Sociale media zijn een belangrijk onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Niet verwonderlijk dat marketeers en bedrijven sociale media gebruiken om in contact te komen met hun doelgroep. Er is echter veel concurrentie en het is een enorme uitdaging om daartussen op te vallen. Door op de hoogte te blijven van de laatste trends op het gebied van sociale media, kun je jouw strategie versterken en ervoor zorgen dat je opvalt in de massa. We bespreken 9 social media trends in 2022 die je niet mag negeren.
- 1. TikTok wordt steeds groter
- 2. Kleinere netwerken worden populair voor advertenties
- 3. Social commerce is in ontwikkeling en blijft toenemen
- 4. Social media video trends
- 5. AR en VR worden mainstream
- 6. Influencer-marketing zal blijven stijgen
- 7. Toename in het gebruik van sociale media voor klantenservice
- 8. Door gebruikers gegenereerde content blijft populair
- 9. Lokale targeting wordt steeds populairder
- Tot slot
1. TikTok wordt steeds groter
De afgelopen jaren is het aantal gebruikers van TikTok explosief toegenomen. Niet alleen door het toegenomen aantal gebruikers, maar ook door de populariteit van korte videocontent, is TikTok het ideale platform om in 2022 te gebruiken. Bovendien heeft TikTok een aantal handige tools gelanceerd, zoals advertentiemogelijkheden en bedrijvenprofielen. Het is dus niet langer alleen een platform waar de jongere generaties hun danskunsten vertonen. Het zal in 2022 een belangrijk platform zijn om de millennials en Gen Z te bereiken.
Hiermee wordt een grote ergernis van veel marketeers opgelost: het aantal ‘ogen’ zijn niet meer leidend. De nadruk komt meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties.
Nu wordt het ingewikkelder maar zeker niet minder noodzakelijk. Aangezien Google Analytics niet meer kijkt naar het aantal websitebezoekers en sessieduur maar naar de gebruikers en de gebeurtenissen op de website.
2. Kleinere netwerken worden populair voor advertenties
Naast TikTok winnen ook kleinere netwerken, zoals Pinterest en Snapchat, nog steeds aan populariteit. Volgens gegevens van Pinterest Business, genereren advertentie-uitgaven op hun platform twee keer zoveel rendement in vergelijking met andere sociale media. Hoewel Snapchat niet zo populair is voor marketing als Facebook en Instagram, blijkt dat hun potentiële advertentiepubliek aanzienlijk is toegenomen het afgelopen jaar. Iets om over na te denken.
3. Social commerce is in ontwikkeling en blijft toenemen
In 2022 neemt de mogelijkheid om producten rechtstreeks via sociale media te kopen een vogelvlucht, bijvoorbeeld via Instagram, Pinterest en Facebook. Sociale media evolueren voortdurend om de rol van webshops over te nemen, denk maar eens aan de Instagram Stores. Het doel is om een perfecte winkelervaring te creëren, zonder dat de consument moet overschakelen naar een website, want dit kan voor sommigen een reden zijn om naar een concurrent te gaan. Denk hier dus serieus over na, want het zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring.
4. Social media video trends
Video blijft een van de meest boeiende vormen van content. Met video’s kun je veel meer vertellen dan met andere vormen van content, zoals blogs of afbeeldingen. Het kost gebruikers bovendien een stuk minder tijd en moeite om een boodschap op te nemen. Video’s zijn echt de toekomst en dan in het bijzonder de korte video’s. Je hoeft alleen maar naar het succes van Stories, Reels en TikTok te kijken om te beseffen dat boeiende korte video’s nu de voorkeur van consumenten hebben. Indien je nog geen video’s maakt, wordt het tijd dat je ze overweegt en eventueel opneemt in je contentstrategie.
5. AR en VR worden mainstream
Sociale media zullen technologieën als augmented reality (AR) en virtual reality (VR) steeds meer omarmen. Hoewel de adoptie van VR in sociale media zich nog in een vroeg stadium bevindt, heeft AR al haar strepen verdiend. Deze technologieën zullen de komende jaren alleen maar groeien.
Met augmented reality kun je de realiteit veranderen door er digitale elementen aan toe te voegen, denk maar eens aan de filters op Snapchat en Instagram. Je laat dingen er in werkelijkheid anders uitzien. De toepassingen van AR op sociale media zijn niet beperkt tot fotofilters om leuke content te genereren. Merken kunnen ook augmented reality gebruiken om hun klanten betere winkelervaringen en aankoopbeslissingen te bieden. Het komt steeds vaker voor dat merken AR gebruiken, zodat mensen producten vooraf kunnen uitproberen, bijvoorbeeld door een meubel uit te proberen in de eigen woonkamer.
6. Influencer-marketing zal blijven stijgen
Influencer marketing is geen nieuwe trend, maar zal de komende jaren zeker verder groeien. Social media worden tegenwoordig gedomineerd door influencers die goed betaald krijgen om merken te promoten.
De adoptie van deze trend kan vanuit beide perspectieven worden bekeken. Niet alleen is er de enorme toename van het aantal influencers op sociale media, maar er is ook een toename van de marketinguitgaven voor influencer-marketing.
Investeren in influencers is vaak goedkoper dan het uitvoeren van betaalde advertenties. Bovendien levert het vaak goede resultaten op. Ook kunnen influencers helpen verschillende marketingdoelen te bereiken en dus niet alleen de leads genereren. Dit zijn twee belangrijke redenen die het succes van influencer marketing onderstrepen.
Marketeers werken niet alleen samen met 1-2 influencers, maar met een heel netwerk van kleine en relevante influencers. Dit soort influencers genereren meer betrokkenheid tegen minder kosten en kunnen bijdragen aan meerdere marketingdoeleinden.
In de toekomst zullen steeds meer marketeers deze strategie gebruiken en met meerdere kleinere influencers werken in plaats van met één beroemdheid.
7. Toename in het gebruik van sociale media voor klantenservice
Sociale media zijn van origine een plek om foto’s, video’s en berichten te delen. Tegenwoordig gebruiken veel merken hun sociale media als platform voor het leveren van klantenservice. Het is zelfs een van de belangrijkste kanalen voor klantenservice geworden. Dat komt door de enorme gevolgen van slecht omgaan met een klant in het bijzijn van andere gebruikers. Het wordt dus des te belangrijker voor merken om goed met deze klanten om te gaan. Om je te helpen je social media kanalen op deze “nieuwe” manier te gebruiken, kan het een goed idee zijn om templates voor FAQ’s te maken en te investeren in een chatbot om je responstijd te verhogen.
8. Door gebruikers gegenereerde content blijft populair
Steeds meer merken zetten in op user generated content (UGC) of door gebruikers gegenereerde content. Dit is niet nieuws, maar wordt wel steeds meer geaccepteerd en daarmee interessanter voor marketeers.
Sommige merken, zoals HEMA, motiveren hun klanten om content te maken en het merk te taggen om uitgelicht te worden op hun pagina, bijvoorbeeld met een winactie. Ze voeren relevante marketingcampagnes uit die mensen aanmoedigen om hun inzendingen in te dienen om deel uit te maken van de campagne, bijvoorbeeld door een social post te plaatsen met de hashtag #okHEMA.
Door gebruikers gegenereerde content is gratis en wordt als authentiek beschouwd. Het kan ervoor zorgen dat je merk betrouwbaarder lijkt en kan wonderen doen voor je imago. Als je nog nooit hebt geëxperimenteerd met door gebruikers gegenereerde content voor je sociale media, wordt het tijd om je erin te verdiepen en te overwegen.
9. Lokale targeting wordt steeds populairder
Veel merken gebruiken locatiegebaseerde targeting om mensen uit een specifieke geografische locatie te bereiken en aan te trekken. Een veelgebruikte manier waarop merken een lokaal publiek aantrekken, is door hun berichten en verhalen te geotaggen. Als je een locatie toevoegt aan je sociale media post, trekt deze automatisch een lokaal publiek aan.
Sociale media platforms, zoals Instagram, bieden de mogelijkheid om te zoeken naar berichten van nabijgelegen plaatsen of specifieke locaties. Als je locaties aan de content toevoegt, wordt deze weergegeven in deze zoekresultaten, zodat lokale mensen je merk en content kunnen vinden.
Geotargeting werkt vooral goed voor gepromote berichten, omdat deze platforms je helpen de juiste doelgroepen te targeten. Als je bijvoorbeeld de optie “boostpost” op Facebook gebruikt, kun je ook de locaties selecteren die je wilt targeten. Facebook toont het bericht dan aan gebruikers op die geselecteerde locaties.
Tot slot
Dit zijn slechts enkele social media trends en ontwikkelingen die je in 2022 en daarna in de gaten moet houden. Door in te spelen op deze trends, kun je je concurrenten voorblijven en je doelgroep op de juiste manier bereiken. Het is uiteindelijk belangrijk om te onthouden dat sociale media een dynamische en competitieve ruimte is. Wat vroeger werkte, levert niet meer gegarandeerd dezelfde resultaten op. Blijf dus op de hoogte van de laatste social media trends 2022 en gebruik deze om up-to-date te blijven.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier