In dit blog vertellen we je alles over social media. Hoe maak je een plan voor social media? Hoe breng je structuur aan in (de uitvoering) van dit social media plan? En welke checklist moet je doorlopen als je besluit om social media in te zetten?
Een goed social media plan
Een social media plan, waar te beginnen? – Voor de verschillende groeiplannen die we voor onze klanten maken zijn er veel verschillende media van belang, waarvan altijd social media. Maar hoe zorg je dat je successen boekt op dit medium?
Wij werken vaak met een social media hand-out: een overzicht van de strategie die je gaat volgen, een social media plan dus. Hierin staat beschreven wat jouw persoonlijkheid als merk is, hoe deze past binnen de huidige situatieschets en hoe jouw middelen en strategie hierop aansluiten. In dit artikel geven we je 8 handvatten om zelf een hand-out te maken.
- Brand personality
Start met het vastleggen van je brand personality. Wat is jouw bedrijf? Waarom is jouw bedrijf uniek en wat zijn jouw missie en visie? Door hierover na te denken en dit op papier te zetten wordt het duidelijker welke stappen je hierna neemt.
- Briefing en situatieschets
Vooral als je met een bedrijf als Anglers samenwerkt is het goed om een briefing op papier te zetten, samen met een situatieschets. Wat wil je bereiken? In welke situatie zit jouw doelgroep nu? Hoe kan jij hierop inspelen? Heeft jouw doelgroep keuzestress of juist moeite om een oplossing voor zijn probleem te vinden? Is jouw doelgroep zich überhaupt bewust van zijn probleem? Dit is de eerste stap in je plan.
- Analytics
Heb je al cijfers uit Google Analytics? Neem ze mee! Wat verwacht je van mensen wanneer ze op je website belanden door social media? Denk na over het doel van je strategie. Heb je nog niet genoeg verkeer en wil je eerst het een en ander testen? Houdt je doelgroep van bepaalde content of zijn bepaalde pagina’s populair?
- Persona’s
Speel in op de doelen, frustraties, angsten en ambities van je doelgroep. Hiervoor moet je inzicht hebben in jouw doelgroep. Op welke personen wil jij je richten, wat wil je hen vertellen of wat wil je dat zij gaan doen? Om je doelgroep helder in kaart te brengen, kun je het beste een persona opzetten.
- Thema’s
Vervolgens is het van belang om de inhoud van je content aan te passen aan je doelgroep. Werk met thema’s en formats om het overzichtelijk te houden. Op deze manier heb je niet alleen overzicht, maar zorg je ook voor inspiratie. Heb je moeite met het vinden van inspiratie voor thema’s en formats? Organiseer een brainstormsessie met je collega’s of boek een groeiworkshop! Wat hierbij ook belangrijk is, is om vast te stellen wat de huisstijl kleuren, lettertypes en het taalgebruik zijn. Zo ontstaat er een geheel in de social media posts, ook als ze door verschillende werknemers gecreëerd worden.
- KPI’s opstellen
Stel vervolgens je KPI’s op. Door KPI’s op te stellen kun je doelgerichter succes behalen, meten en geeft dit ook veel meer voldoening. Wanneer je ergens naartoe werkt en dat doel behaalt kun je bewuster je successen vieren. Daarnaast kun je op lange termijn ook beter inschatten hoeveel er nodig is om je doelen te bereiken. Een voorbeeld van een mooie opsomming aan KPI’s is als volgt:
– Bereik en social engagement: 1000
– Website bezoeken: 560
– Leads via leadmagnet: 10
– Persoonlijke gesprekken: 6
– Offertes: 4
– Opdracht: 1 - Bepaal tien contentpijlers
Contentpijlers zijn richtlijnen waar de content die je maakt aan moet voldoen. Begin iedere zin met: ‘De content is…’’ en kies dan factoren uit die passen bij wat jij belangrijk vindt. Denk aan:
– Authentiek
– Vrolijk
– Informatief
– Deelbaar
– Professioneel
– Altijd een afbeelding
– Niet promotioneel van aard - Contentkalender
Als laatste is het belangrijk om overzicht te houden. Dit kun je het best doen door middel van een contentkalender. In een contentkalender kun je heel overzichtelijk weergeven welke post, onder welk thema, met welke afbeelding en op welke datum deze moet worden gepubliceerd. Niet alleen handig voor je eigen overzicht, maar ook handig wanneer je met meerdere mensen verantwoordelijk bent voor de verschillende social media kanalen. Een absolute must dus!
Gratis Anglers Content Kalender
Makkelijk en efficiënt je social media managen? Krijg structuur en consistentie in je social media uitingen zonder er te veel tijd aan te besteden met ons Trello bord.
> De link hier
Social media checklist
Zo, dat was een hele lijst aan informatie. Om het makkelijk te maken voor je, hebben we een Social Media Checklist opgesteld. Deze Checklist helpt je met het juist opzetten van de social media kanalen. Heel handig, zelfs als je al ervaring hebt!
Verder leer je hoe jij:
Verder leer je hoe jij:
- je eerste volgers binnenhaalt
- je interactie opzoekt met je volgers
- je het succes van je social media kanalen kan meten
Wanneer je de checklist stap voor stap afloopt, ben je helemaal klaar om een vliegende start te maken met social media!
Gratis social media checklist!
Succesvolle social media posts maken doe je met onze gratis social media checklist. Binnen no-time weet je waar je post aan moet voldoen en wat er allemaal in moet staan.
> Naar de download
Minder verplichting, meer creatieve creatie
Wanneer je deze basistips zult toepassen heb je niet alleen meer structuur in je social media, maar ook meer plezier. Doordat je weet wie je met je posts wilt bereiken, welk thema je wilt uitlichten en wanneer je dit gaat doen, zal het minder als verplichting voelen. Daardoor krijg je de ruimte om vooruit te gaan plannen, waardoor je nóg leukere content uitingen kunt gaan bedenken.
Zou je toch nog graag even willen sparren met een professional over jouw social media strategie? Onze social media marketeers denken graag met je mee! Zij weten alles van content creatie, strategieën op social media platformen, maar ook over adverteren op social media!
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier