Cookieless adverteren: terug naar het oude vertrouwde?

2024 is het jaar dat alles verandert met de bekende (of beruchte) cookies. De term ‘cookieloos adverteren’ hoor je waarschijnlijk de laatste tijd dan ook veel voorbij komen. Het is ook geen breaking news meer dat third party cookies op den duur gaan verdwijnen. Mocht je er toch meer over willen weten? Lees dan het blog over het verdwijnen van third party cookies. Het verdwijnen – eigenlijk blokkeren – van third party cookies, maakt hypergericht adverteren erg moeilijk. 

Wat nu? 

Er zijn inmiddels al flink wat creatieve methodes bedacht om tóch de doelgroep gericht met advertenties te kunnen bereiken. Misschien heb je hier al wel eens van gehoord?

‘server side tagging’,

‘contextueel adverteren’ 

‘first party data’?

Lekker opgeklopte termen  als je het mij vraagt. Marketingbureaus zijn sterren in het bedenken van hippe nieuwe termen om klanten te verleiden tot prachtige projecten. Waar het op neer komt? We gaan voor een deel weer terug naar de methoden die we vroeger gebruikten.

Server Side Tagging: wie neem je in de maling? 

Een methode die nu flink gepromoot wordt is server side tagging. Op het eerste gezicht een top oplossing! Met deze ‘slimme truc’ wordt de bezoeker eigenlijk een beetje in de maling genomen. De cookies van bijvoorbeeld Google en Meta worden op je eigen website gezet, waardoor het lijkt alsof deze cookies op je eigen server staan als first party cookies. In plaats van third party cookies dus.

Let op: de data wordt op de achtergrond nog steeds doorgestuurd naar de servers van Google en Meta. 

Door gewoon te doen alsof je neus bloedt, weet je die blokkade van cookies hiermee mooi te omzeilen. Superhandig, want zo blijf je wel zoveel mogelijk data verzamelen. Daarmee kun je dus net zo hypergericht adverteren als je nu doet. 

Maar voor hoe lang is de vraag. Hoe lang denken we dat browsers zich laten foppen? We zullen het zien. Tot die tijd zeg ik als marketeer: zeker op (een nette manier) gebruik van maken! 

Jules Sohier

Jules:
“Vroeger was het simpel: als je mountainbikes verkocht, adverteerde je in tijdschriften die over mountainbiken gingen. Dat was de meest simpele en doeltreffende manier om je doelgroep te bereiken.”

First party data: lekker zelf verzamelen

Een andere methode om gericht te blijven adverteren is werken met 1st-party data. Met deze methode verzamel je zelf de gegevens die je nodig hebt om te targeten. Dat kan zijn door zelf cookies te plaatsen (mega complex) maar ook door e-mailadressen te verzamelen en te verrijden met allerlei klantdata.  

Veel data in een grote database dus. Misschien heb je wel eens van de term CDP gehoord? Dat is ook weer een vlotte term voor een uitgebreide database met klantdata. 

Ben je al een tijdje actief bezig bent met het verzamelen van mailadressen in je CRM? Is je CRM gekoppeld met je website? En loopt je verkoopdata netjes binnen? Dan ben je eigenlijk al heel goed bezig met first party data.  

Deze data kan je natuurlijk gebruiken om te mailen (is nog steeds heel effectief!), maar je kan het ook inzetten om te adverteren. Kwestie van je e-maillijsten uploaden in Meta, Google of Linkedin. Let op: de AVG zegt wel dat je hier expliciete toestemming voor nodig hebt! 

Contextueel adverteren: lekker ouderwets 

En contextueel adverteren dan? Dat is eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken! 

Vroeger was het simpel: als je mountainbikes verkocht, adverteerde je in tijdschriften die over mountainbiken gingen. Dat was de meest simpele en doeltreffende manier om je doelgroep te bereiken. Contextueel adverteren is eigenlijk gewoon een terugkeer naar die goeie ouwe tijd. Weg met die hypergerichte targeting, maar gewoon adverteren op relevante plekken. Ouderwets? Misschien. Effectief? Zeker weten als je het mij vraagt!

Laat je niet gek maken

Ja: er verandert heel veel op het gebied van online marketing. En zeker het komende jaar door de invloeden van privacyregels. Maar bekijk het positief! De realiteit is dat er nog steeds genoeg opties overblijven! Laten we bijvoorbeeld niet vergeten dat Google en Meta ook eigen data hebben, waar je nog steeds doelgericht op kunt adverteren. 

En wat betreft het ‘verdwijnen’ van cookies; het voelt misschien als een stap terug (in de tijd). Het gaat je dit jaar toch wat opleveren! Naar mijn mening moeten we ons allemaal wat meer verdiepen in contextueel adverteren. 

Laten we ons hoofd koel houden en gewoon meebewegen met de tijd. Er is altijd een manier om jouw boodschap te krijgen waar je hem hebben wil: bij jouw doelgroep.