Geen stoffige website meer voor Kanoshop: een geoptimaliseerde webshop

Heb je het over kano’s, kajaks en avontuur? Grote kans dat je Kanoshop daarmee ook in één adem noemt. De winkel staat bekend als dé expert op het gebied van deze boten. Niet alleen fysiek, maar ook via een online webwinkel, bieden zij een ruim assortiment aan. 

Ondanks hun goede reputatie als experts in de branche, liep Kanoshop tegen een uitdaging aan: de verouderde website beschikte niet langer over de gewenste functionaliteiten en uitstraling. Hier moest heel snel wat aan gedaan worden!

Over Kanoshop

Kanoshop is dé bestemming voor de avonturiers die het water op willen. Met zowel een online als fysieke winkel, verkoopt Kanoshop een uitgebreid assortiment aan kano’s, kajaks, watersportkleding en bijbehorende accessoires. Gevestigd in Bergschenhoek (aan het water), geeft Kanoshop hun klanten ook de mogelijkheid om een proefvaart te maken. Inmiddels staan ze al jaren bekend als dé kano-expert van Nederland.

Weg met het digitale stof!

Kanoshop werkte al met een online shop, maar merkte dat de websitefunctionaliteiten te verouderd raakte en de uitstraling niet meer paste bij de hedendaagse uitstraling van de winkel. Niet handig als een groot deel van de verkoop via de website verloopt! 

Dat de website bijna onder het kopje ‘antiek’ kwam te staan werd wel duidelijk: de USP’s van Kanoshop waren nergens op de website te herkennen. Het websitemenu was daarnaast een doolhof geworden en de site zelf zo traag, dat bezoekers verloren gingen. Er was dringend werk aan de winkel. 

Dat deden we door een aantal hoofddoelen te stellen:

  • Gebruikerservaring verbeteren: niemand houdt van een ingewikkelde online route. We wilden dat de klanten van Kanoshop soepel door de virtuele wateren van Kanoshop konden peddelen. Zonder verdwaald te raken.
  • Website moderniseren: tijd om afscheid te nemen van het digitale stof. De website moet een frissere uitstraling. We wilden dat het eruitzag alsof het net van de productielijn was gerold (maar dan zonder de vervelende fabrieksgeur).
  • Snelheid opvoeren: De website moest sneller! We wilden dat alles soepel liep, van het bladeren door kano’s tot het afrekenen van accessoires.

En laten we eerlijk zijn, een overstap naar een nieuwe webshop is niet zoiets als het bestellen van een pizza. Er zijn altijd wat haken en ogen. Wat als het nieuwe thema kuren heeft? Geen zorgen, we hebben een digitale reddingsboei in de vorm van een back-up gegooid. 

Als er ergens virtuele waterlekkage zou zijn, konden we altijd terug naar het droge van de oude vertrouwde website. Want laten we eerlijk zijn, zelfs de stoerste avonturiers houden niet van onverwachte digitale stortbuien.

“Door juist advies van Anglers hebben wij nu een mooie nieuwe website waar zowel klant als wij zelf onwijs tevreden over zijn!
Van af de start tot het afronden van de nieuwe website zijn wij goed op de hoogte gehouden betreft de ontwikkelingen.”

Jasper Westerbeek – Manager Kanoshop

Welk CMS? De keuze is reuze

Kanoshop maakten altijd al gebruik van het Lightspeed CMS (Content Management System) om de winkel en webshop te beheren. Wij zijn op onderzoek uit gegaan welk systeem het beste zou passen bij de behoeften. Om zeker te zijn de keuze hebben we verschillende CMS-systemen vergeleken.

Uiteindelijk maakten we het besluit om bij Lightspeed te blijven. De gebruiksvriendelijkheid van dit systeem én het feit dat het specifiek is ontworpen met het oog op zoekmachine optimalisatie, maakte dit de beste keuze. Lightspeed is niet alleen een CMS, maar ook een alles-in-één oplossing die het beheren van zowel een fysieke winkel als een webshop naadloos mogelijk maakt. Het kwam als beste uit de test en voldeed aan alle behoeften op het gebied van efficiëntie, gebruiksgemak en online zichtbaarheid.

Het beste thema voor Kanoshop

Nu het CMS was bepaald, kwam de volgende vraag ‘hoe verder met de themakeuze?’ Lightspeed biedt dan wel een oneindige mogelijkheid aan websitethema’s, maar welk thema sluit het beste aan bij Kanoshop.nl? Om de juiste beslissing te maken, selecteerden we een aantal prominente thema’s en maakten we een lijst van features die zeker niet mochten ontbreken!

Vervolgens hebben we deze gekozen features – denk aan lay-outs en manier van filteren – gerankt aan de hand van de MoSCoW-methode. Deze methode biedt een structuur om diverse projectaspecten te prioriteren. Dat kan aan de hand van 4 categorieën: ‘Must-haves’, ‘Should-haves’, ‘Could-haves’ en ‘Would-haves/Won’t-haves’. Dit hielp ons enorm bij het afwegen van een best practises thema.

We gebruikten de MoSCoW-methode bij het kiezen van een thema.

Uitdagingen

Hoewel Lightspeed talloze mogelijkheden biedt, zijn veel zaken al voorgeprogrammeerd. Voor grote aanpassingen, zoals het wijzigen van de volgorde van een lay-out, moet je toch eerst de code induiken. Om die reden moest er een partner inspringen die zorgde voor het échte maatwerk.

Er kwam nog een uitdaging op ons pad; hoe zorgden we ervoor dat we het thema konden wijzigen? Zodra we een aanpassingen wilde doorvoeren, werd dit direct toegepast. Niet handig! Daarom besloten we om tijdens de livegang van de nieuwe site een ‘under construction’ pop-up te tonen. Natuurlijk konden klanten wel al die tijd bestellingen plaatsen; des te sneller we moesten handelen.

We kozen er daarom voor om eerst alles uit te werken in een testversie van de webshop. Dit gaf ons meer ruimte om de webshop op te tuigen én – niet geheel onbelangrijk – te testen. Door deze grondige voorbereiding konden we in 4 uur tijd alles gereedmaken en stond de (vernieuwde) website snel weer live!

Design: een optimale gebruikerservaring

Belangrijk is dat de website, buiten het thema dat up-to-date moet zijn, ook een optimale gebruikerservaring biedt. Bij de oude website van Kanoshop was dit voor de bezoeker vrij ingewikkeld; het uitchecken bestond bijvoorbeeld uit meerdere pagina’s. Erg verwarrend!

Daarom kozen we bij de nieuwe webshop voor een one-page check-out, zodat gebruikers minder stappen zetten bij het betalen. We dachten niet alleen aan een eenvoudige check-out, het moet natuurlijk ook veilig zijn. Daarnaast is er tijdens het ontwerp ook nagedacht over nog meerdere factoren. Denk aan:

  • Kleurgebruik
  • Effectieve zoekfunctionaliteit
  • Responsief ontwerp
  • Integratie van pijlen en lijnen voor duidelijke navigatie

Mobile responsive

Mobiele websites zijn natuurlijk niet meer weg te denken. Uit onderzoek van Adobe digital index blijkt dat 35% van het Nederlandse website verkeer afkomstig is van tablet en mobiel! Het was dan ook van groot belang dat het nieuwe thema mobile responsive was. Bij het gekozen thema is er daarom flink rekening gehouden met een ‘mobile first’ ontwerp. Omdat het oude thema geen duidelijke zoekfunctie op mobiel had, hier is nu extra op gelet.

Testen, testen, nog eens testen

De basis van de website was door een goede voorbereiding binnen 4 uur live. Na de livegang zijn we meteen gaan testen en hebben we al een aantal optimalisatie punten kunnen doorvoeren. Door goed te kijken naar andere webshop en andere mensen laten kijken, kom je uiteindelijk tot het beste resultaat.

Belangrijk is dat je blijft optimaliseren, ook na livegang!Bij de resultaten van Kanoshop in GA4 viel het op dat veel mensen binnen kwamen via de blogs. Uiteindelijk wil je deze mensen naar je webshop hebben. Dus hebben we in de blogs CTA’s & producten geplaatst. Op deze manier werken we met slimme CTA’s om mensen sneller op de juiste plek te krijgen.

Belangrijk is dat je blijft optimaliseren, ook na livegang!

Bij de resultaten van Kanoshop viel het op dat veel mensen binnen komen via de blogs. Uiteindelijk wil je deze mensen naar je webshop hebben. Dus hebben we in de blogs CTA’s & producten geplaatst. We werken met slimme CTA’s om mensen sneller op de juiste plek te krijgen.

Resultaat

Het resultaat mag er zijn: een goed werkende webshop welke een verbeterde gebruikers ervaring biedt door dat de website onder andere overzichtelijk is en een betere zoekfunctie heeft. Ook is de website mobile first gebouwd wat hem dus toekomst bestendig maakt.

Ook waren na een week ook de eerste SEO-resultaten zichtbaar met 5% meer klikken.

Een mooi resultaat dus!