In dit artikel staat de SEA specialist centraal. Wat doet een SEA expert allemaal? En waarom zou je er een inhuren? In dit artikel nemen we je mee in de werkzaamheden omtrent SEA en waarom deze specialist onmisbaar is voor jou!
Wat doet een SEA specialist precies?
De term SEA is een veelgebruikte term tegenwoordig. Maar wat betekent het nou eigenlijk? SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Een SEA kenner weet alles over het opzetten van advertentiecampagnes binnen zoekmachines. De grootste zoekmachine is Google, maar er kan ook geadverteerd worden op Bing en YouTube. Als SEA expert ben je druk bezig met views, clicks en conversies.
Verschil tussen SEA en SEO
Zoals eerder al werd benoemd, staat SEA voor Search Engine Advertising. SEO daarentegen staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Het grootste verschil tussen deze twee zoekmachine marketing praktijken is dat SEA om betaald adverteren draait, terwijl het bij SEO draait om de organische zoekresultaten. Bij de juiste implementatie van SEA sta je door middel van betaling snel bovenaan in Google en lees je heel gemakkelijk de resultaten af. SEO daarentegen vergt wat meer tijd. Maar door SEO goed te implementeren en de juiste content te optimaliseren, stijgt jouw bedrijf in de organische zoekresultaten van Google. Door het gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Ads word je dus beter vindbaar online! Toch is het belangrijk om in beide manieren van Zoekmachine Marketing tijd en geld te investeren, zodat je de beste resultaten zult behalen!
Aan de slag met SEO? Ontdek onze 7 tips voor SEO!
Welke taken voert een SEA specialist uit?
Om beter te begrijpen waar deze expert zich mee bezighoudt, hebben wij een lijstje gemaakt met de belangrijkste taken waar een SEA specialist zich mee bezig houdt.
- Het vaststellen van de advertentie doelgroep;
- Het analyseren van het online zoekgedrag van de doelgroep;
- Het vinden van de juiste keywords;
- Het efficiënt bereiken van de doelgroep;
- Het creëren en schrijven van de advertenties;
- Het A/B testen van de advertenties;
- Het rapporteren van de campagnes;
- En natuurlijk het bepalen en bewaken van het budget!
Deze expert bezit meerdere persoonlijkheidskenmerken, waarvan de belangrijkste:
- Ondernemend. Ze staan bekend om hun ondernemende karakter. Ze nemen veel initiatief en zijn goed in mensen aansturen en leiden. Bovendien durven ze financiële risico’s te nemen!
- Intellectueel. SEA experts gaan specialistisch te werk. Dit vakgebied vraagt om analytische vaardigheden om dingen te bestuderen en op te lossen. Ook blijven ze kennis vergaren.
- Resultaatgericht. Belangrijk binnen het werk van een SEA specialist is het behalen van doelen. Ze weten zich te focussen op de KPI’s en werken hier gestructureerd naar toe.
Waarom is SEA belangrijk?
Kenmerkend voor SEA is de grote mate controle die je hebt over je advertenties. Je kan precies instellen welke zoekwoorden je gebruikt en wie de advertentie te zien krijgen.
Doormiddel van de juiste wijze van adverteren binnen Google staat jouw advertentie binnen no time bovenaan in de zoekresultaten. En dat betekent meer zichtbaarheid online! Target jouw doelgroep en trek meer bezoekers aan op je website. Bovendien richt SEA zich op mensen die op zoek zijn naar hetgeen wat jij te bieden hebt. Dit vergroot de kans op conversies.
Voordelen van SEA
Zo zijn er vele voordelen van SEA. We zetten er een paar voor je op een rijtje:
- Veel controle over advertenties;
- Binnen no time inzicht in jouw resultaten;
- Gedetailleerde resultaten, zoals de CTR per zoekwoord;
- Je betaalt pas na een resultaat, zoals een click;
- Je hebt zelf de controle over jouw budget.
Waarom SEA uitbesteden en een SEA specialist inhuren?
Waarom zou je SEA uitbesteden? Het kan best lastig zijn om in te schatten waar je moet beginnen met zoekmachine adverteren. Een SEA expert weet als geen ander wat de beste strategie is. Hij of zij heeft veel ervaring en weet goed in te schatten hoeveel budget er nodig is voor de gewenste prestaties.
Er is veel concurrentie binnen de zoekmachines. Met een simpele advertentie weet deze concurrentie je makkelijk te overtreffen. Hierin draait het niet alleen om het bepalen van het juiste budget, maar is ook de kwaliteit van de advertentie van belang. Of wat dacht je van het efficiënt bereiken van de gewenste doelgroep en het veilingmodel doorzien? Deze SEA expert weet precies hoe hij of zij de concurrentie het hoofd kan bieden.
Bovendien hoef je een SEA specialist niet voor 40 uur per week in te huren; een paar uur per maand kan al voldoende zijn! Zeker dus de moeite waard om een expert hiervoor in huis te halen. Dat bespaart jou een hoop werk!
Wat verdient een SEA expert?
Het salaris van een SEA deskundige varieert, gebaseerd op ervaring en expertise. Het gemiddelde jaarsalaris van een SEA specialist in vaste dienst in Nederland ligt rond de €42.000 euro. Voor junior functies kan dit lager uitvallen. Voor ervaren SEA specialisten kan het oplopen tot €58.000 euro per jaar. Zoek jij een freelance SEA kenner of op detacheringsbasis? Dan betaal je al snel tussen de €60 tot €120 per uur voor deze specialistische kennis! Daar komen dan ook nog de kosten bij van de betaalde campagnes, die zorgvuldig besteed worden door jouw ingehuurde expert.
Een SEA specialist inhuren?
Heb jij er weleens aan gedacht om een freelance SEA specialist in te huren of een interim SEA specialist? Een andere mogelijkheid is een Google Adwords specialist via detachering. Maar wat is het verschil en welke voor- en nadelen zijn eraan verbonden aan het inhuren?
En ga jij ook aan de slag met SEA? Wij begrijpen heel goed dat je nog vol vragen zit. Een SEA expert inhuren is zeker een waardevolle toevoeging aan jouw organisatie en online marketingstrategie.
Onze Anglers hebben allemaal kennis van SEA. Heb jij een specifiek vraagstuk? Door middel van een brainstorm kan een van onze marketeers een helpende hand bieden. Wil jij SEA specialisten inhuren? Wij helpen je graag!