Denk je erover na om te gaan adverteren op LinkedIn? Je bent ongetwijfeld bekend met dit platform! Misschien is LinkedIn wel het meest zakelijke platform dat we kennen. Wellicht gebruik je het alleen met een persoonlijk account; je checkt vacatures of deelt mooie mijlpalen van jouw werk.
Maar met zo’n 4,7 miljoen aan alleen al Nederlandse gebruikers per maand is het zeker ook zeer aantrekkelijk voor bedrijven om te gebruiken als advertentiekanaal. Zeker als het aankomt op het creëren van online zichtbaarheid of het genereren van (nieuwe) leads. In deze handleiding geven we je enkele handvatten die je kunnen helpen bij het gebruik van LinkedIn Advertising.
- Waarom adverteren op LinkedIn?
- LinkedIn Ads: een goede basis opstellen
- De basis in orde? Nu echt aan de slag met adverteren
- Doelen bepalen voor op LinkedIn
- Praktische tips voor effectieve advertenties op LinkedIn
- Wat kost het adverteren op LinkedIn?
- Conversies behalen met LinkedIn advertenties
- Reporting en analytics voor het meten van ROI van advertising op LinkedIn
- Meer omzet met LinkedIn adverteren?
Waarom adverteren op LinkedIn?
Adverteren via LinkedIn kan dus een hele goede optie zijn voor jouw bedrijf. Het platform staat in Europa in de top 5 van meest gebruikte platforms. In de B2B markt wordt LinkedIn zelfs al door 74% gebruikt als een advertentiekanaal. Vergeleken met de welbekende Google Ads is het gemiddelde aantal mensen dat na een ad daadwerkelijk een aankoop doet zelfs 3 keer zo hoog!
Kortom, LinkedIn heeft een groot aandeel in het online advertentielandschap. Daarom is LinkedIn dé perfecte plek om meer leads te genereren. Zeker met de huidige targeting mogelijkheden gericht op de business-to-business markt.
Marketing op LinkedIn kan nogal overweldigend zijn. Zeker als je net komt kijken. Wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden van LinkedIn Ads. Moet je nu per se een LinkedIn ads manager aanmaken? En hoe zorg je ervoor dat jouw advertentie budget slim inzet voor LinkedIn? Lees snel verder.
LinkedIn Ads: een goede basis opstellen
Dus; je gaat aan de slag met adverteren op LinkedIn. Dat betekent bij het begin beginnen. We nemen je er stap voor stap doorheen:
1: Maak een LinkedIn bedrijfspagina aan
Je begint met het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina. Vanuit dit account krijgen LinkedIn-bezoekers jouw advertenties te zien. Het is belangrijk dat je een representatief beeld van je bedrijf weergeeft. Daarmee bedoelen we: upload het juiste logo, maak een goede samenvatting én zorg ervoor dat er geen enkel detail van jouw bedrijf vergeet (website, branche, etc…)
Na het aanmaken van een bedrijfsaccount kun je medewerkers toegang geven tot het account. Gaat iemand anders dan jij aan de slag met advertenties op het account? Geef dan de juiste beheerdersrechten (bijvoorbeeld ‘campagnemanager’).
2: Maak een LinkedIn campaign manager aan
Vervolgens maak je een campaign manager account aan voor je klant. Dit is de plek waar je aan de slag gaat met het adverteren op LinkedIn. De LinkedIn Campaign Manager is een tijdje terug gelanceerd. Sinds de nieuwe functie is adverteren op LinkedIn een stuk overzichtelijker geworden. Via een advertentieaccount heb je meerdere mogelijkheden om jouw doelgroep aan te spreken.
3: Stel een advertentieplan op voor het adverteren op LinkedIn
Zo, nu heb je een advertentieaccount. Maar wat nu? Voordat je gaat adverteren op LinkedIn, moet je duidelijk hebben wie jouw doelgroep is én wat jouw boodschap en strategie gaat zijn.
Wie is jouw doelgroep?
Je wil natuurlijk precies in kaart brengen wie het publiek is die je aan wil spreken op LinkedIn. Achterhaal daarom eens bij jezelf in welke branche jouw ideale doelgroep actief is. Vraag jezelf af welke functietitel(s) jouw doelgroep precies heeft. En ook niet geheel onbelangrijk: wie zijn dan de beslissers – de mensen die tot een aankoop komen – binnen jouw doelgroep?
Naast die beslissers waar we het over hebben, is het ook belangrijk om de beïnvloeders in kaart te brengen. Hoe je hier achter komt? Trek bijvoorbeeld aan de bel bij de salesafdeling binnen jouw bedrijf.
Wat is jouw boodschap?
Jouw ideale klant dealt zo met zijn eigen frustraties en problemen. Iets waar jij wellicht een oplossing voor hebt. Het moet alleen eerst nog aankomen bij jouw ideale doelgroep. Dat doe je door een perfecte boodschap te creëren.
Heb je bedacht wat er in de boodschap aan jouw doelgroep komt te staan? Je kunt je boodschap ook opdelen, zodat je per sector wel jouw publiek weet aan te spreken. Niet iedereen is natuurlijk hetzelfde en de ene doelgroep is dan ook gevoeliger voor de beïnvloedingstechniek dan de andere. Bijvoorbeeld: als het over de prijs van jouw product of dienst gaat.
Wat wordt jouw strategie?
Doe eens research naar hoe bekend jouw bedrijf al is binnen de markt. Wees je eerst bewust van je eigen naamsbekendheid. Daarmee bepaal je of je direct resultaten kunt verwachten of toch eerst een fundament moet bouwen… Je ‘Cost Per Lead’ zijn een stuk hoger wanneer je nog geen bekende brandname binnen de mark hebt.
En hoe zoekt jouw doelgroep naar een oplossing? Misschien zit je doelgroep wel helemaal niet op LinkedIn. Of jouw doelgroep nou wel of niet aanwezig is op LinkedIn; je kunt ze altijd nog bereiken via LinkedIn Audience Network. Maar hier vertellen we later in dit blogmeer over.
De basis in orde? Nu echt aan de slag met adverteren
Oké, je basis is er. Je weet wie je doelgroep is én met welke boodschap en strategie je aan de slag gaat. Nu wordt het tijd om de campagne op te gaan zetten. Hoe? Eerst is het handig om te weten hoe de LinkedIn advertentieformat en structuur eruit ziet.
Maak een campagne aan
Voor het daadwerkelijk adverteren op LinkedIn is het aanmaken van een campagne de eerste stap die je neemt. Heb je meerdere doelgroepen? Dan hebben we een kleine tip: maak per doelgroep een aparte campagne aan.
Waarom? Op deze manier kun je meteen een A/B-test uitvoeren. Bovendien is het erg handig om meerdere advertenties te laten lopen. Dat is makkelijker overzicht én controle houden over jouw werk!
Maak onderscheid in campagnegroepen
Vervolgens ga je aan de slag met het aanmaken van ‘campagnegroepen’. Dit is de tweede stap die je tegenkomt binnen advertising op LinkedIn. Campagnegroepen helpen je om verschillende campagnes te ordenen.
Maak bijvoorbeeld onderscheid in verschillende doelstellingen of verschillende stappen die je doorloopt in de marketingfunnel. (opfrisser: dat kan zijn in awareness, interest, consideration of decision)
Campagnegroepen hangen onder campagnes. Breng hier verschillende boodschappen (advertenties) onder. Een voorbeeld: de naam van een campagne is ‘Groeitips’. De campagnegroep hieronder heet ‘Groeitip 1’ en de daarbij behorende twee advertenties promoten beide ‘Groeitip 1’, maar doen dit met een ander insteek in tekst en/of beeld.
Doelen bepalen voor op LinkedIn
Binnen een campagnegroep bepaal je de doelstelling voor jouw advertentie. Wat wil je bereiken? Binnen de doelen maken onderscheid in: bewustwording, overweging of conversies.
We hebben hieronder een kort lijstje voor je samengesteld. Vergeet niet dat je doelen erg samenhangen met jouw budget. Grotere doelstellingen eisen vaak ook een groter budget.
- Meer naamsbekendheid
- Meer leads
- Veel nieuwe websitebezoekers voor retargeting
- Veel nieuwe paginabezoekers
- Meer mensen op je website om data te verzamelen
- Meer productverkoop
- Groter bereik
- Een verhoging van het engagement of interacties
- Meer weergaven van je content
Tip: kies binnen het bepalen van jouw doelstelling niet voor de mogelijkheid naamsbekendheid binnen LinkedIn. Is dit je doel? Selecteer de doelstelling ‘websitebezoek’. Een betere optie, waar je meer mee zal gaan bereiken.
LinkedIn doelgroep bepalen
Eén van de moeilijkste factoren van het maken van advertenties op LinkedIn, is het bepalen van jouw doelgroep. Helaas is ook één van de belangrijkste onderdelen. Maar met deze uitleg, weet jij hoe je jouw doelgroep inricht.
Ga aan de slag met Account Based Marketing targeting via LinkedIn
ABM-marketing is gebaseerd op ‘Flipped funnel marketing’. Je upload een concrete targetlijst aan bedrijven. Deze lijst gebruik je als doelgroep voor je advertenties op LinkedIn.
Dit is vooral interessant voor bedrijven die goed in kaart hebben welke bedrijven ze willen benaderen. Het voordeel hieraan is dat je vaak te maken hebt met een hoge kwaliteit leads. Zeker voor kleinere bedrijven een must en goed te doen.
Hoe kleiner je doelgroep is binnen ABM, hoe minder budget je nodig hebt. Let op: zorg ervoor dat je doelgroep minimaal 300 leden heeft.
Doelgroep bepalen via de criteria van LinkedIn zelf
Op basis van kenmerken van jouw doelgroep, is het mogelijk om op LinkedIn een doelgroep samen te stellen. Selecteer hierin niet meer dan 20 doelgroepcriteria. Zorg er ook voor dat je niet te veel kenmerken van je doelgroep meeneemt.
LinkedIn neemt alleen mensen mee in de doelgroep als ze voldoen aan één of meerdere criteria die jij hebt opgegeven. Te veel criteria betekent dus een te kleine doelgroep.
Wel kun je ook doelgroepen uitsluiten. Doe dit bijvoorbeeld als je al eerder geadverteerd hebt en merkt dat het bouncepercentage erg hoog is. Dit kan betekenen dat je niet de juiste mensen aantrekt op je website.
Hoe stel je dit dan in? Vermijd functies, ga voor functietitels bij targetmogelijkheden. Functies worden door het algoritme van LinkedIn zelf bepaald. De functietitels worden door gebruikers van LinkedIn zelf aangegeven. Als je dit kiest, houd je meer de grip op je doelgroep.
Gebruik niet de functie ‘doelgroep uitbreiden’
Gebruik de functie ‘doelgroep uitbreiden’ niet. Dit houdt in dat LinkedIn mensen zoekt die lijken op de mensen die je aangeeft als doelgroep. Bijvoorbeeld: als jouw campagne gericht is op leden met de vaardigheid ‘Online reclame’, dan kan het zijn dat je campagne ook wordt getoond aan leden met de vaardigheid ‘Interactieve marketing’ op hun profiel.
Ons advies voor het gebruik van doelgroep uitbreiding? Niet doen! Het gevaar is dat LinkedIn vooral op zoek gaat naar mensen die gemiddeld sneller klikken op advertenties. We vergelijken het altijd met moeders of oma’s die de hele dag op Facebook zitten en reageren op iedere winactie en kettingbrief. LinkedIn verzamelt weliswaar meer weergaven of clicks, maar dit zijn geen waardevolle klanten voor jou.
Tip: sla je gemaakte doelgroep meteen op als je deze afrondt. Zo kan je deze doelgroep vaker gebruiken.
Het is niet altijd zo dat wanneer je een hoog bedrag inzet, je advertentie ook vaak wordt getoond. Dit hangt vooral samen met de kwaliteit van je advertentiemateriaal. Het verdient immers liever geld aan een advertentie met lage click kosten, maar waar veel op wordt geklikt, dan op een advertentie met hoge click kosten, maar waar niemand op klikt…
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Retargeting op jouw doelgroep
Een andere slimme strategie om gericht je doelgroep te bereiken is retargeting. Je voert dan bij het maken van je doelgroep URL’s in als gegevensbron. Dit kan bijvoorbeeld een belangrijke bestemmingspagina, video of een leadformulier zijn.
LinkedIn bouwt dan zelf de doelgroep op met de gegevens van leden die de pagina bezoeken, maar dit kan ook nadat ze een video bekijken of een formulier openen, afhankelijk van de bron die je kiest.
De keuzes voor het opbouwen van doelgroep worden opgeslagen onder gematchte doelgroepen. Zo kun jij bij het opbouwen van je LinkedIn Campagne gemakkelijk de juiste doelgroep selecteren.
Advertentie formats op LinkedIn & plaatsing
Het voordeel van de campagne manager in LinkedIn is dat advertentie formats erg duidelijk worden weergegeven. Wanneer je met je muis beweegt over de verschillende opties worden deze per format toegelicht. Zo is het mogelijk om advertentie te maken in verschillende formats. Wij raden de volgende aan om de volgende te gebruiken:
- LinkedIn carrousel advertenties
- Conversation ads
- Job ads
- Lead gen forms ads
- Single image ads
- Single job ads
- Video ads
- Leaderships ads
Denk wel eerst aan de inhoud van jouw boodschap, voordat je het medium en de vorm van die boodschap kiest.
Praktische tips voor effectieve advertenties op LinkedIn
We hebben nu campagnes, campagnegroepen, doelen, doelgroepen en advertentie formats besproken. Als je aan de slag gaat, houdt dan de volgende tips in je achterhoofd bij het creëren van jouw advertenties:
- Maak minimaal 5 advertenties per doelgroep
- Gebruik altijd foto’s en video’s: je wil een ‘scrollstopper’ maken
- Zorg voor een thumbnail in video’s advertenties
- Ga voor beeldmateriaal waar gezichten op te zien zijn. Het liefst personen met een open houding
- Val op met felle kleuren in jouw beeldmateriaal (gekleurde letters, vormen of achtergronden)
- Gebruik feiten en cijfers in de copy van het beeld of in de introductietekst van jouw advertentie
- Wees duidelijk, beknopt en kom snel ter zake
- Gebruik een relevante boodschap voor jouw doelgroep
- Houd de regel aan van niet meer dan 10% tekst in jouw visuals
- Gebruik een aantrekkelijke titel boven de introductietekst of doe dit onder de foto. Trigger de lezer!
- Probeer witruimte te houden tussen je eerste zin en de rest van de tekst. Gebruik maximaal 57 karakters
- Maak gebruik van opsommingstekens om introductietekst behapbaar te maken
Wat kost het adverteren op LinkedIn?
Het bepalen van een budget kan soms écht een hersenkraker zijn. Onthoud altijd dat LinkedIn (logischerwijs) probeert zo snel mogelijk jouw budgetten op te snoepen voor zo min mogelijk moeite. Al hun goedbedoelde extra functies zijn dus niet altijd zo voordelig als ze lijken.
Inzicht in advertentiekosten op LinkedIn
Budgetten hangen samen met jouw ambities en doelen. Het startbudget dat LinkedIn aangeeft is minimaal 10 euro per dag. Onze ervaring is dat MKB-bedrijven tussen de 150 en 500 euro per maand besteden aan LinkedIn advertenties. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je doelstelling, doelgroep en doelgroepgrootte.
We kunnen er helaas niet omheen: LinkedIn is nu eenmaal een duurder platform dan Facebook… Werk daarom niet met dagelijkse budgetten. LinkedIn adverteert dan net zo lang met het budget totdat het op is voor die dag. Werk liever met CPC (Cost Per Click). LinkedIn krijgt dan alleen geld als iemand heeft geklikt of er een conversie uit is gekomen. Om voldoende data op te halen met je LinkedIn campagne, raden wij aan om te starten met een maximaal budget van 25 euro per dag.
Afhankelijk van je doelstelling kun je kiezen welke biedstrategie het beste aansluit op jouw advertentie. Wil je dat mensen jouw whitepaper gaan downloaden na het zien van een advertentie? Dan kies je voor een ‘biedstrategie CPC’.
Cost Per Click (CPC) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor iemand die op jouw advertentie klikt. Probeer net onder of tussen het aanbevolen bod te gaan zitten.
Cost Per Mile (CPM) = het bedrag dat je bereid bent te betalen voor het aantal (1.000) weergaven. Deze manier van bieden is vooral gunstig wanneer je kiest voor naamsbekendheid of engagement.
Het is niet altijd zo dat wanneer je een hoog bedrag inzet, je advertentie ook vaak wordt getoond. Dit hangt vooral samen met de kwaliteit van je advertentiemateriaal. Het verdient immers liever geld aan een advertentie met lage click kosten, maar waar veel op wordt geklikt, dan op een advertentie met hoge click kosten, maar waar niemand op klikt… Meer weten over kosten voor het adverteren op LinkedIn? Lees dan onze blog hierover.
Tip: om van een klik een conversie te maken is het van groot belang dat je bestemmingspagina overeenkomt met wat de potentiële klant verwacht na het klikken op een advertentie.
Andere optie voor budgettering ‘The rule of zeven’
Een andere, effectieve manier om jouw advertentiebudget te bepalen is door ‘the rule of zeven’ aan te houden. Per doelgroep ga je ervoor zorgen dat jouw doelgroep 7 keer een advertentie te zien krijgt.
Na zeven keer een advertentie te zien, is de doelgroep het meest bereid tot een conversie. Gezien het budget, betekent dat wel even door de zure appel heen bijten: jouw CPM en CPC gaan waarschijnlijk omhoog naarmate je de zeven weergaven nadert. Ná zeven keer een advertentie te hebben gezien, gaat daarentegen niemand meer over op conversies.
Conversies behalen met LinkedIn advertenties
Wil je zien of jouw campagne succes heeft? Dan stel je conversies in. Dit kun je zien als een doel dat een bezoeker behaalt.
Om je doelen te bepalen, moet je eerst goed nagaan welke paden je wil dat jouw bezoekers gaan lopen. Bijvoorbeeld; op welke pagina moeten ze terechtkomen na het klikken op je advertentie? Welke informatie verwacht je bezoeker na het klikken? En ook; wat wil jij dat je bezoeker vervolgens doet? Welke aanbod heb jij voor je bezoeker om die actie uit te voeren?
Natuurlijk converteren niet alle campagneklikkers naar jouw doel. Om te analyseren in welke stap ze afhaken, is het belangrijk om ook UTM-codes in je campagne-link op te nemen. Handig om te weten: er zijn ook mogelijkheden om websitebezoekers te herkennen die niet zijn geconverteerd.
Reporting en analytics voor het meten van ROI van advertising op LinkedIn
Na afloop van de advertentieperiode, probeer je inzicht te krijgen in de resultaten van je advertentie. Je gaat gegevens analyseren, conclusies trekken en uiteindelijk optimaliseren. Maar hoe pak je dat het best aan?
Om te beginnen zijn er twee handige rapporten die je meer vertellen over de prestaties van je campagnes en advertenties. Het gaat om het prestatierapport en demografisch rapport.
In het prestatierapport vind je de algemene prestatiegegevens. Het demografisch rapport toont aan hoe de doelgroepen presteren. Je krijgt inzicht in de bedrijfstak, functietitel, locatie, het bedrijf en nog veel meer relevante gegevens. Op basis van deze data kun je al beoordelen welke doelgroep het beste uit de bus komt.
Door beide rapporten te vergelijken, zie je welke demografische kenmerken naar voren komen en welke content het beste scoort. Met deze inzichten wordt het voor jou een eitje om de advertenties te optimaliseren. En hopelijk heb je ook meer klanten in jouw sales pipeline!
Strategieën voor het genereren van leads op LinkedIn via Inmail
Wist je dat LinkedIn enige tijd geleden is begonnen met sponsored LinkedIn Inmail? Sponsored InMail is de betaalde versie van de LinkedIn chatbox functie binnen LinkedIn. Je kunt hier dus met sponsored content (betaalde content) een persoonlijk bericht naar een prospect sturen.
Superhandig wanneer je op een persoonlijke manier een evenement, webinar, product, dienst, infographic of andere relevante download onder de aandacht wil brengen. Benieuwd naar meer informatie over deze functie? Lees dan ons blog over Sponsored LinkedIn Inmail!
Meer omzet met LinkedIn adverteren?
Vind je het lastig om een strategie voor jouw LinkedIn campagnes te creëren? Onze Anglers weten alles van online advertising. Zij helpen jou graag met het opzetten van een effectieve strategie en het behalen van conversies door middel van adverteren. Bereken direct je tarief via deze link. Hopelijk tot snel!
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier