In 2022 benaderde MKB Rotterdam Rijnmond ons met de volgende vraag: “Kunnen jullie ons ondersteunen in online marketing?” Het langetermijndoel is om in totaal 1700 leden te bereiken. De leden van MKB Rotterdam Rijnmond vormen de basis van het voortbestaan van de organisatie. Bovendien, hoe meer leden de organisatie heeft, hoe krachtiger hun stem en hoe meer ze kunnen bereiken.
- Over MKB Rotterdam Rijnmond
- De stappen naar succesvolle online marketing
- Meten is weten
- Meer volgers op Social media? Zo doe je dat!
- Naamsbekendheid creëren voor je bedrijf
- En hoe krijg je al die mensen dan naar je website?
- Een website gericht op conversies
- Meer nieuwe leden door promotie van de kennismakingsbijeenkomst
- Heet nieuwkomers welkom met mailings
- Trots om lid te zijn met de ‘ledenbadge’
- Resultaten van onze inspanningen
Over MKB Rotterdam Rijnmond
MKB Rotterdam Rijnmond is, als suborganisatie van MKB Nederland, de grootste netwerkorganisatie in de regio Rijnmond. De organisatie zet zich in op alle denkbare manieren voor MKB-ondernemers. Jaarlijks organiseert MKB Rotterdam Rijnmond al tientallen netwerkevenementen, om midden-klein bedrijven uit de regio Rijnmond aan elkaar te koppelen.
Dat is niet het enige: de organisatie is constant actief bezig met de belangenbehartiging voor MKB-ondernemers in de regio. Dit doen ze door aan tafel te gaan met belangrijke invloedrijke besturen, zoals de gemeente Rotterdam of onderwijsinstellingen. Via een lidmaatschap kunnen alle MKB-ondernemers zich altijd aansluiten en gebruik maken van de vele voordelen die MKB Rotterdam Rijnmond biedt.
De stappen naar succesvolle online marketing
Natuurlijk wil je ervoor zorgen dat je doelgroep overgaat tot actie, als jij dé oplossing hebt die hun probleem oplost. Maar hoe overtuig je jouw doelgroep en spoor je ze aan? Een marketing funnel is een fijne tool om in te zetten bij dit soort vraagstukken. Deze funnel geeft aan welke stappen jouw doelgroep doorloopt, voordat ze overgaat tot actie; in het geval van MKB Rotterdam Rijnmond is dat lid worden.
In elke stap van de funnel zijn er verschillende informatiebehoeftes die de doelgroep heeft en deze behoeftes kunnen vervuld worden door aansturing met verschillende kanalen. Het is belangrijk om die in kaart te brengen en om jouw marketing uitingen hierop in te richten. MKB Rotterdam Rijnmond is een mooi voorbeeld waar we in stappen door de marketing funnel zijn gelopen.
Meten is weten
Voordat we aan een project zoals dat van MKB Rotterdam Rijnmond beginnen, brengen we eerst alles in kaart. We willen inzicht krijgen in welke kanalen verkeer genereren en welke het beste presteren. Meten is weten; zonder deze informatie kunnen we niet vaststellen of we verbeteringen bereiken.
Het gevolg: we zien waar de klanten vandaan komen, wat ze op een website uitspoken, welke pagina’s interessant voor ze zijn én welke pagina’s het beste (of slechtste) scoren. Zo weten we altijd waar we op in kunnen spelen, wat er werkt, maar ook wat er niet werkt.
Meer volgers op Social media? Zo doe je dat!
We beginnen aan de start van de funnel: Awareness. Een van de kanalen die je hiervoor in kan zetten is Social media. Sinds het begin van 2023 zijn we consistent gaan posten op de sociale kanalen van MKB Rotterdam Rijnmond. Daarmee bedoelen we een vaste frequentie per maand. Als netwerkorganisatie is er een hoop te bespreken: nieuwe samenwerking, interessante evenementen, nieuws over de organisatie.
Er miste echter consistentie in de boodschap, zowel visueel als inhoudelijk. Posten op social media zonder een plan is nooit aan te raden! De boodschap achter jouw sociale bijdragen tellen daar zeker in mee.
Daarom zijn we een huisstijl gaan hanteren, met daarin verschillende terugkerende templates voor evenementen en aankondigingen. Zo is het voor mensen herkenbaar waar ze naar kijken. En herkenbaarheid blijft hangen!
We posten wekelijks drie keer op de LinkedIn pagina. Hierdoor blijft het aantal volgers gestaag groeien en inmiddels zitten we op ruim 4000 volgers! De maandelijkse hoeveelheid nieuwe volgers die erbij komt, blijft ook maar groeien.
Per maand krijgen we er op LinkedIn per maand 3 keer zoveel volgers bij ten opzichte van vorig jaar. Het aantal volgers groeit dus steeds sneller. Consistentie en herkenbaarheid loont zeker.
“Sinds Anglers bij ons op kantoor is loopt de communicatie op rolletjes en maken we stappen in marketing en professionalisering op dit gebied. Samen kijken we naar mogelijkheden voor de toekomst en hoe we kunnen uitbreiden. Het sleutelwoord hierbij is SAMEN (en laat ons motto nu zijn Samen Sterker Ondernemen!)”
Yvette Huijsmans – Directeur/bestuurder bij MKB Rotterdam Rijnmond
Naamsbekendheid creëren voor je bedrijf
In de awareness fase is het ook belangrijk om je naamsbekendheid te vergroten. Voor MKB Rotterdam Rijnmond doen we dit met adverteren op LinkedIn. Deze naamsbekendheid campagne zet in op de grootste voordelen voor de potentiële leden. We hebben LinkedIn gekozen aangezien MKB Rotterdam Rijnmond in een B2B markt werkt. En de meeste bedrijven bereik je nu eenmaal via LinkedIn. Door te adverteren maken we het bereik nog groter dan we met organisch posten zouden bereiken. Vanuit deze campagne verwijzen we door naar onze website, waardoor ze naar de volgende stap in de funnel kunnen gaan.
Maar adverteren heeft ook nog een ander doel. Naamsbekendheid zorgt er ook voor dat mensen je gaan herkennen. Zelfs als ze nu geen actie ondernemen, is het al goed dat ze van je bestaan afweten. Je hebt ze al laten zien welk probleem je voor ze op kunt lossen. Wie weet brengt dat in de toekomst meer naar ons.
En hoe krijg je al die mensen dan naar je website?
Wanneer je uit de awareness fase van de funnel komt gaan we door naar interest. Dit is de stap waar de potentiële leden meer informatie willen krijgen. Die moeten we dus naar de website zien te krijgen. Netwerken is een belangrijk onderdeel van MKB Rotterdam Rijnmond. Daarom is het essentieel om bovenaan te staan wanneer mensen zoeken naar ‘netwerken in Rotterdam’ en alles wat daar op lijkt.
Er zijn verschillende manieren om dat te doen, waarvan adverteren de methode is waarbij je snel resultaat kunt zien. Maar je moet ook op de lange termijn ook zorgen dat de website organisch hoger komt te staan bij zoekmachines.
Dit doen we door SEO toe te passen, oftewel search engine optimalisation. Hiermee maken we de website zo aantrekkelijk mogelijk voor zoekmachines zoals Google. Daarbij richten we bepaalde pagina’s in op die zoekwoorden zodat zoekmachines herkennen dat die pagina’s over een bepaald zoekwoord of onderwerp gaan.
Gratis SEO checklist
Beter vindbaar worden? Met deze checklist ontdek je wat je kan doen om je positie in Google snel te verbeteren. Wil je weten hoe?
> Klik hier voor de checklist
Een website gericht op conversies
Nu de mensen geïnteresseerd zijn gaan we over op de volgende stap van de marketingfunnel: desire. Ook in deze fase speelt de website een belangrijke rol. Met het einddoel in ons achterhoofd ‘groeien in leden’ is het belangrijk dat de website optimaal wordt ingezet. Daarvoor had de website eerst een flinke opknapbeurt nodig. Verschillende pagina’s werden ingericht op conversie-optimalisatie (CRO) en we namen de menustructuur goed onder handen.
Het resultaat? Ten opzichte van vorig jaar rond dezelfde periode is de engagement tijd ruim verdubbeld.
Weten hoe jij jouw website voorziet van conversieoptimalisatie? Je leest het in onze handige gids.
Meer nieuwe leden door promotie van de kennismakingsbijeenkomst
Voordat je een relatie aangaat, is het belangrijk om de ander goed te leren kennen. Dit principe geldt ook voor toekomstige leden van MKB Rotterdam Rijnmond. Om deze reden houdt de organisatie regelmatig kennismakingsbijeenkomsten. Ook dit hoort bij de desire fase.
Tijdens deze bijeenkomsten hebben geïnteresseerde bedrijven de kans om de voordelen van een lidmaatschap te ontdekken, hun eigen bedrijf te presenteren en te netwerken met andere potentiële leden. We merken vaak dat na deze evenementen het aantal nieuwe leden dat zich inschrijft, sterk toeneemt.
Het is wel noodzakelijk dat bedrijven zich aanmelden voor deze bijeenkomsten. Hoe gaat dat in zijn werk? En hoe zorgen we ervoor dat we de juiste doelgroep bereiken? LinkedIn is daar een groot onderdeel van!
Social selling via LinkedIn
Voor MKB Rotterdam Rijnmond is LinkedIn het belangrijkste social kanaal. Dit omdat de organisatie zich richt op bedrijven, en LinkedIn bij uitstek het B2B kanaal is. Daarom maken we gebruik van ‘Dux-Soup’. Deze tool biedt de mogelijkheid om geautomatiseerde berichten en connectieverzoeken te versturen naar potentiële leads op LinkedIn. Dux-Soup ondersteunt accountmanagers bij het onderhouden van contact met leads en stelt hen in staat om deze leads op een geautomatiseerde manier uit te nodigen. De meeste leads komen tot op heden nog steeds vanuit LinkedIn & deze berichten.
Heet nieuwkomers welkom met mailings
Wanneer de potentiële leden de eerste stappen hebben doorlopen, gaan we over op actie, of wel de action fase. Ze worden lid! Dat is wat we willen. Mailings zijn een belangrijke tool als het gaat over het welkom heten van nieuwe leads of leden. Een mooi middel: de inzet van dripcampagnes. Dat zijn mails de automatisch worden verstuurd na bepaalde handelingen, zoals een lead die zijn mailadres achterlaat op de website of bij een inschrijving.
Na een aantal ‘kennismakingsmails’ wordt het tijd om écht kennis te maken. Een accountmanager benadert de lead nogmaals persoonlijk.
Trots om lid te zijn met de ‘ledenbadge’
Nadat ze lid zijn geworden en ze tevreden zijn, is onze rol als online marketeer nog niet afgelopen. Wanneer leden tevreden zijn, willen we graag dat ze dat uit kunnen dragen. We zijn nu in de advocacy fase aanbeland. En lid of partner zijn van de grootste netwerkorganisatie in de regio, dat is iets om trots op te zijn, toch? Om dat gevoel nóg sterker te maken bij de leden, is de zogeheten ledenbadge ontworpen. Deze ledenbadge kunnen bedrijven op hun website zetten en daarmee laten zien dat ze deel uitmaken van deze netwerkorganisatie.
Resultaten van onze inspanningen
Maar wat levert het nou op? Een grote groei van leden! Inmiddels zijn er gemiddeld meer bezoekers per maand en die websitebezoekers zorgen gemiddeld ook voor meer conversies. Het percentage van de totale bezoekers van de website die zich ook als lid inschrijft is daarmee ook sterk gestegen.
Marketing is een breed vakgebied. Het is niet alleen op social media posten of alleen maar campagnes online zetten. Het zijn veel factoren samen, die als een soort grote marketing puzzel, stukje voor stukje bijdragen aan de successen en verbeteringen van jouw bedrijf. Het is nooit één factor.
Dat maakt deze samenwerking voor MKB Rotterdam Rijnmond zo leuk; op alle niveaus van de puzzel werken aan optimalisaties en kijken waar winst te behalen valt! Op naar nog meer leden!
Haak jij aan, of haak jij af?
Wij zijn Anglers, getalenteerde online marketeers. En wij hebben er zin in!
Om jouw bedrijf te helpen groeien met onze expertise.
> Meer over Anglers