Online personeel werven – zo pak je dat aan!

Handige tips voor online personeel werven

Personeel werven is een steeds moeilijkere opgave. De arbeidsmarkt is heel krap. Het vinden van ervaren medewerkers is lastig, ook al hebben starters de banen voor het oprapen! Een vacature op je website plaatsen is niet voldoende. En werving- en selectie-bureau’s komen ook zelden met goede kandidaten. Dus je moet zelf op zoek gaan en alle zeilen bij zetten om nieuw personeel te vinden. Een goede online aanpak is essentieel!

Het werven van nieuwe werknemers vraagt ook om een goede online recruitment aanpak. Daar helpen wij onze opdrachtgevers vaak mee. Dé reden om onze ervaringen eens te delen. In deze blog ontdek jij dé belangrijkste kansen, die jou kunnen helpen bij het werven van personeel!

agenda

Hulp nodig?
Heb je een vraag of idee dat je graag bij ons wil toetsen? Maak een vrijblijvende afspraak. Dan kunnen we direct even kennismaken!
> Boek een gratis afspraak

Kies een passende wervingsmethode

Voordat we uitleggen welke tips en tricks je toe kan passen om nieuwe collega’s binnen te hengelen, beginnen we bij het begin. Want welke wervingsmethoden zijn er eigenlijk? Een aantal opties op een rij:

  • Vacature plaatsen op job-boards zoals Indeed
  • Een wervings- en selectiebureau inschakelen
  • Werven via social media, zoals LinkedIn
  • Intern werven bij je bestaande medewerkers
  • Medewerkers activeren om mee te helpen met werven

De situatie en het type vacature bepaalt welke methode je inzet om online personeel te werven. Is het voor intern personeel mogelijk om door te groeien naar een hogere of specialisten functie? Dan kan je ervoor kiezen om de vacature intern uit te zetten. Dit scheelt je veel campagnekosten. Een ander voordeel is dat je ook al bekend bent met de competenties van de kandidaten. In deze situatie ben je dus intern aan het werven.

Zoek je starters, iemand met meer werkervaring of een specialist en heb je die zeker niet in huis? Dan is het slim om extern te werven. In dit artikel richten we ons voornamelijk op deze wervingsmethode. Door de veranderende arbeidsmarkt, verschillende communicatiekanalen en de toenemende vraag naar nieuwe collega’s is hierin veel veranderd. Later in dit artikel komen we terug op de verschillende wervingsmiddelen die je kan inzetten.

Voorkom een mismatch: vind de juiste kandidaten

Stap één is het bepalen van de doelgroep. Hoe ziet de ideale kandidaat voor de vacature eruit? Dit is een mooi punt om te beginnen wanneer je online personeel wil gaan werven. Je wilt namelijk voorkomen dat je tijd en geld investeert in een mooie wervingscampagne, die niet gericht is op de voor jou interessante doelgroep. Denk bijvoorbeeld zelf of samen met je team na over de volgende punten:

  • Bepaal de relevante functie-eisen binnen de vacature specifiek voor jouw bedrijf.
  • Bepaal welke karaktereigenschappen bij een sollicitant van belang zijn om goed te kunnen functioneren binnen de functie.
  • Bepaal welk soort opleidingsniveau/ervaring nodig is om de functie uit te voeren. 
  • Denk na over de behoeften van de doelgroep, wat voor soort informatie heeft de doelgroep nodig?
  • Stel vast op welke kanalen jouw doelgroep actief is.

Het is dus belangrijk om de doelgroep vooraf te bepalen. Hoe beter het beeld van de ideale doelgroep, hoe gemakkelijker het wordt om deze doelgroep aan te spreken. De beste manier om grip te krijgen op jouw doelgroep is door een persona te creëren.

Een persona is een fictief persoon die ideaal is voor jouw bedrijf. Lees onze blog over hoe je een Buyer Persona creëert voor inspiratie of download ons template voor het gemakkelijk bepalen van jouw ideale doelgroep.

klant

Leer je klanten beter kennen
Met het gebruik van een persona creëer je een tastbaar persoon in plaats van een algemene doelgroep waardoor je marketing uitingen een stuk effectiever worden!
> Download het template

Employer branding: een must bij online werven van nieuwe medewerkers

Nadat je gekeken hebt naar wie jij nodig hebt, is het tijd om te bedenken waarom een potentiële sollicitant voor jouw bedrijf zou moeten kiezen. Wat is de toegevoegde waarde voor een sollicitant om de stap te wagen en te reageren op een vacature?

Het is belangrijk om stil te staan bij hoe jouw bedrijf zich onderscheidt vergeleken met de concurrenten en wat er als meerwaarde gezien wordt door de beoogde doelgroep. Dit maakt het bedenken van een goede wervingscampagne gemakkelijker.

Kortom: behandel je bedrijf ook bij het werven van nieuwe medewerkers als een merk: employer branding.

Zet een wervingsreis in om succesvol online personeel te werven

Maar wanneer zoek je dan het contact? Een goede vraag! Hiervoor stel je een wervingsreis op. De wervingsreis symboliseert het eerste contact tot en met het binnenhengelen van een sollicitant. Je kunt de doelgroep op verschillende plekken en met meerdere boodschappen aanspreken.

Het is van belang om in je achterhoofd te houden dat het solliciteren voor een nieuwe baan niet niks is. Het is een grote verandering in iemands leven. Vergelijk het maar eens met het kopen van een auto.

De meeste onder ons kopen niet direct een nieuwe; hier denk je een tijdje zorgvuldig over na. Binnen de wervingsreis zijn er vier fases te onderscheiden: Awareness, Interest, Consideration en Decision. We leggen de fases stap voor stap aan je uit.

Awareness

Een potentiële sollicitant maakt eerst kennis met een bedrijf. Hierbij is een goede eerste indruk van belang. Het is bijvoorbeeld een goed idee om als eerste stap een online wervingsadvertentie op te zetten waarin je laat zien wie je bent als bedrijf. Laat jouw meerwaarde zien en geef aan waarom het een leuk bedrijf is om bij te werken. 

Interest

Vervolgens gaat de doelgroep zich oriënteren. Een potentiële sollicitant gaat een eigen beeld creëren bij jouw organisatie. Let op, de beleveniswereld is hierin key! Ook is het belangrijk om dit proces zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zorg ervoor dat er pagina’s als ‘over ons’, ‘meet the team’ en ‘werkwijze’ beschikbaar zijn. Uiteraard ook een goede beschrijving van wat jij zoekt a.d.h.v. een duidelijke en aantrekkelijke vacature.

Is de vrijdagmiddagborrel de sfeermaker binnen jouw bedrijf? Laat dit dan zien op jouw website en bovendien op de social media kanalen van jouw bedrijf. ‘Personal branding’ is enorm van belang bij het online werven van personeel. In de blog social media gebruik voor bedrijven lees je hier meer over.

Consideration

Een grote kans dat een potentiële sollicitant niet in één keer beslist. Hij of zij laat het zoeken naar een baan even los. Hierdoor is het van belang om goed op te letten en jouw potentiële klant na een tijdje opnieuw te benaderen. Zorg ervoor dat je de interesse van een potentiële sollicitant weer aan kan wekken en haal ze terug naar jouw website. 

Het is mogelijk om de al geïnteresseerde doelgroep, die bijvoorbeeld al op een eerdere advertentie geklikt, nog een keer te benaderen. De geïnteresseerde doelgroep heeft zich al georiënteerd en weet wie jij bent.

Hierdoor kan je ze op een andere manier aanspreken dan in het begin. Je kan een veel directere wervingsadvertentie inzetten. Gebruik bijvoorbeeld een boodschap gericht op: kom bij ons werken!

Decision

Tot slot is jouw potentiële sollicitant overtuigd dat solliciteren voor hem of haar een meerwaarde heeft. Hier kun je het laatste zetje geven tot solliciteren door het reageren op een vacature zo gemakkelijk mogelijk te maken. Wij gebruiken zelf het programma Typeform voor het gemakkelijk versturen van sollicitaties. De drempel moet laag zijn en het versturen gemakkelijk en duidelijk.

Deze wervingsmiddelen gebruik je bij online personeel werven

Als de doelgroep gedefinieerd is, jouw meerwaarde duidelijk is, de benodigde informatie voor de doelgroep beschikbaar is en de te doorlopen stappen in de wervingsreis bepaald zijn, dan is het tijd om een wervingscampagne op te zetten.

Er zijn heel veel verschillende online kanalen om jouw doelgroep aan te spreken. Deze wervingsmiddelen zijn een belangrijk onderdeel van de wervingsmethode die je kiest. Wil je extern werven of een talentpool aanboren?

Dan is het aan te raden om, naast het hebben van een eigen vacature pagina en duidelijke sollicitatieprocedure op je website, ook andere wervingskanalen in te zetten om je vacatures onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.

Populaire wervingskanalen voor nieuwe medewerkers

Populaire wervingskanalen zijn op dit moment sociale media. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube. Ook display advertenties op andere websites en Google zoekadvertenties zijn slimme online tools om in te zetten. Verder wordt er ook nog steeds veel gebruik gemaakt van online vacaturebanken, zoals Indeed.

Wist je ook dat jouw eigen personeel een sterk onderdeel kan zijn binnen het wervingsproces? Zij zijn als het ware ambassadeurs en maken gebruik van hun eigen netwerk om nieuw personeel te werven.

Het bepalen van de juiste combinatie tussen doelgroep, boodschap en kanaal is lastig. Hier kunnen we je natuurlijk bij helpen, contact opnemen mag altijd, misschien kunnen we antwoord geven op jouw vragen!

Een killer personeelsadvertentie, die maak je zo!

Als je bepaald hebt waar de advertentie komt te staan, ga je nadenken over de invulling en opmaak. We hebben hierover een paar tips op een rijtje gezet. 

Wees creatief in je tekst

Een standaard afbeelding of videoadvertentie op social media kan heel effectief zijn, maar denk ook eens na buiten de gevestigde kaders. Hoe spring jij ertussenuit? Kijk eens naar onze blog over de beïnvloedingtechnieken van Cialdini. Misschien wel dé manier voor jouw organisatie om sollicitanten over de streep te trekken. 

Test, testen en nog eens testen

Wat voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Gebruik meerdere vormen van beeldmateriaal en copy in je advertenties. Hierdoor kan je testen welke wervingsadvertentie voor jouw bedrijf het beste werkt. Een mooie manier om te leren waar jouw doelgroep warm van wordt.

Zorg dat je opvalt

Iedereen krijgt heel de dag door advertenties te zien op zijn of haar social media timeline. Hoe spring je er tussen uit? Dit doe je door bijvoorbeeld opvallend beeldmateriaal te gebruiken. Ook is niet te veel, maar wel duidelijke tekst van belang. En als laatst is het inzetten van een video vaak een goed idee. Ter inspiratie hebben we die van onszelf hieronder neergezet.

Zet een video in voor online personeel werven
Voorbeeld video online personeel werven

Schakel een Online Marketeer in om succesvol personeel te werven

Zoals besproken, hangt de wervingsreis van vele verschillende contactmomenten af. Een Allround Marketeer heeft hier op dagelijkse basis mee te maken. Dit kan een voordeel zijn t.o.v. een recruiter die één onderdeel van het proces op zich neemt. Door een Online Marketeer hierbij te betrekken, wordt er nagedacht over elk onderdeel van de wervingsreis en niet alleen het ‘hokje’ werving. 

‘Out of the box’ denken is enorm belangrijk, zeker omdat er tegenwoordig zo veel keuze is voor werkzoekenden. Een totaal plaatje aanbieden wordt door de krapte op de arbeidsmarkt alleen maar belangrijker. Hopelijk hebben we je aan de hand van onze blog op weg kunnen helpen om een killer wervingscampagne op te zetten.

Heb je liever een expert die meekijkt? Dan kunnen wij je vast een helpende hand bieden. We nemen graag contact met je op! Ontdek de voordelen voor het inhuren van een Online Marketeer of vul onze tariefcalculator in.

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier