Misschien heb je ondertussen wel meegekregen dat Google een nieuwe versie van Analytics heeft geïntroduceerd: Google Analytics 4 (GA4). Maar wat is precies Google Analytics 4? Welke dingen gaan er veranderen? In deze blog nemen we je mee!
Vanaf 1 juli 2023 stoppen Universal Analytics-property’s met het verwerken van hits. Dit betekent dat er geen nieuwe data meer verschijnt. Tijd voor een upgrade naar Google Analytics 4 dus! Een nieuwe software versie die een hoop veranderingen met zich mee neemt mede door de ontwikkeling op het gebied van privacy wetgeving & cookiedata.
In dit artikel vertellen we je graag meer over de nieuwe functionaliteiten en hoe Google Analytics 4 in elkaar zit. Benieuwd naar hoe je GA4 gemakkelijk kunt implementeren? Wij schreven een handig stappenplan voor het instellen van Google Analytics 4.
Al een stapje verder? In deze handleiding lees je alles over hoe je verschillende conversies en gebeurtenissen kunt doormeten.
Update: Google Analytics stopt per 1 juli 2023 met Universal Analytics!
Wat is het nieuwe Google Analytics 4 (GA4)? En wat is er anders?
Het grootste verschil tussen Universal Analytics (de huidige versie) en GA4 is de manier waarop website statistieken worden gemeten. De huidige analytics meet alles via sessies, gekoppeld aan gebruikers en hun data. Op dit moment worden gebeurtenissen zoals downloads en paginaweergaven gekoppeld aan geslacht, bron/medium en locatie.
Het steeds laden van nieuwe webpagina’s wordt niet als gebruiksvriendelijk gezien. Hierdoor zien we steeds meer apps en onepage sites. Voor deze sites is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet relevant. De nieuwe versie van Analytics meet in plaats daarvan je content aan de van hand van een serie van events (gebeurtenissen), waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Hiermee stapt Google af van de bounce rate, time on page en pages per session naar een event-driven data model.
Hiermee wordt een grote ergernis van veel marketeers opgelost: het aantal ‘ogen’ zijn niet meer leidend. De nadruk komt meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties.
Nu wordt het ingewikkelder maar zeker niet minder noodzakelijk. Aangezien Google Analytics niet meer kijkt naar het aantal websitebezoekers en sessieduur maar naar de gebruikers en de gebeurtenissen op de website. De software van GA4 kijkt dus naar de gehele customer journey.
Meer gebeurtenissen
Nu krijg je bij het instellen van Google analytics 4 al een hele rits van gebeurtenissen mee die je eerder nog niet kreeg zoals:
- Scrolls & Scrolldiepte meten
- Video-engagement (YouTube)
- (Files) Downloads
Wil je weten hoe je andere gebeurtenissen en conversies kunt doormeten in het nieuwe GA4? Bekijk dan ook ons andere Google Analytics 4 blog!
TIP: Start zo snel mogelijk met meten
Je kunt de data die je over de afgelopen jaren hebt verzameld niet meenemen naar GA4. Google Analytics 4 meet de gebruikersdata op een andere manier dan voorheen. Vandaar dat bij het opzetten van een GA4 property de data vanaf het begin af aan opgebouwd moet worden. Vandaar dat het belangrijk is om zo snel mogelijk GA4 op te zetten, zodat je in ieder geval data meet.
Verschillende soorten gebeurtenissen in Google Analytics 4 (GA4)
De nieuwe versie is dus gefocust op gebeurtenissen, en die zijn er in vele verschillende soorten en maten. In Google Analytics 4 zijn er 4 soorten gebeurtenissen die we kunnen onderscheiden:
- Automatisch verzamelde gebeurtenissen
- Gebeurtenissen voor verbeterde meting
- Aanbevolen gebeurtenissen
- Aangepaste gebeurtenissen
Automatische gebeurtenissen
Wanneer je Google Analytics 4 implementeert op je website, worden er standaard een aantal gebeurtenissen gemeten, waaronder:
- first_visit: De eerste keer dat iemand jouw website bezoekt
- page_view: Om de pagina die iemand bezoekt te rapporteren
- session_start: Om vast te stellen wanneer een sessie begonnen is. Deze wordt na 30 minuten inactiviteit opnieuw getriggered
- user_engagement: Wanneer iemand minstens 10 seconden op jouw website besteed
Deze automatische gebeurtenissen kunnen niet verwijderd of uitgezet worden, omdat deze cruciaal zijn voor Google Analytics. Je zult deze events in elke GA4 property terugvinden.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier
Verbeterde meting
Naast de automatische gebeurtenissen, heeft Google Analytics 4 ook de optie tot ‘Verbeterde meting’ die andere data automatisch kan meten. Ook wel machine learning genoemd. In tegenstelling tot bovengenoemde gebeurtenissen kun je deze wel uit en aanzetten. Je kunt deze optie vinden via ‘Beheerder’ > ‘Gegevensstreams’.
Verbeterde meting laat je de volgende acties automatisch meten:
- Scrolls: Wanneer iemand de onderkant van je pagina bereikt
- Uitgaande klikken: Wanneer een bezoeker op een link klikt en daarmee jouw domein verlaat
- Zoeken op de site: Legt een zoekresultaat gebeurtenis vast wanneer iemand op jouw site een zoekopdracht uitvoert en met welk keyword.
- Video-engagement: Wanneer bezoekers een ingesloten, of te wel een embedded, video op jouw site afspelen of voltooien. Houdt ook de video voortgang bij.
- Bestanddownloads: Legt een gebeurtenis vast wanneer er wordt geklikt op een download
Aanbevolen gebeurtenissen
Aanbevolen gebeurtenissen zijn gebeurtenissen die je zelf implementeert, maar wel met door Google vooraf gedefinieerde parameters en namen. Deze gebeurtenissen zijn iets specifieker dan de vooraf ingestelde gebeurtenissen van eerder. Google heeft een aantal algemene aanbevolen gebeurtenissen gedefinieerd, en een aantal branchespecifiek. Echter kun je ook die branchespecifieke gebeurtenissen implementeren als jij denkt dat deze interessant zijn voor jouw website of app.
In het Google Analytics Help Center kun je meer vinden over de verschillende aanbevolen gebeurtenissen.
- Gebeurtenissen voor alle websites en app property’s
- ” voor detailhandel/e-commerce
- Gebeurtenissen voor vacatures/onderwijs/onroerend goed
- ” voor reizen
- ” voor games
Een goed voorbeeld van een branchespecifieke gebeurtenis die ook voor andere branches nuttig kan zijn is de ‘generate_lead’ gebeurtenis in de detailhandel/e-commerce branche. Deze gebeurtenis meet wanneer een gebruiker een formulier of verzoek voor informatie indient. Ook wanneer je niet direct verkoopt kan dit interessant zijn om te meten.
TIP:
Kijk voordat je een aangepaste gebeurtenis aanmaakt (zoals je misschien gewend bent uit Universal Analytics) of de gebeurtenis niet al in 1 van de eerste 3 soorten gebeurtenissen te vinden is.
Aangepaste gebeurtenissen
Als de gebeurtenis die je wilt meten niet tussen de drie eerder genoemde categorieën staat is er nog de optie om een aangepaste gebeurtenis te maken. Dit kan op verschillende manieren, zoals via Google Tag Manager. Met aangepaste gebeurtenissen kun je GA4 precies laten meten wat jij wilt, zoals een klik op een menu of op specifieke knoppen. Probeer met het aanmaken van aangepaste gebeurtenissen consistent te zijn met de manier waarop Google dit doet om verwarring te voorkomen. Nog iets waar je op moet letten is dat je in een GA4 property maximaal 500 aangepaste gebeurtenissen toe kunt voegen. Op dit moment is het (helaas) niet mogelijk om aangepaste gebeurtenissen te verwijderen, dus houdt daar rekening mee.
Wat zijn parameters?
Gebeurtenissen bestaan uit een gebeurtenisnaam en parameters. De gebeurtenis paginaweergave bijvoorbeeld hoort bij de gebeurtenisnaam ‘page_view’ en de parameters ‘page_location’ (URL van pagina) & ‘page_referrer’ (URL van vorige pagina). Bij de gebeurtenis video-engagement horen meerdere gebeurtenisnamen, namelijk ‘video_start’, ‘video_progress’ en ‘video_complete’. Bij die namen meten we dezelfde parameters: video_current_time, video_duration, video_percent, video_provider, video_title en video_url. In veel gevallen is dit dus al automatisch gecodeerd. Voor aangepaste gebeurtenissen zal je dit zelf (laten) doen.
Conversies meten in Google Analytics 4
Nu je weet hoe GA werkt en wat de verschillende soorten gebeurtenissen zijn zit je waarschijnlijk met de vraag ‘Hoe kan ik al deze gebeurtenissen doormeten?’. Dit kan namelijk op verschillende manieren afhankelijk van wat je precies wilt meten. Daarvoor verwijs ik je graag door naar onze handleiding over het doormeten van gebeurtenissen en conversies. Hier lees je alles over gebeurtenissen meetbaar maken via GA4 zelf, maar ook via Tag Manager. Verder kun je hier vinden hoe je huidige gebeurtenissen overplaatst van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Ook heeft GA4 een verbeterde integratie met Google Ads t.o.v. UA.
Overstappen naar Google Analytics 4?
Zoals we eerder al aangaven: met Google Analytics 4 neem je niet al je historische data mee uit Universal Analytics. Hoe eerder je data ook in GA4 gaat verzamelen, hoe beter. De nieuwe versie van Analytics is nog volop in ontwikkeling. Ook zullen er nog veel nieuwe functionaliteiten bij komen. Toch is het verstandig om de versies alvast naast elkaar te laten lopen. Ook voor je dashboards.
Een ander belangrijk punt om op te merken is dat met de komst van de nieuwe versie, Google de Universal Analytics niet meer door zal ontwikkelen. Voor nu werkt alles nog zoals je gewend bent, maar op den duur zal GA4 completer en dus aantrekkelijker worden om te gebruiken.
Heb je hulp nodig bij het overstappen naar Google Analytics 4? Wij hebben een handig stappenplan voor je opgezet.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier