Vaak krijgen we de vraag “wat doen jullie nou precies?”. Dat is een logische vraag, want het online marketing vak is divers, diffuus, complex en verwarrend. De meeste ondernemers en managers hebben daarom ook geen idee. We vinden het zelf soms ook best lastig om uit te leggen wat het vak is, maar nu doen we toch een poging!
Wat denk je zelf dat het is?
Omdat we die vraag vaak terugstellen, hebben we een aardig beeld van wat mensen dénken dat online marketing is. De twee meest gehoorde antwoorden zijn: “vindbaar worden in Google” en “iets met social media”. Andere mensen denken ook nog wel eens aan adverteren en e-mail marketing. Wij zeggen dan altijd: “klopt, dat is het óók!”.
Eigenlijk omvat online marketing (of internetmarketing) alle activiteiten die betrekking hebben op het vermarkten van producten en diensten via internet. Online marketing omvat:
- Internetreclame (adverteren)
- Zoekmachinemarketing
- Affiliate marketing
- E-mailmarketing
- Social media marketing
Binnen het vakgebied passen ook specialismen zoals conversie-optimalisatie, web-analyse en e-commerce. Iedere online marketing discipline omvat weer zijn eigen subspecialisaties. Onder zoekmachine marketing vallen bijvoorbeeld organische zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren.
Online marketing is gewoon marketing!
Eigenlijk is het anno 2020 raar om het nog over online marketing an sich te hebben. Toen wij in 1997 voor het eerst met internet in aanraking kwamen, was het echt een nieuwe en dus aparte discipline binnen het marketing vak. Tegenwoordig is online marketing niet meer weg te denken uit de marketingmix.
Bij steeds meer bedrijven wordt er niet meer gedacht in termen van offline en online, maar worden kanalen afgestemd op de klantreis. De disciplines binnen online marketing vormen steeds meer een geïntegreerd geheel met de andere marketing disciplines. En bij de “offline” disciplines worden steeds meer digitale technieken toegepast. Denk maar aan een relatief eenvoudig voorbeeld als een interactieve zuil op een beursstand.
Wat is online marketing bij Anglers?
Onze Anglers noemen we dus online marketeers. Maar eigenlijk zouden we ze ook digitale marketeers kunnen noemen. Of growth hackers. Of misschien gewoon marketeers in een digitaal tijdperk. Hoe dan ook zetten onze Anglers digitale tools in voor marktbewerking.
Een Angler zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw Facebook of LinkedIn campagne door jouw doelgroep gezien wordt. Maar hij/zij zet ook een landingspagina op die zorgt voor conversies. Anglers maken zelfs drip-campagnes die jouw prospects geautomatiseerd nurturen.
Wij leiden onze Anglers op om zo allround mogelijk jouw online kanalen te optimaliseren. Je website, je Facebook of LinkedIn pagina, je e-mails en zelfs je CRM. Onze Anglers zijn van alle markten thuis!
Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk dan eens onze kennisbank.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier