Het herkennen van waardevolle websitebezoekers kan voelen als een zoektocht naar een speld in een hooiberg. We gaven al eerder tips over het kwalificeren en genereren van online leads.
Maar stel je nu eens voor dat je potentiële zakelijke leads op een presenteerblaadje aangereikt krijgt… Too good to be true? Niet als je gebruik maakt van software om websitebezoekers te herkennen.
Websitebezoekers herkennen
Als je een website hebt, wil je hier natuurlijk de juiste bezoekers naar toe trekken. Deze bezoekers kunnen formulieren invullen waarmee je interessante data kunt verzamelen, zoals e-mailadressen of telefoonnummers.
Vervolgens gebruik je deze gegevens om je leads te benaderen. Het nadeel van deze aanpak is dat je afhankelijk bent van de activiteit van je websitebezoekers. Vullen ze de formulieren in of niet?
In praktijk blijkt dat 95% van de websitebezoekers geen formulier invullen en dus geen gegevens achterlaten. Een gemiste kans voor jou, want hoe kom je er nu achter wie je website heeft bezocht?
Gelukkig bestaat er software om je websitebezoekers te herkennen, zonder dat ze actief hun gegevens achterlaten. Dit wordt ook wel bezoekersherkenning genoemd. Hieronder leggen we je uit wat bezoekersherkenning is.
Hoe worden websitebezoekers geïdentificeerd?
Zoals we hierboven kort hebben toegelicht, maakt bezoekersherkenning het makkelijker om “anonieme” websitebezoekers te bekijken. Door websitebezoekers te identificeren, wordt het een stuk gemakkelijker om meer leads te genereren.
Maar hoe gaat dat in zijn werk? Softwareaanbieders voor bezoekersherkenning gebruiken grote databases met IP-adressen, welke gekoppeld kunnen worden aan bedrijven. Een IP-adres is een uniek adres waarmee een computer (via een netwerk) verbinding maakt met het internet. Door deze data te koppelen aan cookies van gebruikers, kunnen ze – behalve op basis van IP -adressen – nog meer bezoekers (bedrijven) identificeren.
Zo zie jij precies welke bedrijven je website hebben bezocht. Maar ook via welke bron ze zijn ingestapt en welke pagina’s ze hebben bekeken. Op deze manier vis je de relevante leads direct uit je websitebezoekers!
Hoe zie ik wie mijn website bezoekt?
Bij Anglers maken we zelf al lang gebruik van software om te zien wie onze website bezoekt. En met succes. Maar de tools die hiervoor beschikbaar zijn, staan niet stil in de ontwikkeling. Daarom evalueren we ze regelmatig. Bij ons onderzoek kijken we natuurlijk voornamelijk naar de kwaliteit van de herkenning. Maar ook naar de geleverde informatie, functies, gebruiksvriendelijkheid, integraties en natuurlijk prijs. Na de laatste evaluatie zijn we overgestapt op Leadinfo.
Leadinfo is een Nederlands bedrijf en is de afgelopen jaren snel gegroeid in aantal klanten, maar ook in de mogelijkheden die de software biedt.
Welke voordelen heeft Leadinfo?
- Geweldige (internationale) herkenning van bedrijven.
- Inzicht in alle relevante bedrijfsinfo, incl. omzetten.
- Belangrijkste contactpersonen direct bij de hand.
- Real-time inzicht in welke pagina’s mensen bekijken.
- Mouse-tracking en heat-maps per bezoeker.
- Slimme triggers om je opvolging te automatiseren.
- Integraties voor LinkedIn en Google Ads.
- E-mail rapportages van bezoekers.
- Koppelingen met heel veel CRM-systemen.
- Ontdek waar je bezoekers vandaan komen.
Je website als leadgenerator
De belangrijkste informatiebron voor je (potentiële) klanten is natuurlijk je website. Maar wist je dat dit andersom ook het geval is?
Door het gedrag van je websitebezoekers te analyseren, kun je waardevolle informatie verzamelen waarmee je je site kunt optimaliseren.
Met identificatie van websitebezoekers komt daar nog een extra factor bij: je kunt je website inzetten als heuse leadgenerator. Je websitebezoekers hoeven niet zelf actief hun contactgegevens achter te laten; jij weet dat ze je site hebben bezocht, welke pagina’s ze hebben bekeken en kunt dus een inschatting maken van hun behoeften. Wees actief, niet reactief.
B2B websitebezoekers achterhalen
Wanneer je bezoekersherkenning inzet, zul je geen individuele personen terugzien in je data. De herkende IP-adressen worden gekoppeld aan bedrijven en de bedrijfsinformatie wordt vervolgens overzichtelijk aan je teruggekoppeld.
Om deze reden is het inzetten van software om websitebezoekers te achterhalen vooral interessant voor de B2B sector.
In verband met de Algemene Verordening Gegevensbescherming; (AVG) mag je de gevonden leads niet zomaar toevoegen aan een mailinglijst, maar je mag wel direct contact met ze opnemen.
Daarbij is het wel belangrijk om te onthouden dat je enkel contact op mag nemen via algemene telefoonnummers en mailadressen die openbaar beschikbaar zijn. Deze bedrijfsgegevens vallen immers niet onder de AVG.
Tip: kies voor een softwareprogramma dat je direct kunt integreren met je CRM-systeem. Zo krijg je relevante leads direct binnen in je salesfunnel.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Hoe zit het met privacy?
Softwareprogramma’s zoals Leadinfo gebruiken geen én/of IP-adressen om websitebezoekers op je site te herkennen.
IP-adressen vallen volgens de AVG onder persoonsgegevens, en daar moeten we dus voorzichtig mee om gaan. Wanneer je IP-herkenning inzet voor marketing en analyse doeleinden. Het zelfde geldt voor cookies.
Gebruik je de persoonsgegevens voor een duidelijk legitiem belang? Dan doe je dus niets verkeerd. Wel moet je even in je privacyverklaring vermelden dat je IP-herkenning software inzet.
Geavanceerde Leadinfo toepassingen
Onlangs hebben we wat tests gedaan en we hebben een manier gevonden om Google Analytics te koppelen aan Leadinfo. Hierdoor kunnen we beter bijhouden hoe bedrijven onze websites vinden en wat hun gedrag is over meerdere sessies heen. We kunnen op basis van bijvoorbeeld branchegegevens gesegmenteerde analyses.
Daarnaast krijgen we minder vervuiling in marketingdoelgroepen omdat je weet welke bedrijven converteren; mits op de juiste manier geconfigureerd. Zo zetten we meer gerichte advertenties in op basis van locatie en branchecodes, waardoor je advertenties relevanter worden.
Gepersonaliseerde content
Gepersonaliseerde content maakt het mogelijk om de content op je website aan te passen op basis van de gegevens van websitebezoekers. Zo kunt je bijvoorbeeld direct de bedrijfsnaam invoegen op je landingspagina.
Je kunt ook branchecodes gebruiken om relevante artikelen aan de bezoeker te tonen. Personalisatie zal helpen om na verloop van tijd meer conversies te genereren.
Wij raden Google Optimize aan voor het implementeren van gepersonaliseerde content op je website. Hier is nog een lijst met drie ideeën voor personalisatie:
- Gebruik de bedrijfsnaam in de chatfunctie of in de websitetekst.
- Vul formulieren vooraf met bedrijfscontactinformatie.
- Referentie cases gebaseerd op branche gegevens. Toon logo’s van de referentiecases.
Hoe volg je herkende websitebezoeker slim op?
Nu je weet welke bedrijven op je website langskomen en welke content ze bekijken, is de vraag wat je doet met deze informatie. Er zijn vele wegen om de herkende bedrijven te converteren naar waardevolle contacten. Eén ding wet je zeker: er is een bepaalde mate van interesse in de informatie op jouw website. Dus misschien is het bedrijf wel in de markt voor jouw producten.
De opvolging die je doet is in ieder geval een stuk warmer dan bij koude leads. Natuurlijk kun je direct de telefoon oppakken en bellen. Bij bepaalde klanten van Anglers werkt dat bijzonder goed! Een wellicht subtielere manier is eerst de relevante contacten opzoeken op Linkedin en via die route een relatie op te bouwen.
Tip: zeg nooit “ik zag dat er jullie op onze site zaten!”. Verzin een slimme opening waarbij je inhaakt op de content die door de bezoeker is bekeken.
Hoe begin ik met Leadinfo?
Leadinfo is beschikbaar tegen een maandelijkse abonnementsprijs zonder contract of verplichting. Met deze software kun je snel en gemakkelijk je websitebezoekers herkennen. Je kunt je abonnement op elk gewenst moment opzeggen. Je kunt Leadinfo gratis uitproberen met proefperiode van 14 dagen, waarmee je twee weken lang gratis kunt testen.
Conclusie
Ontdek wie je website bekijkt met bezoekersherkenning. Voor marketing geeft het inzichten of ze de juiste bedrijven naar de website leiden en voor sales geeft het de mogelijkheid om warme zakelijke leads sneller op te volgen. Anglers heeft verschillende tools om websitebezoekers te herkennen, getest en Leadinfo heeft de meeste bedrijven geïdentificeerd met de beste kwaliteit. De software biedt een gedetailleerd bezoekersprofiel dat marketing- en verkoopafdelingen de informatie geeft die ze nodig hebben.