In het marketing vakgebied worden met grote regelmaat prachtige nieuwe termen bedacht, waar vervolgens een complete industrie omheen bestaat. Sinds een paar jaar is er een nieuwe krachtterm: Growth Hacker, ook wel Growth Marketeer in de volksmond genoemd. Je komt de term te pas en te onpas tegen. Maar wat is de betekenis van een growth hacker eigenlijk? En wat maakt een growth hacker anders dan een online marketeer?
Wat is Growth Hacking eigenlijk?
Volgens Wikipedia is Growth-hacking “een relatief nieuw marketingveld gericht op groei. Het begon met startups die in korte tijd enorme groei wilden realiseren met kleine budgetten, maar het heeft sindsdien ook grotere bedrijven bereikt. Het doel van growth-hackingstrategieën is over het algemeen om zoveel mogelijk gebruikers of klanten te werven terwijl je zo weinig mogelijk uitgeeft.
De typische growth hacker richt zich vaak op het vinden van slimmere, goedkope alternatieven voor traditionele marketing, bijvoorbeeld door gebruik van sociale media, virale marketing of gerichte advertenties in plaats van advertenties te kopen via meer traditionele media zoals radio, krant en televisie.“
Meer omzet met minder kosten
Mooie definitie en een aantrekkelijk uitgangspunt wat ons betreft. Maar wat is dan het verschil met een online marketeer? Wat ons betreft zou er helemaal geen verschil moeten zijn. Elke marketeer stuurt op effectiviteit van kanalen en middelen, ongeacht het marketingbudget, toch? Misschien zit het verschil wel in de omvang van de organisatie. Maar zelfs in corporate organisaties waar wordt gestuurd op budget (het moet op), mag je verwachten dat een marketeer voor het beste resultaat gaat.
Growth hacking lijkt meer een mentaliteit te zijn van een marketeer, dan dat het echt een ander vakgebied is. Een growth marketeers is nog meer bezig met resultaat en verbeteren van het resultaat dan dat een traditionele marketeer dat is. Maar dat geldt niet perse voor een online marketeer. Online marketeers zijn opgegroeid met KPI’s als “Cost per Click”, “Cost per Lead” en “Cost per Sale”. Hoe rendementgedreven wil je het hebben? Dus ook daar zit niet echt het verschil.
Wat zijn gebruiksvriendelijke Growth Hacking Tools?
Growth Hacking tools zijn de ideaal om bedrijven te helpen bij het behalen van hun doelstellingen. Er zijn honderden tools voor growth hacking, maar sommigen vereisen verstand van coderen. Hierdoor zijn veel MKB’ers overtuigd dat de rol van growth hackers irrelevant is voor hun omdat er technische vaardigheden benodigd zijn die traditionele marketeers niet hebben. Gelukkig zijn er veel nieuwe (en vaak gratis) tools die marketeers in staat stellen om minder afhankelijk te zijn van ontwikkelaars om complexe analyses te doen, onafhankelijke tools aan elkaar te koppelen of landingspagina’s te bouwen en te testen. Een aantal interessante tools zijn:
Verkeer acquisitie: Colibri, Click to Tweet, Nimble en MixRank
Lead- en klantacquisitie: Optimizely, MonsterInsights en Zappier
Marktonderzoek: Qualaroo, Typeform, Crowdsignal en Olark
E-mailmarketing: ActiveCampaign, Mailchimp, ListBuilder en SendGrid
All-in-one marketingautomatisering: Hubspot, Infusionsoft en Marketo
Wat kost een growth hacker?
Growth hacker inhuren? De kosten voor het inhuren van een hacker (growth consultant) starten over het algemeen al vanaf €70,- en kunnen oplopen tot €300,- per uur. Naast een growth consultant zouden bedrijven ook een growth hacker in loondienst kunnen nemen. Uiteraard is dit geheel afhankelijk van het budget en de doelstellingen. Salarissen voor (junior) growth hackers beginnen rond de €2400,- en lopen op tot €5000,-
Growth hacker versus online marketeer: het verschil
Wat is precies het verschil tussen een growth hacker en een online marketeer? Om deze vraag te beantwoorden, is het handig om te weten welke werkzaamheden een online marketeer verricht. Want met welke growth hacking marketing activiteiten houdt hij of zij zich allemaal bezig?
Het artikel wat doet een online marketeer geeft een duidelijk beeld van de expertises van een online marketeer. Als dit duidelijk is, volgt natuurlijk de vraag: “Wat maakt een growth hacker nou zo anders dan een online marketeer?” Ik ben even verder gaan zoeken en kwam de volgende 5 verschillen tegen tussen growth hackers en marketeers:
Growth hacker marketing activiteiten
Een growth hacker…
- …benut de volledige funnel, terwijl de meeste marketeers alleen kijken naar Awareness en Acquisitie.
- …expirementeert; hij test welke richting het beste werkt, waar een marketeer vaak inzet op één methode.
- …werkt datagedreven, waar dat voor de meeste marketingafdelingen niet het geval is.
- …heeft (basis)kennis van technische skills, zoals programmeren, tooling en automatiseringen.
- …is betrokken bij het product, omdat hij/zij o.a. moet letten op de retentie van actieve klanten.
Op zich een leuke opsomming van verschillen die geen verschillen zouden mogen zijn. Ook dit is een kwestie van mentaliteit. Wel ben ik het eens dat deze mentaliteit bij veel traditionele marketeers ontbreekt. Ze doen hun vakgebied daarmee tekort. Als moderne marketeer moet je toch kanalen en stappen in de klantreis met elkaar kunnen verbinden. En als een online marketeer niet datagedreven werkt, dan heb je echt een afslag gemist.
Wat maakt een goede growth hacker?
Want wat maakt een goede growth hacker? Om je hier een beter beeld van te geven, kijken we naar visual van SalesForce. Deze afbeelding visualiseert duidelijk het DNA van de moderne marketeer, die voor een deel een artiest en wetenschapper is.
SalesForce heeft een mooie visual ontwikkeld die duidelijk maakt wat de growth hacking vaardigheden van de moderne marketeer zijn.
Aan deze artistieke kant bestaan de growth hacking vaardigheden bijvoorbeeld uit tekstschrijven, vormgeving, social media en e-mail marketing.
Aan de wetenschappelijke kant gaat het vooral om resultaat, operationele efficiëntie, automatisering en analyse.
Hoewel het in praktijk de acht poten van de ‘marketingschapen’ nooit allemaal even goed ontwikkeld zijn, onderschrijven we wel dat een goed begrip van alle onderdelen essentieel is. Dit geldt voor online marketeer en dus ook voor growth hackers.
Is growth hacking dan onzin?
Growth hacking mindset is zeker geen onzin. Een growth hacker is altijd op zoek naar het versnellen van de groei voor klanten door het proces of een bepaalde methodiek te “hacken”. Ze doen veel kleine testen/experimenten om de meest effectieve methode te vinden om zo snel mogelijk groei te realiseren. Deze growht hacking mindset komt sterk overeenkomt met het DNA van Anglers.
Maar hoe positioneren wij onze Anglers dan? We hebben initieel voor de term “online marketeer” gekozen, omdat deze het grootste zoekvolume in Google heeft. En dat is niet veranderd in het afgelopen jaar. Growth hacker als zoekterm is beduidend minder populair.
Leuk detail…De interesse in de term growth hacker komt vooral vanuit Noord Holland… Zou het iets te maken hebben met de Amsterdamse gebakken lucht?
Ga voor mentaliteit
Bottom line is het lood om oud ijzer. Wil je groeien, dan wil je hulp van iemand met focus op resultaat. En heb je niet een hele marketing afdeling? Dan wil je iemand die multi-disciplinair kan werken. Dus als je een online marketeer gaat inhuren, let dan vooral op mentaliteit en niet alleen op het labeltje op zijn of haar Linkedin Profiel.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier