een online marketeer in te huren. Maar wat kost een online marketeer eigenlijk?
Online marketing bureaus werken op verschillende manieren, bijvoorbeeld op performance basis of met een vast bedrag. De meeste bureaus vragen een uurtarief, wat varieert tussen zo’n €30 per uur tot soms wel €150 per uur. Dit hangt natuurlijk ook af van wat je wensen zijn op het gebied van online marketing. Voor een goede indicatie kun je alvast de Anglers tarief calculator invullen. Die helpt je een heel eind op weg!
Je marketingkosten in kaart brengen is een hele uitdaging, zeker omdat je natuurlijk graag zoveel mogelijk opbrengsten uit je investeringen haalt. Door een plan te maken, te testen en te monitoren merk je op den duur wat wel en niet werkt. Het is tenslotte zonde om ergens geld in te gooien zonder dat je weet of het effect heeft. Onze Anglers helpen jou graag op weg en kunnen jou ondersteuning bieden bij het zo efficiënt mogelijk inzetten van jouw marketing kosten!
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Marketingkosten zijn de uitgaven die een bedrijf maakt om producten of diensten te promoten en te verkopen. Dit omvat kosten voor advertentiecampagnes, zoekmachine optimalisatie, content creatie, social media marketing, en het gebruik van online marketingtools. Het juiste beheer van deze kosten is cruciaal voor het verhogen van de omzet en winst, vooral voor ecommerce-bedrijven die hun marktaandeel willen uitbreiden.
Het bepalen van een advertentiebudget hangt af van je marketingdoelen, zoals het vergroten van je marktaandeel of het verhogen van de omzet. Een goed uitgangspunt is om je huidige marketingkosten te analyseren en te evalueren welke strategieën het meest effectief zijn geweest.
SEO helpt je om beter vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google. Een goede SEO-strategie verhoogt niet alleen je zichtbaarheid, maar kan ook je marktaandeel vergroten, wat uiteindelijk leidt tot een hogere omzet en winst.