Online adverteren, dit moet je erover weten

Online adverteren

Online adverteren, onopgemerkt like en reageer je wel eens op een Instagram en Facebook-advertentie. Of je klikt op het bovenste zoekresultaat in Google om ook daar erachter te komen dat je via een advertentie online op de website kwam.

De kans is nog groter dat je dit wel eens gedaan hebt zonder te weten dat het een advertentie was, maar gewoon omdat het een leuk plaatje leek of een goed antwoord op je vraag. 

Meer dan ooit is adverteren op het web relevant, goed getarget, en zo goed in context geplaatst dat je niet snel door hebt dat het om een betaalde advertentie gaat. Overigens staat het er wel altijd bij vermeld. Voordat we verder uitleggen waarom online adverteren wellicht voor jou ook interessant is, laten we snel induiken op wat adverteren online eigenlijk inhoudt.

Wat is online adverteren?

Online adverteren of online advertising verwijst naar, zoals de naam al doet vermoeden, alle vormen van adverteren, of reclame maken, op het internet. Door middel van online advertenties is het mogelijk om tegen betaling jouw promotieteksten, beelden en boodschappen te laten verschijnen op laptops, PCs, tablets, en mobiele apparaten van jouw gekozen doelgroep. Het doel van adverteren online is vaak om klanten naar jouw website of winkel te leiden of om actie te ondernemen met betrekking tot jouw producten en/of diensten.

Deze vorm van adverteren is al een begrip in de wereld van marketing sinds het internet populair werd, zo’n 25 jaar geleden, maar is de laatste jaren echt booming. Het is ook niet vreemd dat we de laatste tijd een flinke stijging zien in het aantal online advertenties. Door de pandemie ligt de focus veel minder op offline adverteren, bijvoorbeeld in bushokjes of op beurzen, en destemeer op online. Wij merken dit ook bij onze klanten.

Wij begrijpen maar al te goed dat voor een beginnend adverteerder, bijvoorbeeld als eigenaar van een MKB of een zzp’er, alle verschillende vormen van online adverteren voor verwarring en onduidelijkheid kunnen zorgen. In dit artikel lichten we daarom toe waarom online adverteren belangrijk is, hoe het werkt en welke vormen er zijn. Zodat ook jij wegwijs kunt worden in de wereld van online adverteren.

Waarom zou ik investeren in online adverteren?

Nóg iets waar ik geld in moet stoppen? En haal ik mijn investering er dan wel uit? Wanneer je online adverteren goed aanpakt kun je zeker rendement uit je investering halen. 

Voordat je gaat beginnen met online adverteren is het belangrijk dat je een marketingdoelstelling opstelt. Aan de hand van je doelstelling kun je bepalen welke vorm/insteek voor jou relevant is. Voor zo goed als elk bedrijf of doelstelling kan één of meerdere vormen van online adverteren interessant zijn. Waarom vraag jij je af?

Online is de toekomst

Groei van online aankopen neemt elk jaar toe en zal alleen maar toe blijven nemen. Grote kans dat jouw potentiële klanten zich online bevinden. Online adverteren heeft ook een veel groter bereik dan offline, een reden waarom vele bedrijven besluiten om aandacht te vestigen aan het digitaliseren van marketing.

Beschikbaar voor elk budget

Met elk budget kun je adverteren online. Sterker nog, het is vaak goedkoper dan offline reclame maken. Vaak is de regel wel, hoe meer je erin stopt, hoe meer er uit komt. Wat kost dat online adverteren dan eigenlijk? Wij schreven eerder al een artikel over hoe je een budget voor online adverteren kunt vaststellen.

Specifieke targeting en retargeting opties

In tegenstelling tot offline advertenties heb je goed in de hand die jouw boodschap te zien krijgt. Zo kun je gericht adverteren op basis van interesse, geografie en demografie. Met de tools van onder andere Google en Facebook zorgt online adverteren ervoor dat het publiek met de grootste kans om te converteren jouw advertentie te zien krijgt. Daarnaast kun je mensen die interactie hebben gehad met je advertentie online maar geen aankoop gedaan hebben opnieuw bereiken met retargetingopties. 

Verkopen, leads, websiteverkeer genereren.

Wat je doel ook is, er is altijd een vorm van adverteren die je kan helpen dit doel te bereiken. Meer over de verschillende vormen van online adverteren lees je verderop in dit artikel.

Alles is meetbaar

Je kunt in een paar stappen zien wat het resultaat van je online advertenties is. Dit geeft je de mogelijkheid om aanpassingen te doen wanneer een reclamecampagne minder goed werkt of juist extra budget ergens in te stoppen wanneer je ziet dat het je onderneming veel oplevert. 

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier

Hoe werkt online adverteren?

Op bijna elke website of app die je bezoekt kom je wel online advertenties tegen. Sommige opvallender dan anderen. Op social media, als pop-up, een verplichte video of in de vorm van een banner en natuurlijk in de zoekresultaten.

Voor elk advertentieplatform is het proces net iets anders. Bij sommige vormen (zoals Google Search Ads) bestaat je advertentie alleen uit tekst. Voor andere vormen moet je ook beeldmateriaal zoals foto’s of video’s maken.

Uiteindelijk is je doel voor online adverteren dat er meer uitkomt dan dat je er in stopt. We adverteren immers niet om de zakken van Facebook en Google te vullen. Aan het einde van de streep zul je toch echt een bedrag neer moeten leggen om je advertenties op het web te vertonen. Meer lezen over hoe je een budget voor online adverteren bepaald? Simpel gezegd zijn de kosten voor online zijn in de delen in drie betalingsmodellen

Betalingsmodellen online reclamecampagnes

  • pay-per-impression: je betaalt wanneer je online advertentie getoond wordt, ongeacht of de persoon er op klikt.
  • pay-per-click: de naam zegt het al. Je betaalt voor elke keer dat er op je advertentie wordt geklikt
  • pay-per-action: Meer conversiegericht. Hier betaal je wanneer een gebruiker een bepaalde actie uitvoert. Dit kan een aankoop zijn maar ook bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief. 

Je advertenties beheer je vanuit een advertentie omgeving, of dit nou Google Ads, Facebook Advertentiebeheer of LinkedIn Campagnebeheer is. Al deze platforms maken het mogelijk om je advertenties te maken, monitoren en bij te werken. Helaas is het meestal niet zo simpel als ‘even’ een advertentiecampagne aan zetten en er verder geen omkijken naar hebben. Om écht succes te boeken is het belangrijk om ook de resultaten te blijven analyseren en in te grijpen waar nodig.

Waar kan je allemaal adverteren online?

Er zijn veel verschillende soorten online advertenties en plekken waar je kunt adverteren online. Hieronder kun je een samenvatting vinden van de meest populaire vormen van online adverteren. Ken jij er nog meer?

Zoekmachine advertenties 

Deze vorm van advertenties is gebaseerd op zoekwoorden. Je kiest zoekwoorden waar jij met je bedrijf op gevonden wilt worden en schrijft daar vervolgens een passende online advertentie bij. Deze advertenties kun je bovenaan (en onderaan) de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo vinden, Google is hierin natuurlijk de allergrootste en daarmee ook het populairste platform voor online adverteren. Een populair platform en dus veel bereik, maar ook veel competitie. Als je in een markt zit met veel competitie kunnen de kosten voor een klik al snel oplopen. Hier kun je grip op krijgen door je doelgroep specifiek in te stellen. In vergelijking met betaald adverteren is ook een organische vorm (niet-betaald) genaamd zoekmachine optimalisatie (SEO). Ben je hier benieuwd naar dit onderwerp? Lees dan onze zeven tips om beter vindbaar te worden in Google.

Voorbeeld adverteren online op zoekmachine

Goed, we gaan verder met een voorbeeld van betaald online adverteren op zoekmachines, wat je op onderstaande foto kan zien. Op de zoekterm ‘online marketeer inhuren’ scoren wij met onze Anglers website organisch de hoogste positie, maar door een aantal betaalde advertenties staan we toch niet op plek 1. Hoe hoger je plek in Google, hoe eerder mensen op jouw website terecht zullen komen.

Zoekmachine advertenties

Social media advertising

social media advertising

Sociale media, wie gebruikt ze niet. Ondertussen zijn er talloze platforms, waarvan de meeste ook een advertentiemogelijkheid hebben. Facebook en Instagram zijn natuurlijk populairste, maar wist je dat je ook kunt adverteren op Pinterest, Snapchat, Twitter en TikTok. Pinterest wordt vaak over het hoofd gezien maar ook dit platform heeft veel dagelijkse gebruikers. Gebruikers zijn op zoek naar inspiratie, de perfecte kans om vroeg in de customer journey klanten te bereiken. TikTok is een van de nieuwste platforms die nu ook advertenties toont en is met name interessant wanneer je de moeilijk bereikbare millennials en gen Z probeert te bereiken.

Ook adverteren op LinkedIn zien we steeds meer toenemen. Hoewel dit platform soms wel tot 10(!) keer duurder is dan Facebook kan het alsnog een goede optie zijn, zeker voor B2B. Op LinkedIn kun je namelijk heel gericht adverteren, zelfs tot op bepaalde functies en bedrijven aan toe. Kortom, het is de cost per click dus in veel gevallen zeker waard. Heb je onze tips voor adverteren op LinkedIn al gelezen? 

Display advertenties

We zijn aangekomen bij display advertising, ook wel banner advertising genoemd. Bij deze vorm van adverteren koop je als het ware een banner, pop-up of ander soort website op een website of app. Deze banners zijn er in verschillende soorten en maten, waardoor er altijd wel eentje is die bij jouw advertentie past. Website en apps die plek aanbieden voor deze advertenties krijgen hier ook een vergoeding voor. 

Video advertenties

De laatste vorm van online adverteren die wij aankaarten is video advertenties. En denk je aan video, dan denk je natuurlijk aan YouTube. Hét videoplatform op het web met maar liefst ruim 30 miljoen bezoekers per dag. Je kent ze wel, korte advertenties voordat, of terwijl, je een video op YouTube probeert te bekijken. YouTubers doen dit, omdat zij er natuurlijk ook aan verdienen. Voor sommigen zijn de ads vervelend (voor hen is er YouTube Premium), maar als jij een pakkende video weet te maken die aansluit bij jouw doelgroep kan video adverteren zeker interessant zijn.

De klantreis en online adverteren

Klanten leggen een ‘reis’ af vanaf dat ze zich bewust worden van jouw product of dienst tot het moment waarop ze actie ondernemen. Begrip van dit traject helpt ons om advertenties op het juiste moment en op de juiste plek in te zetten. In de volgende paragrafen lees je kort over de klantreisfases en de gepaste vormen van marketing die je kan inzetten.

Bewustwording en de rol van branding en native marketing

In deze fase, worden mensen bewust van het aanbod, hier komt branding te pas. Branding is het proces waarbij je de identiteit van een merk communiceert. Bij een sterke merkherkenning kunnen klanten makkelijk het merk onderscheiden van de concurrentie (bv. de verschillen tussen Nike en Adidas). Het is essentieel dat de merkboodschap en visuele identiteit consistent zijn om een loyale klantenkring te ontwikkelen. Vervolgens komt native marketing goed te pas. Hierbij geef je advertenties vorm zodat ze op een subtiele en niet-opdringerige manier worden geïntegreerd in de content die mensen al aan het lezen, bekijken of beluisteren zijn. Het doel is om advertenties in de omringende content te laten passen dat ze niet als storend worden ervaren. Door rekening te houden met de merkelementen kun je advertenties naadloos integreren in de gebruikerservaring.

Overwegingfase en remarketing

In de volgende fase overwegen mensen om een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Bij remarketing krijgt de doelgroep die interesse toonde via interactie met jouw website of socialpagina, een relevante advertentie te zien. Door gebruik te maken van een advertentienetwerk creëer er je een enorm bereik! Het doel is om het merk fris in hun geheugen te houden terwijl ze hun beslissing overwegen. Hartstikke interessant dus omdat deze doelgroep eerder geneigd is om bijvoorbeeld een aankoop te doen.

Beslissingsfase en affiliate marketing

In de beslissingsfase komt affiliate marketing pas echt van kracht. Hierbij werk je met externe partners, zoals bloggers of influencers, die jouw merk promoten. Omdat dit vaak specifieke maar betrouwbare invloedsfactoren zijn, kan dit een doorslaggevende factor zijn voor mensen die nog twijfelen

klant

Leer je klanten beter kennen
Met het gebruik van een persona creëer je een tastbaar persoon in plaats van een algemene doelgroep waardoor je marketing uitingen een stuk effectiever worden!
> Download het template

Beginnen met online adverteren

We hopen dat dit artikel als een goede introductie in online adverteren dient. Welke vorm van online adverteren het beste bij jouw bedrijf of onderneming past is soms lastig te bepalen. Dit is onder andere afhankelijk van je doelstellingen en ik welke markt je opereert. Door een plan te maken, te testen en te monitoren merk je op den duur wat wel en niet werkt, maar dit kan kostbaar uitpakken. Het is tenslotte zonde om ergens geld in te gooien zonder dat je weet of het effect heeft. Onze Anglers helpen jou graag op weg met het bepalen van jouw online marketingmix, of kunnen je ondersteunen met online advertising.