Deze vraag stellen we aan al onze klanten: wat is de waarde van je klant en wat is een klant jou waard? Hoogste tijd om daar eens dieper op in te gaan. Wat is klantwaarde eigenlijk? Hoe bepaal je de klantwaarde? En waarom is het belangrijk?
Gemiddelde klantwaarde bepalen
Net zoals een product een gemiddelde waarde heeft die je kan berekenen, kun je ook spreken over een ‘klantwaarde.’ Je wilt namelijk toch weten hoeveel waarde een consument voor jou heeft wanneer hij of zij een klant wordt. Klantwaarde is zowel relevant als B2B als B2C.
Als we het over klantwaarde hebben, gaan we altijd uit van een gemiddelde. Iedere klant heeft immers een andere waarde. Je kunt de waarde ook per klantsegment bepalen (bijv. self-service klanten versus klanten die een accountmanager hebben).
Klantwaarde calculator: Verschillende berekeningen voor je klantwaarde
Klantwaarde wordt meestal gedefinieerd als de totale netto-opbrengst die een klant gedurende de hele duur van de relatie genereert. Maar de waarde van je klanten kun je op verschillende manieren bekijken en berekenen, na een kort onderzoek kan je de beste manier voor jou vinden. De eenvoudigste manier om je klantwaarde te berekenen is: je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.
O per jaar / K = W per jaar
Omzet is natuurlijk niet de beste graadmeter, want je verdient pas wat als je marge maakt. Daarom kun je beter werken met de gemiddelde marge (M).
M per jaar / K = W per jaar
Als je niet de mogelijkheden hebt om het aantal unieke klanten te meten, kan je ook uitgaan van een gemiddelde besteding (B): de gemiddelde bestel- of transactiewaarde (T).
O / T = B
Waarde van een klantrelatie
Hopelijk heb je klanten die lang klant bij je blijven en/of vaak bij je terugkomen. De échte klant waarde zou je dan ook niet moeten meten aan de hand van een periode, maar aan de hand van de tijd dat je weet dat iemand gemiddeld klant bij je is. Het gaat hier dus om het aantal bestellingen dat iemand bij je doet gedurende de totale factuurrelatie (levensduur = L).
Als je van iedere klant de volgende punten weet, kun je de gemiddelde waarde van een klantrelatie (Customer Lifetime Value = CLV) berekenen:
- Het totale aantal transacties (T) gedurende de relatie
- De omzet, maar liever marge per transactie (M)
T * M = CLV
De gemiddelde klantwaarde is dan de optelsom van alle klantwaardes, gedeeld door het aantal klanten. Deze berekening kun je voor verschillende verdienmodellen aanpassen. Voor bijvoorbeeld abonnementsmodellen ga je uit van de duur, waarde en verlengingen van een abonnement.
Wat is een klant je waard?
De klantwaarde is een essentieel onderdeel in het bepalen van je marketingbudget én in het beoordelen van je resultaten. Nu je weet wat je aan een klant verdient, kun je ook bepalen wat je aan het aangaan een nieuwe klantrelatie wilt uitgeven.
Stel, je wilt 50 nieuwe klanten werven die je gemiddeld € 1.000 aan marge opleveren. En je bent bereid 30% van je marge te investeren in een nieuwe relatie. Je totale acquisitiebudget is dan:
50 * € 1.000 * 30% = € 15.000
Nu kun je ook gaan berekenen hoeveel je wilt uitgeven aan bijvoorbeeld een nieuwe lead. Stel: je bent in staat uit iedere 10 leads één nieuwe klant binnen te halen. Een lead is je dan waard:
€ 1.000 * 1/10 = € 100
Best makkelijk toch? Door deze uitgangspunten goed in kaart te brengen, kan je ook beoordelen of je marketing- en salesinspanningen voldoende renderen. Zo krijg je financieel grip op je groei en is het makkelijker voor je management te begrijpen wat je bedoeld!
Klantwaarde en marketing budget
De klantwaarde berekenen is ook belangrijk voor jouw marketing budget. Door het begrijpen van de klantwaarde kun je beslissen waar en hoe het marketingbudget het effectiefst kan worden ingezet. Doordat je investeert in het aantrekken en behouden van waardevolle klanten, kan jouw organisatie de marketinginspanningen optimaliseren en daardoor de algehele prestaties verbeteren!
Nu je weet wat je kunt investeren in een nieuwe klant, kun je ook je online marketing budget gaan bepalen.
Klantwaarde en klantreis
Het begrijpen en optimaliseren van klantwaarde is cruciaal in elke fase van de klantreis. Door een diepgaande analyse van klantgedrag gecombineerd met effectieve internet marketing strategieën, kunnen bedrijven hun ROI aanzienlijk verbeteren. Dit vereist een zorgvuldige planning en uitvoering van gerichte reclamecampagnes, die zijn afgestemd op de behoeften en voorkeuren van de doelgroep. Door deze aanpak kunnen organisaties niet alleen de loyaliteit en tevredenheid van bestaande klanten verhogen, maar ook nieuwe klanten aantrekken en behouden.
Hulp nodig met de inzet van jouw marketingbudget?
Het verbeteren van klantwaarde en het maximaliseren van je online zichtbaarheid is een reis die expertise en aandacht vereist. Of het nu gaat om SEO, SEA, het analyseren van je data met Google Analytics, of het verfijnen van je e-mail- en socialemediamarketingstrategieën, ons team van online marketeers staat klaar om je te begeleiden en te ondersteunen bij elke stap. Benieuwd wat een online marketeer doet? Lees hier meer.
Benieuwd wat het kost om een online marketeer in te huren?
Met onze tariefcalculator bereken je in 5 stappen het tarief dat past bij jouw wensen.
> Start hier