Met alle concurrentie van tegenwoordig speelt de branding van jouw merk meer en meer een belangrijke rol. De branding van jouw bedrijf kan je eigenlijk zien als het karakter van je bedrijf en is een essentieel onderdeel wanneer jij als bedrijf succesvol wilt worden en jouw bedrijf wil laten groeien.
Het is iets wat al lang niet meer alleen is weggelegd voor grote multinationals als een Coca Cola of een Shell maar het is iets dat ook erg belangrijk is voor de kleine(re) ondernemer. Maar wat is branding nu precies en wat komt er allemaal bij kijken?
Branding, wat is het?
Merk branding gaat vandaag de dag verder dan een logo, een huisstijl en een tone of voice. Het gaat over hoe jij jouw merk positioneert binnen de markt ten opzichte van jouw concurrentie. Je kunt het ook wel definiëren als het DNA of het karakter van jouw bedrijf.
Branding gaat ook over wat het publiek denkt of ervaart bij het zien of horen van jouw merknaam. Het gaat over het creëren van klantbeleving. Het is iets wat niet zichtbaar of tastbaar is. Jeff Bezos van Amazon definieert het ook wel als: “Wat mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.” Dit kan zowel positief als negatief zijn.
Een duidelijke branding strategie geeft focus en een stabiele basis waar je met jouw merk altijd op kan terugvallen. Op deze manier kan je doelgericht blijven concurreren en verlies je nooit uit het oog waar je bedrijf voor staat.
Merk branding geeft duidelijk weer wat de kernwaardes zijn van de organisatie. Kernwaardes zijn waardes waar (potentiële) consumenten zich mee kunnen identificeren. Het zijn vaak emotionele onderdelen die maken dat een persoon wel of niet bindt met een merk en of deze persoon uiteindelijk jouw merk kiest boven dat van de concurrentie.
Internal en external branding
Branding kan opgesplitst worden in internal en external branding. Internal branding en external branding zijn twee verschillende benaderingen van branding gericht op twee verschillende doelgroepen.
Internal branding gaat over het creëren van een sterke merkidentiteit en -cultuur binnen het bedrijf zelf. Het gaat erom dat de medewerkers betrokken worden bij het merk en dat ze gemotiveerd worden het merk te vertegenwoordigen.
Bij external branding gaat het om het creëren van een merkbeleving bij een externe doelgroep zoals klanten. Door middel van marketingcommunicatie, reclame en andere promotiemiddelen wordt het merk naar buiten gebracht en wordt de merkbeleving van de doelgroep gevormd.
Merk branding: wat brengt het?
Een duidelijke branding strategie geeft focus en een stabiele basis waar je met jouw merk altijd op kan terugvallen. Op deze manier kan jij doelgericht blijven concurreren en verlies jij nooit uit het oog waar jouw bedrijf voor staat.
Merk branding geeft duidelijk weer wat de kernwaardes zijn van jouw organisatie. Kernwaardes zijn waardes waar (potentiële) consumenten zich mee kunnen identificeren. Het zijn vaak emotionele onderdelen die maken dat een persoon wel of niet bindt met een merk en of deze persoon uiteindelijk jouw merk kiest boven dat van de concurrentie.
Doel van merkstrategie
Met het “branden” van jouw bedrijf probeer je een onderscheidende, unieke & positieve associatie te krijgen bij je potentiële klanten. Ook klantenbinding is hiervan een belangrijk onderdeel. Je wilt dat (potentiële) klanten kiezen voor je merk en dit merk ook aanbevelen aan andere potentiële klanten. Een goede branding helpt uiteindelijk aan meer verkopen voor jouw bedrijf en een hogere loyaliteit.
Belang van branding
Wat is het belang van branding? Een duidelijke branding zorgt voor herkenning en roept direct associaties op wanneer mensen je merknaam horen. Verder schept een bepaalde verwachting. Belangrijk is wel dat er ook aan deze verwachting kan worden voldaan.
Zorg bij merkbranding voor een duidelijke boodschap. Wanneer de boodschap verkeerd wordt geïnterpreteerd bij de doelgroep, kan het zijn dat de doelgroep juist wegblijft en alsnog kiest voor de concurrent. Dit is natuurlijk het laatste wat je wilt. Een goede branding is dus uiterst belangrijk.
Belang van een sterk merk
Het belang van een sterk merk is dat het kan leiden tot concurrentie, klantloyaliteit, vertrouwen en uiteindelijk bedrijfsgroei.
Een sterk merk onderscheidt zich van concurrenten en creëert een unieke positie in de markt. Dit kan leiden tot een concurrentievoordeel. Ook creëert een sterk merk vertrouwen en geloofwaardigheid bij klanten. Verder voelen klanten zich eerder verbonden met een sterk merk waardoor de kans op een herhaal aankoop uiteindelijk groter is.
Het gevaar van inconsistente branding
Het gevaar van inconsistente branding is dat dit kan leiden tot verwarring bij jouw publiek en het verminderen van je herkenbaarheid en geloofwaardigheid. Wanneer je als merk steeds verschillende logo’s, kleuren of boodschappen gebruikt, kan het voor je klanten lastiger worden jouw merk te herkennen, wat kan resulteren in verminderde loyaliteit, minder verkoop en een minder sterke positie. Een ander gevaar van merk inconsistentie is dat het vertrouwen en de geloofwaardigheid verzwakken bij (potentiële) klanten.
Hoe begin je met branding
Je weet nu wat branding is en wordt verstaan maar hoe begin je met ermee? Om jouw merk branding goed te communiceren naar de buitenwereld is het allereerst belangrijk om zelf te weten waar je voor staat. Je begint met branding door jezelf af te vragen voor welke kernwaarden jouw bedrijf staat, wat jullie missie/ visie is en wat jullie merkbelofte is. Wanneer je dit voor jezelf als bedrijf zijnde weet, kan je gaan brainstormen over hoe je dit wil communiceren naar de buitenwereld. Weet je al goed waar voor je staat maar weet je niet hoe dit naar buiten te brengen? Lees dan onze blog over contentmarketing.
Zorg bij het branden van je merk dat je logo representeert wat jullie als bedrijf willen uitstralen. Een goed voorbeeld van hoe het niet moet, is bijvoorbeeld het volgende plaatje.
Veel mensen denken bij het zien van dit logo aan een kapper. Jij ook? Fout! Dit logo is namelijk van een restaurant. Een goed voorbeeld van hoe je branding totaal verkeerd ervaren kan worden.
Wanneer je een duidelijke branding strategie hebt, is het belangrijk dat je dit goed vastlegt in bijvoorbeeld een document. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen.
Belangrijk is dat je je merkstrategie continu blijft beschaven en bijsturen zodat je uitstraling van je merk echt van deze tijd is en dat ook blijft. Je wil niet dat je strategie op een gegeven moment gedateerd is.
Waar gebruik je Branding?
Goed je weet wat je als bedrijf zijnde wilt uitstralen, hoe je wilt overkomen en wat je kernwaardes zijn, maar waar en wanneer laat je dit terugkomen? Het antwoord is: overal. Denk aan de e-mails die je verstuurt, de communicatie naar je klant, je logo, je huisstijl en posts die je plaatst op social media. Voor een juiste merkbeleving moet alles kloppen. Hierin is consistentie in het uitdragen van jouw branding essentieel. Wanneer je inconsistent bent met het vertalen van je merk naar de buitenwereld kan dat leiden tot wantrouwen bij jouw potentiële klanten. Geen idee waar je moet beginnen met het branden van jouw merk? Heb je ooit wel eens gedacht om een freelancer marketeer in te huren.
In het kort:
Nog even in het kort: het uiten van een branding passend bij jouw merk is erg belangrijk. Op deze manier kan jij je onderscheiden van je concurrent, gaan mensen jouw merk supporten, omdat ze zich herkennen in de kernwaarde, en zullen de verkopen toenemen.
Zorg wel dat je consistent bent en blijft in de uitingen die je doet met jouw merk. Op deze manier komt jouw boodschap veel duidelijker over en wordt je branding alleen nog maar sterker. Ben je niet consistent, zal je juist klanten verliezen door dat je niet geloofwaardig overkomt.