Succesvolle social media campagne

social-media-campagne-maken

Dwars door de Amazone, naar Peking via de zijderoute en meters sneeuw trotseren onderweg naar de Noordkaap. Amazon Adventures organiseert bijzondere auto reizen met klassieke auto’s over de hele wereld. In 25 jaar heeft Amazon Adventures meer dan 1400 deelnemers in hun klassieke auto’s, onvergetelijke en uitdagende avonturen bezorgd.

De vraag van Amazon Adventures voor Anglers? Hun bereik/doelgroep vergroten. Tijd voor Angler Merel om een mooie strategie te maken, om zo uiteindelijk een social media campagne op te zetten.

Vertrekpunt

Ondanks dat Amazon Adventures al een vaste klantengroep heeft, willen ze deze graag uitbreiden met jongere deelnemers. Het doel van Amazon Adventures is dus om een jongere doelgroep aan te spreken en meer bereik te creëren op de sociale mediakanalen. Door een grotere doelgroep aan te spreken, wil Amazon Adventures graag meer boekingen binnen krijgen. Om dit doel te kunnen behalen hebben wij voor Amazon Adventures een content brainstorm gedaan. Naar aanleiding van deze brainstorm hebben we een social media strategie opgezet voor verschillende social media kanalen.

Plan van aanpak

We zijn voor Amazon Adventures begonnen met organisch posten van social media berichten. Dit betekent dat we social media posts plaatsen, zonder dat we hier advertentiebudget in stoppen. Elke week plaatsen we posts om op deze manier on-top-of mind te blijven bij de volgers. 

Daarnaast zijn we het bereik gaan vergroten door te adverteren op Facebook en Instagram. We hebben hierbij een social media campagne opgezet met meerdere fases. Op deze manier kunnen we precies de doelgroep targeten die we willen bereiken. In dit geval: (jonge) klassieke autoliefhebbers die houden van reizen. 

Social media campagne

Bij het inzetten van social media (advertenties) hebben we klassieke autoliefhebbers door de gehele marketing-funnel laten lopen. Door eerst de aandacht te trekken en de doelgroep steeds meer te informeren, overtuigen we ze van een bezoek aan de website, het downloaden van een brochure en het maken van een boeking.

De betaalde social media campagne heeft Merel op basis van deze marketing funnel in twee delen opgedeeld. In de eerste fase heeft ze een advertentie ingezet die als doel had om de merkbekendheid te vergroten. Hiermee introduceren we de doelgroep met Amazon Adventures. Bij de tweede advertentie heeft Merel dezelfde doelgroep getarget om zo conversies binnen te hengelen. Dit houdt in dat we mensen zijn gaan benaderen die al eens in aanraking waren geweest met Amazon Adventures, om ze zo enthousiast te maken voor de reizen die Amazon Adventures aanbiedt!

social-media-campagne-fases

Social media campagne tools

Om de social media campagne strategie zo goed mogelijk uit te voeren, hebben we gaandeweg verschillende tools ingesteld. Via deze tools kunnen we onder andere de resultaten inzichtelijk maken. Want wat is online marketing zonder alles goed te kunnen meten? 

Tools die zijn ingezet

  • Hootsuite account aangemaakt om zo de social media posts automatisch in te plannen
  • Google Analytics aangemaakt, gekoppeld aan de website en ingericht om zo de resultaten op de website te meten
  • Google Tag Manager aangemaakt, gekoppeld en ingericht
  • Facebook bedrijfsmanager aangemaakt om zo advertenties te kunnen maken, doelgroepen in te stellen en resultaten te meten
  • Facebook pixel geïnstalleerd om zo te kunnen retargeten

Slimmer posten op social media? Download de social media checklist!

Waar moet een goede social media post nou aan voldoen? Wat is het beste moment om te posten? In onze social media checklist staat stap voor stap wat je nodig hebt.

Social Media campagne resultaten

Organische posts

Door elke maand resultaten te rapporteren, kunnen we goed evalueren welke organische social posts goed werken en welke niet. Op basis van de resultaten heeft Merel de content aangepast die we plaatsen. We zagen bijvoorbeeld dat de foto’s waar de auto’s goed in beeld zijn goed werken. Ook proberen we nu elke maand een video te plaatsen, omdat bewegende beelden ook positieve resultaten opleveren. Daarnaast viel het ons op dat het delen van posts in Facebook groepen vaak meer bereik en engagement opleveren voor Amazon Adventures. Goede inzichten, die we toepassen in de posts om zo structureel de engagement te verhogen!

Social media campagne fase 1

Wat betreft de betaalde social media campagne: Ook hier is het meten van de resultaten essentieel. Hoeveel mensen zien je advertentie en hoe vaak zien zij deze? Wat is het bounce percentage op je website? Door dit in de gaten te houden kan je je advertentie gaan optimaliseren. Wanneer je kijkt naar de resultaten van je advertentie is het belangrijk om ook je doel van de advertentie in je achterhoofd te houden. 

De eerste advertentie was gefocust op merkbekendheid. Dit betekent dat de betreffende advertentie zoveel mogelijk aan mensen wordt laten zien, zodat zij jouw merk onthouden. De advertentie heeft 65% van de gehele doelgroep bereikt, waarbij deze groep mensen de advertentie meerdere malen heeft gezien (een hoge frequentie). Deze hoge frequentie betekent dat er een grote kans is dat zij je advertentie zullen onthouden. Tijd om deze mensen te gaan retargeten!

Social media campagne fase 2

De tweede advertentie had als advertentie doel om conversies te behalen. In dit geval wil je de mensen die je advertentie zien naar je website toe leiden, waar zij kunnen converteren. Een conversie werd in dit geval gemeten wanneer de bezoekers een brochure downloaden voor de Athena Trophy reis. Bij deze advertentie was de landingspagina heel belangrijk. Bezoekers moeten makkelijk kunnen converteren. Merel heeft daarom een landingspagina op maat gemaakt. Op deze pagina kregen de bezoekers alle nuttige informatie over de Athena Trophy, waarbij ze eenvoudig de brochure konden aanvragen. En met succes! Wel 22.34% van de website bezoekers die via de advertentie is binnengekomen heeft een brochure aangevraagd. 

Next up

Wij zijn blij met de samenwerking met Amazon Adventures. We gaan door met het het plaatsen van social media posts en het adverteren op social media. Op naar nog meer succesvolle campagnes!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Maak kennis met Anglers!

Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier