Wat kost het adverteren op LinkedIn eigenlijk (2023 update)

Kosten LinkedIn adverteren

Waarom zou je op LinkedIn adverteren?

Maak jij al gebruik van LinkedIn advertenties als onderdeel van jouw B2B-marketing? Of ben jij als recruiter opzoek naar een effectieve manier om nieuwe kandidaten te werven? In dit artikel vertellen we je waarom het verstandig is om gebruik te maken van LinkedIn advertenties. En niet onbelangrijk, we lichten ook toe wat het kost om op LinkedIn te adverteren.

Centraal binnen LinkedIn staat het professionele karakter van het netwerk. De expertise van de gebruikers is doorgaans terug te vinden binnen de informatie die door deze gebruikers wordt gedeeld op LinkedIn. Gebruikers delen hun CV, hun expertisegebieden en hun kennis. Ze willen bovendien op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen hun netwerk. Denk hierbij aan:

  • Relaties die van baan veranderen
  • vacatures bij relevante bedrijven
  • mijlpalen die mensen of bedrijven bereiken
  • kennis die experts delen
  • potentieel nieuwe klanten

Uit al deze gegevens en interesses herleidt LinkedIn kenmerken. Deze kenmerken worden gebuikt door algoritmes om te bepalen wie welke content krijgt te zien. En deze kenmerken kun je als adverteerder weer gebruiken om het leadgeneratie proces te verfijnen en te retargeten.

Dit maakt het LinkedIn adverteren zeer aantrekkelijk en effectief medium. Dit is dan ook terug te zien in de kosten voor het adverteren op LinkedIn.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier

Targeting op LinkedIn adverteren

Veel organisaties worstelen met het bepalen van het juiste budget. Allereerst is het natuurlijk van belang om het budget voor online adverteren vast te stellen. De kosten bij LinkedIn zijn sterk afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken; hoe specifieker je doelgroep, hoe hoger de kosten. En hoe belangrijker de functie, hoe hoger de kosten!

Lees ook: ‘Online Adverteren, bereken je kosten’

Wil je bijvoorbeeld in een hele specifieke branche iemand met de functie van directeur bereiken? Of ben je als recruiter op zoek dan vallen de kosten per contact veel hoger uit, dan wanneer je een meer generieke doelgroep hebt. Echter, een generieke doelgroep is groter, waardoor je totale kosten weer hoger uitvallen.

De advertentie is immers een stuk specifieker ingesteld op de doelgroep. Dit resulteert in een hele gefocuste advertentie met lagere totale kosten tot gevolg.

Het is in LinkedIn Campaign Manager mogelijk om jouw advertentie op talloze bedrijfsgegevens te focussen:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsgrootte

Daarnaast kan je de LinkedIn advertentie nog meer specificeren door te focussen op bepaalde gegevens van de te targeten werknemers. Denk hierbij aan functies, titels, ervaring en studierichting. Benieuwd naar meer functies? Eerder hebben wij al een blog geschreven over de verschillende functies van LinkedIn (adverteren).

Kosten adverteren op LinkedIn

De prijzen voor Linkedin adverteren zijn gemiddeld tussen de 2 euro en 4 euro per klik (CPC) en de gemiddelde Cost per Mille (CPM) voor LinkedIn adverteren ligt tussen de 7 euro en 10 euro. Bij het adverteren op het LinkedIn platform kun je je budget baseren op drie verschillende acties: Cost per Click (CPC), Cost Per Mille (CPM) en de Click Trough Ratio (CTR).

De CTR optie bevelen wij niet aan: deze is namelijk gebaseerd op een aanname. Binnen Nederland hanteert LinkedIn een CTR-benchmark van 0,4% voor gesponsorde advertenties. Dit wil zeggen dat bij 1.000 weergaven, er gemiddeld gezien 4 gebruikers op jouw advertentie klikken. Nogmaals: dit is een aanname. O.a. Marketingfacts heeft hier een interessant artikel over geschreven.

Bij het aanmaken van je campagne geeft LinkedIn je direct inzicht in je kosten en je benodigde budget. Als je je doelgroep specificeert, zie je de omvang van je doelgroep veranderen. Tegelijk wordt een suggestie gegeven voor een dagbudget en de kosten.

Zoals al aangegeven, hangen budgetten samen met ambities en doelen. Als vuistregel, kun je uit gaan van 15 tot 20 euro per dag aan minimale kosten.

De beste biedstrategie voor LinkedIn advertenties

Wij adviseren onze klanten meestal om voor een CPC bod te kiezen. Op deze manier betaal je alleen wanneer er daadwerkelijk op je LinkedIn Advertentie geklikt wordt. Voor het genereren van naamsbekendheid, bevelen we CPM aan.

Uiteraard is het van belang te bepalen welke resultaten je wilt behalen met LinkedIn adverteren. In onze blog lees je meer over het bepalen van je marketing budget ten opzichte van je doelen.

Hoe werkt de advertentieveiling van LinkedIn?

De kosten voor advertenties op LinkedIn hangen af van een online veiling. Hier kun je door te bieden een plekje voor je advertentie winnen.

Als je adverteert, doe je mee aan een bieding tegen andere adverteerders die dezelfde doelgroep op het oog hebben.

Elke keer als iemand LinkedIn bezoekt, wordt er een veiling gehouden. Als jouw campagne de veiling wint, wordt jou advertentie getoond aan de LinkedIn-gebruikers die binnen jouw doelgroep vallen.. Advertenties die de veiling winnen, bereiken zo hun doelgroep.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier