Stel jij jezelf wel eens de volgende vraag: “Neem ik mijn websitebezoekers bij de hand naar een duidelijk doel óf kunnen ze vrijblijvend rondklikken?”
Eén van de krachtigste marketinginstrumenten is – als je het mij vraagt – conversieoptimalisatie! Toch gek dat ik binnen mijn carrière als online marketeer en ondernemer vaak zat marketing managers tegen ben gekomen die de waarde er niet van inzien.
Althans; niet genoeg waarde. Ze gaven er in ieder geval niet genoeg aandacht aan. Dat moet écht anders en ik vertel je ook graag waarom.
Stel je dit eens voor: je hebt een bedrijf, je investeert in marketing en je hebt een gloednieuwe website. Je website trekt wel verkeer, maar die kostbare bezoekers lijken als water door je vingers te glippen.
Geen enkel tastbaar resultaat! Dat is vaak het gevolg van een gebrek aan conversiegericht denken.
Niet nagedacht over conversie…
Je bent vast wel eens een winkel binnengelopen op zoek naar – laten we zeggen – een nieuwe TV. In de winkel staan zat beeldschermen uitgestald, met mooie briefjes erbij met allerlei technische specificaties. Je kijkt naar de schermen en de briefjes. Je hebt geen idee welke TV nu de juiste keuze is voor jou. En dan… gebeurt er niets!
Er komt niemand naar je toe om je te helpen. Na een tijdje loop je gedesillusioneerd de winkel uit. De winkelier heeft niet nagedacht over de conversie…
Natuurlijk was het makkelijk geweest als er iemand langs was gelopen om je advies te geven. Maar als het druk is en alle medewerkers zijn bezet, wil je toch dat je klant niet vastloopt, ehm… wegloopt in dit geval.
Verleid de bezoeker
Conversiegericht denken is het principe dat je het zo makkelijk – en verleidelijk – mogelijk maakt voor je bezoeker om te doen waar hij eigenlijk al voor kwam: het vinden van een oplossing voor zijn probleem.
Wat je op je website wil, is een digitale ervaring creëren die niet alleen aantrekkelijk is, maar ook resultaatgericht. Je zorgt voor relevante informatie die de klant helpt om beslissingen te nemen, aantrekkelijke call-to-actions en een gestroomlijnd conversieproces.
Alles om je geliefde bezoeker tot een conversie te stimuleren. Kijk maar eens kritisch naar je eigen website: kan je bezoeker vrijblijvend rondklikken, of wordt hij verleid tot actie?
Heb je dit gelezen en denk je nu: “ik moet aan de slag” – maar je weet niet helemaal hoe. Geen paniek. In deze uitgebreide gids vind je alle informatie die je nodig hebt.