Betere online vindbaarheid in Google voor AVL

betere online vindbaarheid in Google voor AVL

Het AVL wilde graag hun online vindbaarheid verbeteren door meer informatie te bieden voor patiënten. Voor opdrachtgever AVL zijn we aan de slag gegaan met SEO-optimalisatie met als doel om beter vindbaar te zijn in Google.

Ontdek in deze klantcase hoe het websiteverkeer van AVL met 22,7% is toegenomen in 4 maanden tijd. 

Antoni van Leeuwenhoek: hét in kanker gespecialiseerde ziekenhuis en onderzoeksinstituut

Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis is een ziekenhuis gelegen in het stadsdeel Zuidoost in Amsterdam, Nederland. Het is het grootste ziekenhuis van Nederland en één van de grootste ziekenhuizen van Europa, met meer dan 2.000 bedden. Het ziekenhuis werd op 1 oktober 1885 opgericht door Antoni van Leeuwenhoek.

Online vindbaarheid verbeteren in Google

Online vindbaarheid van een site maakt deze natuurlijk aantrekkelijk, dus u wilt op Google verschijnen. Omdat het doel toen was om de online zichtbaarheid van AVL te vergroten en de Google-ranking te verhogen door het gebruik van zoekwoorden te optimaliseren, implementeerden ze zoekmachine marketing. Dit doel was bedoeld om meer kwalitatieve websitebezoekers te ontwikkelen. Onze Angler ging daarom bij het AVL aan de slag met SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie.

checklist

Gratis SEO checklist
Beter vindbaar worden? Met deze checklist ontdek je wat je kan doen om je positie in Google snel te verbeteren. Wil je weten hoe?
> Klik hier voor de checklist

Nulmeting

Voordat we van start gingen met het optimaliseren werd er eerst een uitgebreide analyse gemaakt van de huidige situatie: hoeveel websitebezoekers komen per maand op de website? Op welke SEO-deelgebieden zou de website verbeterd kunnen worden? Wat voor inzet is er nodig om de gewenste groei te behalen? Op welke zoekwoorden komt het grotendeel van het verkeer binnen? Wat kan er gedaan worden om beter te ranken in Google? 

Door deze uitgebreide analyse konden we de casus grondig bekijken en overgaan tot acties die snel tot resultaat konden leiden.

Online vindbaarheid vergroten met zoekwoordanalyse 

Voordat we de optimalisaties konden uitvoeren is er een uitgebreide zoekwoordanalyse gedaan om te bepalen op welke zoekwoorden AVL zich het beste kan focussen. In combinatie met de doelstellingen die het AVL had.

Door te onderzoeken welke informatie patiënten naar op zoek zijn en dit te verbinden aan de gegevens van het AVL kun je bepalen welke zoekwoorden relevant zijn. Door hier gericht op in te spelen, wordt de kans op online vindbaarheid groter.

Patiënten zoeken regelmatig informatie over de verschillende kankersoorten. Hierbij zoeken ze informatie over wat een kankersoort inhoudt, overlevingskansen, behandelingen en nog veel meer. Na een uitgebreide zoekwoordenanalyse is er samen met AVL bepaald welke zoekwoorden het relevantst waren om de website op te laten focussen. Toen kon het echte werk beginnen! 

Uitvoering

Optimaliseren van content

Het AVL had al erg veel informatie op de website staan. Echter waren er website pagina’s die nog informatie misten. Om deze informatie aan te vullen, is gekeken in Ahrefs en SE Ranking naar zoekwoorden en extra content die toegevoegd kon worden aan de pagina’s. Daarnaast is er gekeken naar concurrenten op de verschillende zoekwoorden en hebben hier extra content voor geschreven.

Linkbuilding

Externe links bepalen voor ongeveer 65% je SEO-resultaten. Het is daarom belangrijk om linkbuilding in te zetten als je beter vindbaar wilt zijn in Google. Hoe meer kwalitatieve links er verwijzen naar jouw website, des te meer Google jouw website ziet als een autoriteit. Daarnaast zorgen interne links er ook voor dat pagina’s beter kunnen ranken in Google. Voor het AVL zijn we vooral bezig geweest met het aanleggen van interne linken.

Website-autoriteit is gebaseerd op het aantal links naar de website. Een externe link kun je zien als een aanbeveling naar jouw website. Door naar jou te linken, laat een website aan Google zien dat deze externe partij jouw content of website aanbeveelt. Hoe relevanter een link, hoe waardevoller deze is. En als er meer links zijn, zal de website-autoriteit ook stijgen.

Technische SEO-optimalisatie

De techniek van een website is ook van belang voor de ranking. Onder techniek valt snelheid, veiligheid en mobiel- en gebruiksvriendelijkheid van een website. Dit zijn allemaal factoren waardoor een website hoger kan gaan ranken in Google.

Structured data

Als technisch verbeterpunt is er onder andere gebruik gemaakt van Structured data. Structured data is een stuk script dat wordt meegeven aan de website waardoor zoekmachines stukken op de website beter begrijpen. Bij het AVL stond dit nog niet ingesteld. Voor het AVL zijn er verschillende veelgestelde vragen per kankersoort opgesteld om de zichtbaarheid van het AVL te verbeteren.

Wat hebben we bereikt?

Is het aantal website bezoekers van het AVL toegenomen? Jazeker! 

Na 4 maanden lang extra content schrijven en interne links aanleggen tussen de verschillende pagina’s in de website is het aantal websitebezoekers met 22,7% toegenomen. Hierbij is de gemiddelde sessieduur toegenomen met 6 seconden. 

Dankzij de structurele inzet van SEO-optimalisatie en het verbeteren van de content, het aanleggen van interne links en de verbetering in technische SEO. Wij durven dus wel te zeggen dat de vindbaarheid van AVL verbeterd is door onze inzet van zoekmachine marketing.

Hulp nodig bij het beter vindbaar worden online? Wij denken graag met je mee. Maak een vrijblijvende afspraak!

agenda

Hulp nodig?
Heb je een vraag of idee dat je graag bij ons wil toetsen? Maak een vrijblijvende afspraak. Dan kunnen we direct even kennismaken!
> Boek een gratis afspraak