Er zijn talloze online marketing tools te vinden op het internet. De een met nog meer functies dan de ander. Hoe weet je nou welke tool voor jouw bedrijf van waarde kan zijn?
Als het gaat om het kiezen van de juiste online marketing tools, kan het waardevol zijn om een paar vragen in gedachten te houden. Kan de tool je helpen om de gewenste resultaten in een bepaalde tijd te realiseren? Is de tool beschikbaar binnen jouw budget? Heeft de tool meerdere functies die goed met jouw bedrijfsmodel kunnen werken?
Heb jij jezelf deze vragen wel eens gesteld? Om het je makkelijker te maken, hebben we onze favoriete tools voor online marketing op een rijtje gezet.
- Waar letten we op bij de beste marketingtools?
- Onze favoriete marketing tools
- ActiveCampaign – De beste tool voor e-mail en automatisering
- OptinMonster – De beste tool voor het genereren van leads
- TypeForm – De beste tool voor formulieren en enquêtes
- Zapier – De beste automatiseringstool
- Canva: de beste tool voor online design
- Leadinfo – De beste tool voor bedrijfsgegevens
- Ahrefs – De beste SEO tool
- Webinargeek – De beste webinar tool
- Google – De beste tools voor data analyse
Waar letten we op bij de beste marketingtools?
Eerst bespreken we vijf factoren die van belang zijn om marketing tools te beoordelen. Het is belangrijk om deze in gedachten te houden, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
Geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven
Kleine en middelgrote bedrijven willen vaak groeien. Daarom is het van groot belang dat een online marketing tool groei in korte tijd kan stimuleren. De meeste van onze favoriete tools zijn gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid en het aantrekken van meer verkeer naar de website.
Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
Tools kosten vaak geld. Het is natuurlijk aantrekkelijk om te kiezen voor gratis online marketing tools, maar biedt deze tool wel waar jij naar op zoek bent? Breng goed in kaart wat de prijs-kwaliteitverhouding is. Een bepaalde tool mag dan bijvoorbeeld meer kosten, maar heeft wel de features die jouw nieuwe leads opleveren! Zie het dus als een investering.
Gebruiksvriendelijk
Daarnaast is gebruiksvriendelijkheid een belangrijke factor in het maken van een keuze voor een bepaalde tool. Het is belangrijk dat de tools gebruiksvriendelijk zijn, zodat ondernemers, marketeers of andere werknemers er gemakkelijk doorheen kunnen navigeren en de tool makkelijk kunnen gebruiken.
Eenvoudig in gebruik nemen
De tools moeten zonder problemen met bedrijfsprocessen werken. We zoeken naar tools met multi-channel marketing en aanpasbare functies. Dit maakt het voor bedrijven eenvoudiger om meer potentiële klanten aan te trekken en om de conversieratio te verhogen.
Schaalbaar
Naarmate het bedrijf groeit, groeit ook de website of het e-commerceplatform. Marketingtools moeten de groei kunnen stimuleren en zich snel kunnen aanpassen aan de veranderingen. Als een bedrijf dus groeit, moeten er mogelijkheden zijn om op te schalen op basis van de gerealiseerde groei.
Haak jij aan, of haak jij af?
Wij zijn Anglers, getalenteerde online marketeers. En wij hebben er zin in!
Om jouw bedrijf te helpen groeien met onze expertise.
> Meer over Anglers
Onze favoriete marketing tools
Hier is een lijst van onze favoriete online marketing tools. We vertellen je uitgebreid waarom wij voor deze tools hebben gekozen en waarom ze volgens ons zo hoog scoren.
ActiveCampaign – De beste tool voor e-mail en automatisering
ActiveCampaign is een van de beste online marketingtools voor e-mail en marketing-automation die in korte tijd behoorlijk populair is geworden bij kleine bedrijven. Het platform helpt bij het bieden van een goede gebruikerservaring met automatisering en heeft meerdere e-mailmarketingfuncties die het gemakkelijker kunnen maken om potentiële klanten of klanten te bereiken. Het kan de gewenste resultaten genereren voor e-commerce websites, B2B- en B2C-bedrijven.
Je kunt consumenten betrekken met gepersonaliseerde e-mails. De tool werkt goed voor e-mailmarketing, omdat je snel updates en nieuwsbrieven naar je lijst kunt sturen. Met de verschillende sjablonen is het ook eenvoudig om merkelementen zoals het logo-ontwerp of merkkleuren in je bericht toe te voegen. Ook kan je gemakkelijk funnels aanmaken.
Marketing Automation iets voor jou?
Wil je weten of jouw bedrijf toe is aan marketing automation? Aan de hand van een paar praktische vragen krijg je direct antwoord.
> Meer informatie
OptinMonster – De beste tool voor het genereren van leads
Je kent ze vast wel: die pop-ups die op je scherm verschijnen zodra je een website bezoekt. Creëer een aantrekkelijke pop-up of neem gamification op in de website om meer leads te genereren met OptinMonster. Deze online marketingtool helpt bedrijven hun e-maillijsten te laten groeien en moedigen bezoekers op de pagina aan om zich aan te melden voor kortingsaanbiedingen, verkopen of events. Het biedt meerdere sjablonen voor formulieren waarmee bedrijven leads op hun webpagina kunnen vastleggen en converteren. Wij gebruiken deze tool regelmatig!
TypeForm – De beste tool voor formulieren en enquêtes
Het is belangrijk voor bedrijven om in realtime feedback van klanten of bezoekers te krijgen en rechtstreeks met hen in contact te komen. Typeform is een efficiënte tool waarmee je een interactieve enquête of quiz kunt maken om de reacties van jouw doelgroep te stimuleren. Ook kan deze tool ontzettend handig zijn voor sollicitatieformulieren. Deze formulieren zijn erg laagdrempelig en zeer efficiënt.
Zapier – De beste automatiseringstool
Deze online marketingtool maakt het voor online marketeers en bedrijven makkelijker om alle processen te automatiseren. Het kan met meerdere applicaties werken, zodat je al jouw communicatie en gegevens op één centrale locatie kunt vinden. Zapier is ontworpen om workflows te automatiseren, zodat mensen hun informatie kunnen organiseren en beheren om de efficiëntie te verhogen. Wij gebruiken Zapier bijvoorbeeld om bepaalde data vanuit apps in Google Analytics te krijgen.
Canva: de beste tool voor online design
Canva is een gebruiksvriendelijke online design tool waarmee gebruikers aantrekkelijke visuele content kunnen creëren zonder ontwerpkennis. Het biedt een scala aan sjablonen voor diverse digitale platformen, plus een drag-and-drop interface voor eenvoudige personalisatie. Gebruikers krijgen toegang tot een enorme bibliotheek van gratis en betaalde afbeeldingen en elementen. Bovendien ondersteunt Canva team samenwerking, waardoor het gemakkelijk is om ontwerpen te delen en samen te werken op projecten.
Met Canva kan je makkelijk social media posts maken, brochures maken, foto’s bewerken en nog veel meer. Je kunt zelfs AI afbeeldingen maken! Het is een kostenefficiënte tool, ideaal voor marketeers en ondernemers die hun online aanwezigheid visueel willen versterken.
Leadinfo – De beste tool voor bedrijfsgegevens
Met deze online marketingtool kun zakelijke websitebezoekers herkennen. Zo ontdek je potentiële leads bij bedrijven die geïnteresseerd zijn in de informatie waar jij over schrijft. De tool personaliseert ook pagina’s op basis van het gedrag van bezoekers en volgt het klanttraject om kwaliteitsleads te identificeren. De tool is ideaal voor kleine bedrijven, omdat ze echte gegevens over potentiële klanten kunnen krijgen en daarbij de gebruikerservaring kunnen verbeteren.
Ahrefs – De beste SEO tool
Om te concurreren met ander bedrijven, moet je jouw website of e-commerceplatform optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Met Ahrefs kunnen wij in korte tijd de zichtbaarheid vergroten en in de top tien van de zoekresultaten van de zoekmachine staan. Het heeft meerdere functies voor zoekwoorden onderzoek en analyse die het voor bedrijven eenvoudiger maken om de website en bestemmingspagina’s te optimaliseren. Door deze tool op de juiste manier te gebruiken, krijgen we jouw website bovenaan in Google!
Webinargeek – De beste webinar tool
Sinds de komst van Corona zijn webinars niet meer weg te denken. Als je webinars wilt hosten en je bedrijf effectief wilt promoten via video, dan kan deze tool zeer handig zijn. Met Webinargeek kunnen bedrijven een (live) webinar opzetten, de video later nog bekijken en delen. Bovendien heeft de tool ook veel mogelijkheden tot interactie met kijkers. Een aanrader!
Google – De beste tools voor data analyse
Last, but not least! Google tools. Wie gebruikt ze niet? De tools van Google die wij bij Anglers het meest gebruiken, zijn
- Google Analytics voor website statistieken
- Google Ads om betaald vindbaar te zijn in Google
- Google Search Console voor inzichten in organische zoekresultaten
- Google Tag Manager voor het beheer van alle meetmogelijkheden
- Google Data Studio voor rapportages en dashboards
- Google Optimize voor de optimalisaties van websites
Deze tools zijn super toegankelijk, bieden heel veel mogelijkheden voor jouw bedrijf en bovendien zijn de meeste tools gratis te gebruiken. Wat ons betreft kan je niet zonder deze tools!
Dit zijn enkele van onze favoriete online marketingtools die jouw bedrijf of merk kunnen helpen de gewenste groei te realiseren. Investeer in een paar voor jouw B2B- of B2C-bedrijf en creëer een effectieve digitale marketingstrategie om je bereik snel te vergroten.
Zie jij door de bomen het bos niet meer en kan je wel een helpende hand gebruiken bij het kiezen van de juiste online marketing tools voor de meest effectieve strategie. Anglers helpt je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Credits
Author: Annabelle Adam
Loves to write, dreams to travel, and works to achieve her passion, Annabelle Adam is your freelancer. Whatever your content requirement needs, she has you covered. From digital marketing to creative art, real estate to fashion blogging, she can write it for you with a flair.