“Hoe kunnen we de online vindbaarheid van onze website verbeteren?” Dat is een vraag die wij als Anglers vaak horen bij onze opdrachtgevers. En logisch, want wie wilt er geen gratis websitebezoekers?
Voor opdrachtgever VRR zijn we aan de slag gegaan met SEO-optimalisatie met als doel om beter vindbaar te zijn in Google.
Ontdek in deze klantcase hoe het websiteverkeer van VRR met 90% is toegenomen in 6 maanden tijd.
VRR: innovatieve luchtvrachtcontainers
VRR is een innovatieve producent van luchtvrachtcontainers, gevestigd in Rotterdam. VRR – afkorting voor Van Riemsdijk Rotterdam – levert sinds 1946 betrouwbare luchtvaartproducten van wereldklasse aan grote, internationale spelers
Zo is VRR de eerste containerproducent ter wereld die een opblaasbare container aan het ontwikkelen is. Ook heeft het bedrijf de eerste opvouwbare containers op de markt gebracht. Kortom, VRR is een vooruitstrevende partij die niet bang is voor een uitdaging. Deze boodschap dragen zij ook uit via hun website. In 2020 hebben zij hun Engelstalige website vernieuwd en het resultaat mag er zijn; naast dat de luchtvrachtcontainers duidelijk omschreven worden met ondersteunende 3D-beelden bevat de website eem paar handige tools die klanten van VRR kunnen gebruiken.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Online vindbaarheid vergroten in Google
Met zo’n mooie website wil je natuurlijk gevonden worden in Google. De wens was dan ook om de online vindbaarheid van VRR te vergroten en om hoger in de zoekresultaten te komen door middel van zoekmachine marketing. Dit om meer kwalitatieve websitebezoekers te genereren. Want hoe hoger je in de zoekresultaten van Google staat, hoe groter de kans is dat mensen je website zien en bezoeken. Onze Angler ging daarom bij VRR aan de slag met SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie.
Nulmeting
Allereerst werd er een uitgebreide analyse gemaakt van de huidige situatie; hoeveel procent van het verkeer kwam organisch uit Google? Op welke zoekwoorden werd VRR gevonden? Waar liggen kansen om de website beter indexeerbaar te maken voor Google? En ook niet onbelangrijk; op welke positie stond VRR toen in de zoekresultaten?
Deze uitgebreide nulmeting vormde een goed overzicht van de taken die opgepakt konden worden om de website te optimaliseren voor zoekmachinemarketing.
Tip: Lees het artikel ‘Waar sta ik Google?‘ als je nog meer tips wilt over het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw website!
Online vindbaarheid vergroten met zoekwoordanalyse
Voordat we de optimalisaties konden uitvoeren is er een uitgebreide zoekwoordanalyse gedaan om te bepalen op welke zoekwoorden VRR zich het beste kan focussen.
Door te onderzoeken welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt om soortgelijke diensten en producten van VRR op te zoeken kun je bepalen welke zoekwoorden relevant zijn om te gebruiken. Door hier gericht op in te spelen, wordt de kans op online vindbaarheid groter.
Een zoekwoord zoals ‘opvouwbare luchtvaartcontainer’ lijkt in eerste instantie heel relevant, omdat dit een innoverend product van VRR beschrijft en dit ook is wat VRR aanbiedt. Maar als het zoekvolume op dat zoekwoord heel laag is kun je beter een ander zoekwoord kiezen waar meer mensen naar zoeken.
Ook kan het zijn dat een zoekwoord relevant is, maar dat de concurrentie heel hoog is. Dan kun je ervoor kiezen om de strijd met de concurrent aan te gaan, of een zoekwoord te kiezen dat op dezelfde zoekintentie slaat, maar minder concurrentie heeft.
Na een uitgebreide zoekwoordenanalyse is er samen met VRR bepaald welke zoekwoorden het relevantst waren om de website op te laten focussen. Toen kon het echte werk beginnen!
Uitvoering
Optimaliseren van content
Nu in kaart was gebracht op welke zoekwoorden we de belangrijke bestaande pagina’s van de website wilden laten focussen, konden we On Page SEO voor deze pagina’s aanpakken. De content werd hier en daar herschreven door VRR, zodat de gekozen zoekwoorden voldoende terugkwamen. Per pagina werd de interne linking verzorgd met de juiste ankerteksten, kregen de afbeeldingen passende alt-tags, werden de meta titles -en descriptions ge-update en zo nodig werd de content een stuk verlengd of ingekort.
Technische SEO optimalisatie
Google let bij het indexeren van een website niet alleen op het juiste gebruik van zoekwoorden. De techniek achter de website is ook van belang. Denk hierbij aan de snelheid, veiligheid en mobiel- en gebruiksvriendelijkheid van een website. Ook een duidelijke menustructuur is van belang. Als deze technische punten op een website goed in orde zijn, is de ervaring van de websitebezoeker waarschijnlijk beter. Niet alleen fijn voor je potentiële klanten, maar dus ook voor je zoekposities!
Structured data
Als technisch verbeterpunt is er onder andere gebruik gemaakt van Structured data. Structured data is een stuk script dat wordt meegeven aan de website waardoor zoekmachines stukken op de website beter begrijpen.
Voor VRR stond dit al ingesteld voor de organisatiegegevens. VRR biedt veel waardevolle content dat meer uitleg geeft over de verschillende luchtvrachtcontainers en veelvoorkomende vragen beantwoord. Door structured data toe te voegen die de FAQ op de pagina’s uitlicht is het mogelijk om veelgestelde vragen per pagina in te laden en deze zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Dit is voor VRR per productcategorie toegevoegd.
Website autoriteit
Zoals eerder aangegeven kijkt Google niet alleen naar de content op een website om te bepalen hoe hoog deze in de zoekresultaten komt te staan. De mening van de rest van het internet wordt ook meegewogen. Een belangrijke pijler binnen SEO is daarom de website autoriteit. Hoe hoger de website autoriteit, hoe meer betrouwbaar jij overkomt op Google. Dit zorgt ervoor dat je sneller hoog in de zoekresultaten komt.
Linkbuilding
Website-autoriteit is gebaseerd op het aantal externe links naar de website. Een externe link is wanneer een andere website naar jouw website verwijst. Door naar jou te linken, laat een website aan Google zien dat deze externe partij jouw content of website waardevol vindt. Hoe relevanter een link, hoe waardevoller deze is.
Externe links bepalen voor ongeveer 65% je SEO-resultaten. Het is daarom belangrijk om linkbuilding in te zetten als je beter vindbaar wilt zijn in Google. Hoe meer kwalitatieve links er verwijzen naar jouw website, des te meer Google jouw website ziet als een autoriteit. Voor VRR heeft onze partner Maatwerk Online ons ondersteund met het inzetten van systematische linkbuilding.
Wat hebben we bereikt?
Hebben bovenstaande inspanningen geleid tot meer websitebezoekers voor VRR? Jazeker!
Na bijna een half jaar systematisch aan zoekmachine optimalisatie gewerkt te hebben is het aantal websitebezoekers per maand met wel 90% gestegen. Van dit verkeer kwam 74% uit organische zoekresultaten. Voorheen was dit 62%.
Het gemiddelde aantal klikken op de website van VRR in de zoekresultaten steeg met 132%. Het gemiddeld aantal vertoningen is met maar liefst 226% gestegen.
De website autoriteit van VRR stond voor de seo optimalisatie op een bescheiden score met een beperkt aantal websites die naar VRR verwezen. Met behulp van de externe linkbuilding is het aantal verwijzende domeinen verveelvoudigd wat heeft geleid tot een verdubbeling van de website autoriteit!
Dankzij de structurele inzet van SEO optimalisatie en het verbeteren van de content, technische SEO en de website autoriteit zijn het aantal websitebezoekers dus flink gestegen. Wij durven dus wel te zeggen dat de vindbaarheid van VRR verbeterd is door onze inzet van zoekmachine marketing.
“De samenwerking met Anglers was erg prettig, ze hebben een hands-on en pragmatische aanpak. Het feit dat de de Angler in-house aan de slag gaat helpt enorm in de samenwerking. Kortom een goede ervaring met mooie resultaten”
Ben Lakerveld – VRR
Gratis SEO checklist
Beter vindbaar worden? Met deze checklist ontdek je wat je kan doen om je positie in Google snel te verbeteren. Wil je weten hoe?
> Klik hier voor de checklist