Dit is een pleidooi voor eerlijkheid en transparantie
Als MKB-ondernemer of marketing manager sta je voor een grote uitdaging. Je wilt groeien, je wilt je online aanwezigheid versterken, maar de kennis en middelen ontbreken. De oplossing? Een online marketingbureau inschakelen. Maar, zoals de praktijk helaas vaak laat zien, blijkt deze keuze niet altijd de gouden greep waar je op hoopte.
Het is een harde realiteit: veel online marketing bureaus beloven gouden bergen, maar creëren zandheuvels. Ze verkopen diensten als abonnementen, maar leveren weinig tot geen waarde. Ze verkopen websites, maar de enigen die beter worden van die websites zijn ze zelf. Niet de opdrachtgevers.
Transparatie (en het gebrek daaraan)
Een van de grootste problemen is het gebrek aan transparantie. Als een bureau geen concrete resultaten kan overleggen, wordt vaak geprobeerd de waarheid te verdoezelen. Klanten krijgen vaak zelf geen toegang krijgen tot belangrijke data, zoals Google Analytics of Google Ads. Soms krijg je achteraf een rapportje, maar de klant blijft in het duister tasten over de effectiviteit van de campagnes.
Nog verontrustender zijn de webbureaus die hun klanten vastbinden met oneerlijke voorwaarden. De klant mag niet meer dan basisteksten aanpassen en voor elke wijziging moeten ze bij het bureau zijn. En als de klant van ze af wil? Dan heeft het bureau alle rechten en kan de klant een nieuwe site laten bouwen.
Onethische praktijken
Het wordt nog erger. Er zijn bureaus die de websites van hun klanten misbruiken om hun eigen vindbaarheid te verbeteren, of zelfs alle campagnes uit het Google Ads account verwijderen als de klant de relatie opzegt. Dat laatste is niet alleen onethisch, het is tegen de policy van Google.
We zien veel van deze voorbeelden in onze praktijk. Er zijn helaas talloze bureaus die niet het beste voor hebben met hun klanten. Natuurlijk begrijpen we dat iedereen geld moet verdienen. Maar als het ten koste gaat van een ander, belemmert het ook de groeimogelijkheden van de klant.
Eerlijke en betrokken partner
Dit moet veranderen. MKB-bedrijven verdienen een eerlijke, transparante en betrokken partner in hun online marketing inspanningen. Een partner die gelooft in het delen van kennis, het betrekken van de hele organisatie in het proces en het laten groeien van de klant op hun eigen voorwaarden.
Bij Anglers geloven we in deze waarden. We geloven dat je online alleen succesvol kan zijn als je de kennis van online marketing deelt binnen de organisatie. Dat de hele staf betrokken is bij het proces. Dat ze begrijpen wat het belang is, hoe online marketing werkt en wat realistisch en haalbaar is. Daarom moet je een online marketing collega in huis hebben. Als eigen medewerker of als interim online marketeer.
Kies voor een partner die open en eerlijk is, die je aan het roer laat staan van je eigen succes. Samen kom je verder.
Lees ook onze online marketing bureau Rotterdam blog voor meer informatie.